• Sirendes

Hur mycket höja vid snabb affär bostadsrätt?

Hej!

Vi har en fin fräsch bostadsrätt relativt centralt i Göteborg, trea på 65 kvm. Idag vill någon lägga förhandsbud och har erbjudit utgångspriset, vi vill naturligtvis ha mer än så eftersom vi räknar med budgivning annars (när vi köpte den ökade den 400 000 kr under budgivningen). Hur mycket är rimligt att vi begär för att sälja utan budgivning och innan någon annan ens har tittat på den? Vi vill ju inte förlora på affären, samtidigt ligger det i vårt intresse också med en snabb affär då vi redan flyttat ut och har en bebis på väg och skulle må bra av att få loss pengar snabbt.. Ja, ni förstår dilemmat! Ny situation för oss, min första försäljning av lägenhet.

Mvh!

• Svar på tråden Hur mycket höja vid snabb affär bostadsrätt?
  • Florimell

Inga lägenheter i området som sålts nyligen? De försäljningarna kan ju ge en indikation.

• Kastrullresan

Svårt det där.

Vi köpte lägenhet i Stockholm i våras och köpte den före visning. Vi fick gå upp 350 000:- från utgångspriset för  att få den.

Hur bråttom har ni och när är visningen? Med vad jag vet idag skulle jag aldrig släppa en lägenhet före visning och budgivning. Vår säljare förlorade massor på att låta oss köpa den i förväg. Det tänker inte vi göra den dagen vi säljer.

• Ms H

Om ni begär mer än köparen kan tänka sig att betala, verkar det då som att de kommer att tacka för sig eller ge ett nytt bud?

• tystlängtan

När vi köpte vår lägenhet 2011 i Ruddalen i gbg, la vi ett förhandsbud på ca 200 000 kr över utgångspriset (om jag minns rätt), vilket motsvarade ca 15% över utgångspriset. Det tyckte vi var rimligt och uppenbarligen säljaren också.

• Butterscotch

Omöjligt att svara på utan att veta vad liknande lägenheter säljs för idag. Marknaden har ändrats de senaste åren och galna budgivningar där priset går upp massvis jämfört med utropspris är nog ovanliga.

• Edvina

Nu vet jag inte riktigt om det är jämförbart men vi var i samma situation när vi sålde vår bostadsrätt (närförort i Sthlm, 2 rok, 45kvm). Mäklaren hade satt ett utgångspris på 995 000:- men trodde att vi hade goda chanser att få mellan 1,1-1,3milj. Vi behövde/ville ha minst 1,1då vi hade hittat ett hus vi ville köpa. Innan visning 1 ringde mäklarn och sa att en person var intresserad att köpa innan och undrade vad vi släppte den för. Vi visste att det fanns intresse från flera enligt mäklaren. Då drog vi till med 1,3 vilket hade varit typ det bästa vi kunnat tänka oss. Då ville han avvakta första visningen, gör så tyckte vi. Efter första visningen (det hade varit gott om folk) kom ett bud från samma person på 1 250 000:- då tog vi det! Mkt nöjda :)

• Edvina

Mitt tips är: Säg inte lägre summa än ni känner er nöjda med. Man får ju aldrig veta hur det hade blivit om man skippar visningarna men man måste känna sig nöjd, annars kommer man nig gräma sig..

• Tom Araya

Har ni anlitat mäklare kan de ge en hint om hur de tror en eventuell budgivning hade landat på.
    Vitsen med snabb affär utan budgivning för köparen är ju att få ett bättre pris än vid budgivning och det är ju inte alltid budgivning verkligen ger ett högre pris.

• Sirendes

Tack så mycket för era svar! Så här ligger det till nu: Vi sa att vi kan släppa den för 2 175 000 kr (utgångspris var 1 950 000). Han bjöd då 2 100 000. Vi har redan andra som är intresserade av att titta på lgh också men det är förstås ingen garanti för en snabb och bättre affär Förvånad känns lite läskigt, vi har inte möjlighet att hålla lägenheten ekonomiskt om budgivningen inte går bra denna gången.. Mäklaren tycker nog vi ska ta det men han är en vän till familjen och vill nog lösa det snabbt och inte be oss avstå och att vi ska ångra oss sedan. Vi har en bebis som ska födas inom de närmsta veckorna så det känns ju lockande att få affären "ur världen" Flört Mäklaren ska iaf prata med de andra två som visat intresse och berätta att vi är beredda att släppa den för 2,1 om de inte kan tänka sig att gå över det (får isf bli en snabb visning imorgon fm).

Lite för spännande Tungan ute nästa gång ska vi nog försöka dra igång säljprocessen i god tid innan vi måste flytta, nu har vi ju redan flyttat så för att slippa alla utgifter för de båda boendena måste vi få till en snabb affär och kan inte vänta in "drömbudet".. Dumt av oss men behövde bli klara med flytten innan bebisen också..

Svar på tråden Hur mycket höja vid snabb affär bostadsrätt?