Inlägg från: lillaminipyttelitis |Visa alla inlägg
  • lillaminipyttelitis

Downs syndrom - mindre värda ?!

Subblade över en tråd ang abort för att barnet lider av DS, jag kan själv inte sätta mig in i hur det skulle vara att få det beskedet om att mitt kommande barn lider av just DS men tankarna fariväg när man läser att det är ¨många som väljer bort barn med denna diagnos, varför ?

mindre värde ?
    oönskat ?
    rädsla ?

Min första tanke är att jag som person nog aldrig (man ska dock aldrig säga aldrig) skulle kunna välja bort ett barn pga av detta men vill verkligen inte svartmåla eller trampa på tårna för den som väljer bort livet på sitt kommande barn pga av en diagnos som DS.
    Har själv jobbat med barn och äldre som har denna diagnos och det finns nog få så glada och positiva människor.

Så min fråga är vad tycker ni, hur ser ni på saken ? :)              
    Någon som gått igenom just detta och vill dela med sig av tankar ? 

• Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!
  • lillaminipyttelitis
    Jempan skrev 2013-01-15 17:46:48 följande:
    Jag förstår inte över huvutaget hur folk kan vara såna idioter som förespråkar att behålla ett barn med DS. Är det pga okunskap eller egoism? Det är ju frågan!

av vilken anledning?
  • lillaminipyttelitis

Men det är ju inte alla som föds med DS som lider av en massa allt, dock lever dom i regel inte lika länge men det finns inget som säger att du har ha DS och vara "frisk"
    Sen är det klart som med allt annat finns det alltid två sidor, antingen lider man av gravDS eller lättare DS, det är det ju ingen som kan svara på förrän barnet möjligen föds. 

• lillaminipyttelitis
    TanganyikaIka skrev 2013-01-16 11:16:16 följande:
    För att livet inte är enkelriktat superkul och raka spåret. Synsättet att det ska vara så enkelt som möjligt tycker jag är djupt tragiskt. Du kan inte tvärsäkert säga att det livet är mindre värt eller värdefullt, för du dömer det efter ditt liv och dina preferenser, det är inte säkert att samma person som du tycker har ett ruttet liv med sämre förutsättningar tycker samma sak. 
    Min pojke är svårt utvecklingsstörd med grava funktionshinder, han är en glad skit som tycker att livet är toppen. Han älskar oss, att vara hemma, gå på bio, äta mat, kramas och se på teve. Han upplever allt här och nu, vilket inte kan sägas om oss som måste lära oss mindfullness, han är arg NU och inte i evigheter, han skrattar lika fort som innan han blev arg. Jag undrar vem av oss som har ett värdefullt liv? Han eller jag? Jag tror han är lyckligare och lever mer fullt ut än både du och jag. 
    Jag är normalbegåvad, har en bra lön men är sjuk pga medfödd sjukdom. Jag har ett bra liv, jag har förmåga att hantera mitt liv men jag tror ändå att han har det bättre trots allt. Hus, villa, lön och snyggt utseende är inte allt för att ett liv ska vara bra. Man kan vara sjuk och ändå ha ett fullvärdigt normalt liv Varför är en utvecklingsstörning svårare handikapp att leva med än ett barn som föds utan armar? Lider inte de också av att inte kunna vara som alla andra? Nej, för de är ju normalbegåvade och bara man är normalbegåvad är allt bra eller?  
  • lillaminipyttelitis

Som många nämnt så är ju DS ingen sjukdom utan ett syndrom, du kan vara "frisk" som en nötkärna trots din DS men du kan oxå få massor jobbiga svåra komplikationer och sjukdommar men vad säger att ditt "friska" barn du föder inte kan drabbas av svåra sjukdommar, cancer, austim, hjärtproblem, ja listan kan göras lång men vad är det som talar för att ditt liv kommer bli lätt och komplikationsfritt för att ditt barn föds "friskt" ?

• lillaminipyttelitis
    floppan2008 skrev 2013-01-16 11:55:57 följande:

Jobbar med personer som råkat ut för trafikskador. Människor som inte kan andas utan maskiner. Arbetar även med personer som har tex MS eller stroke. En del har livskvalitet. En del känner att det är bra att leva. Men många är djupt deprimerade. De hade dött om de fick önska men kan inte ta sina egna liv ens... Livskvalité är ingen självklarhet för att man får en andra chans. Arbetar även med utvecklingsstörda vuxna med bl.a. DS och visst några har en god livskvalitét och mår bra men flertalet har svår ångest, djupa depressioner och allvarliga hjärtfel. Graden på DS varierar men sen som är högfungerande är inte alltid lycklig. Det är jobbigt att aldrig bli vuxen och få styra sitt eget liv! Klart alla människor vill vara friska. Vem tusan vill vara sjuk eller handikappad. Sedan finns det dom som är glada över sin andra chans de fått. Men livet är inte svart eller vitt.

Vad säger att du aldrig kommer bli vuxen och styra sitt eget liv ?
    Min nästkusin lider av DS, han är i 30 års åldern är pigg och glad, bor i egen lägenhet, har sina vänner, rör sig fritt som han vill, handlar själv, lagar mat själv, och skulle det vara något som krisar så ringer han sin mamma. 
    precis som min fullt friska mamma på 42 år även hon ringer sin mamma om det krisar! 
    Att påstå att man aldrig blir vuxen och klarar sig själv köper jag inte för då drar man ett sträck över alla med DS men det är ett så bredd syndrom att man inte kan göra så, det kan skilja som natt och dag på människor med DS.      
Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!