Inlägg från: Lillesann |Visa alla inlägg
  • Lillesann

Downs syndrom - mindre värda ?!

Usch samma sak varje gång: Att ha down syndrom är inte samma sak som att vara sjuk. Ett barn eller en människa med ds kan vara sjukt, oftast är de friska precis som andra utan syndromet. Alltså ds är inte lika med att vara sjuk. Jag skulle personligen aldrig abortera ett foster med ds, men jag försvarar rätten till fri abort och anser alltså också att det är ok, och jag respekterar människors val, att abortera bort foster pga "felaktigt" kön. Skulle aldrig själv göra det heller men som sagt... Konsekvenser av fri abort. Jag tycker därmed också att man ska värna om, och respektera människors rätt att behålla sitt barn med ds och inte skuldbelägga dem. Därför är det ganska beklämmande att höra människor som inte respekterar andra människors val att inte abortera sitt barn. Sedan är ju "sanningen" alltid subjektiv och här är min sanning: Efter att ha vuxit upp med en bror med ds vet jag att det finns mycket värre handikapp. Jag som syskon till en person med detta handikapp känner att mitt liv har berikats på ett sätt som man inte kan förstå om man inte själv har upplevt detta. Tror jag att mitt eventuella barn med ds skulle få ett mycket sämre liv pga sitt handikapp, nej. Tror jag att dess syskon skulle få det, nej, och detta baserar jag på min erfarenhet. Min sanning.

Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!