Downs syndrom - mindre värda ?!
Vad man inte tänker på är att de flesta kromosomfel syns inte på KUB eller Nup eller fostervattensprov. Det jagas Downs för hela slanten när det är vanligare med andra hjärnskador (förlossning, medfödda, blödningar etc) än just Downs, men alla är helt inriktade på Downs. *underligt*
Under 1999 i den stad jag bor i föddes sju svårt skadade barn, varav ett var mitt. Inte ett av dem hade Downs. Det var kromosomskador, vattenskalle, hjärnblödningar och syrebrister vid förlossningen på alla. Det föddes barn med Downs också men de var i minoritet men inget av dem var lika skadade som våra barn. Jag skulle vilja säga till er alla: Välkommen till verkligheten! Det finns inga garantier, prover hit och dit och är det inte Downs kan det vara ännu värre, grattis! Livet kommer inte med garantier och autobahn till lycka, hälsa och bullerbylycka. Livet blir bra ändå, eller rättare sagt, det blir vad man gör det till.
Barnen kan råka ut för svåra sjukdomar senare i livet (har vänner med barn som sakta tynar bort och ska dö innan de ens flyttat hemifrån) eller sjukdomar som innebär förvärvad utvecklingsstörning. Men välj bort Downs för allt i världen. Jag förstår inte hysterin kring att hålla på med fvp och dyl, det är sällan det händer och händer det är det bara så..köp läget liksom.