Inlägg från: floppan2008 |Visa alla inlägg
  • floppan2008

Downs syndrom - mindre värda ?!

Arbetar med personer som har DS. En del har bra liv med livskvalitet. Vissa lider och mår enormt dåligt psykiskt och fysiskt. Att ta hand om ett barn som har DS är ett enormt jobb. Jag hade inte orkat det. Kan inte säga att jag är säker på abort men så gott som. Vill inte föda ett barn som bara lider och gråter hela dagarna eller som måste operera hjärtat 5 ggr. Personer med DS blir aldrig vuxna. Man har ansvar för personen livet ut. Man är inte mindre värd men man kanske föds till ett liv som inte är värt att leva...

• floppan2008
    PinkSugar skrev 2013-01-16 10:44:11 följande:
    Tycker det är konstigt att man snarare måste försvara sig för att man hellre vill ha friska barn än sjuka barn

Ja eller hur! Alla vill väl ha friska barn! Det bästa vore ju om alla människor fick vara friska och ha en god livskvalitet!
  • floppan2008
    TanganyikaIka skrev 2013-01-16 11:19:24 följande:
    Vad är god livskvalité? En man som blivit rullstolsbunden och hjärnskadad vid en bilolycka, har han livskvalité? 

Jobbar med personer som råkat ut för trafikskador. Människor som inte kan andas utan maskiner. Arbetar även med personer som har tex MS eller stroke. En del har livskvalitet. En del känner att det är bra att leva. Men många är djupt deprimerade. De hade dött om de fick önska men kan inte ta sina egna liv ens... Livskvalité är ingen självklarhet för att man får en andra chans. Arbetar även med utvecklingsstörda vuxna med bl.a. DS och visst några har en god livskvalitét och mår bra men flertalet har svår ångest, djupa depressioner och allvarliga hjärtfel. Graden på DS varierar men sen som är högfungerande är inte alltid lycklig. Det är jobbigt att aldrig bli vuxen och få styra sitt eget liv! Klart alla människor vill vara friska. Vem tusan vill vara sjuk eller handikappad. Sedan finns det dom som är glada över sin andra chans de fått. Men livet är inte svart eller vitt.
  • floppan2008
    lillaminipyttelitis skrev 2013-01-16 12:02:44 följande:
    Vad säger att du aldrig kommer bli vuxen och styra sitt eget liv ? Min nästkusin lider av DS, han är i 30 års åldern är pigg och glad, bor i egen lägenhet, har sina vänner, rör sig fritt som han vill, handlar själv, lagar mat själv, och skulle det vara något som krisar så ringer han sin mamma.  precis som min fullt friska mamma på 42 år även hon ringer sin mamma om det krisar!  Att påstå att man aldrig blir vuxen och klarar sig själv köper jag inte för då drar man ett sträck över alla med DS men det är ett så bredd syndrom att man inte kan göra så, det kan skilja som natt och dag på människor med DS.      

Det klart man kan klara sig om man är väldigt högfungerande men de flesta bor på boenden där man till viss grad är styrd. Tex vad man ska äta, hur mkt man ska äta. När man ska gå till jobbet, när man ska gå upp på helgen. Jag upplever frustration och ilska över att man inte får bestämma allt själv. Jag kan inte tala om hur alla med DS funkar. Jag utgår från det jag upplever. Jag har inte sett många genuint lyckliga människor med DS.
  • floppan2008
    SophiaN skrev 2013-01-16 12:19:25 följande:
    Jag tror att det finns många jobbigare symptom än DS, både för barnet och för föräldrarna. Men om jag ska svara på frågan- om individer med DS är mindre värda. Ja, verför skulle de inte vara det? Men det innebär inte att alla föräldrar hade velat eller orkat ha ett barn med DS. Och det är därför många väljer bort barn med DS.

Kunde inte sagt det bättre själv!!! Det är ett livslångt ansvar för föräldrarna då de flesta med DS aldrig når upp till en vuxen mental nivå. En människa med DS är inte mindre värd men med tanke på allt jobb det är med ett utvecklingsstört barn tvivlar jag på att jag orkat!
Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!