Inlägg från: SophiaN |Visa alla inlägg
  • SophiaN

Downs syndrom - mindre värda ?!

Jag tror att det finns många jobbigare symptom än DS, både för barnet och för föräldrarna.
    Men om jag ska svara på frågan- om individer med DS är mindre värda. Ja, verför skulle de inte vara det?

Men det innebär inte att alla föräldrar hade velat eller orkat ha ett barn med DS. Och det är därför många väljer bort barn med DS.

• SophiaN
    äsch skrev 2013-01-16 13:02:51 följande:
    Det är inte folks val man ska klanka ned på, tycker jag. Det är snarare att valmöjligheten (med fosterdiagnostik osv) har blivit så utvecklad man borde ha lite respekt för. Vad kan det komma att innebära i framtiden?
    Det är en intressant diskussion det här, med fosterdiagnostik. Ofta ställs de blivande föräldrarna inför svåra beslut. Men om man tackar ja till diagnostiken måste man vara beredd på att få veta saker, och man måste veta att man får stör för att fatta sitt beslut efteråt.

Däremot tror jag inte på att förbjuda diagnostiken, eftersom många föräldrar faktiskt vill kunna välja bort ett svårt handikappat barn, särskilt med tanke på att många föräldrar är 10 år äldre nu än för säg, 50 år sen, och risken för kromosomavvikelser ökar med åldern.

För min egen del, om jag skulle välja att skaffa fler barn, så skulle jag definitivt vilja göra KUB och allt igen. Skulle det visa sig att fostret har DS, skulle jag inte behålla.
Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!