Downs syndrom - mindre värda ?!
Jag har många gånger tänkt att om jag blev förlamad så skulle jag nog hellre vilja dö (jag har inte varit där, så jag vet inte vad jag hade känt om det blivit så). Det betyder inte att jag ser folk med förlamning som mindre värda eller att de skulle ha sämre livskvalite, för det tror jag absolut inte. Många tänker nog samma om att bli blinda. Blir de blinda skulle de nog inte vilja leva längre. Jag är blind, har god livskvalite och tycker inte det är så farligt att vara blind. Men alla tankar och beslut utgår ju faktiskt från individuella referensramar. Om jag fick ett blint barn skulle jag inte tycka det var så farligt, jag skulle ju veta bättre än någon annan vilka verktyg den här ungen behövde för att klara sig och tycka om sitt liv. Och jag skulle veta att man kan leva ett gott liv även som blind. När det kommer till DS skulle jag inte ha en susning om det och det skulle nog inte många andra heller. När man får ett sådant besked har man inte så mycket tid på sig att läsa på och ta reda på. Och en sak som DS är ju väldigt komplicerad. Visst, det är ett syndrom, men symtomen av detta syndrom kan man aldrig vara säker på. Så visst bottnar det nog oftast i räddsla (eller möjligen självinsikt i vissa fall). Får du helt oförberett ett barn med DS så är det väl självklart att du älskar och tar hand om det som vilken unge som helst. Du har ju inget val (om du inte förespråkar barnamord vill säga). Men kan man se det redan i fosterstadiet är det inte lika självklart. För mig skulle det inte vara helt självklart att behålla ett barn med någon form av skada (Förutom då en synskada eftersom det är det jag har erfarenhet av och kan relatera till), men det skulle inte heller vara helt självklart att abortera det. Sedan skulle jag aldrig testa, förutom rutinultraljud, men det är ju en annan sak.
Det är inte folks val man ska klanka ned på, tycker jag. Det är snarare att valmöjligheten (med fosterdiagnostik osv) har blivit så utvecklad man borde ha lite respekt för. Vad kan det komma att innebära i framtiden?