Inlägg från: FemmeM |Visa alla inlägg
  • FemmeM

Downs syndrom - mindre värda ?!

Jag skulle välja abort om jag fick veta att mitt barn hade DS av många olika anledningar. Ett barn med DS får man ta hand om hela livet och man lär lämna livet orolig för hur det ska gå för honom eller henne.
    Jag vet hur det känns när något annat barn är taskigt mot mina "normala" barn, hur det hugger i hjärtat och man vill ta hem dom och aldrig låta dem utsättas för det igen. Hur skulle det då kännas att älska ett barn som lär möta glåpord, illvilja och rent av hat VARJE dag? Jag skulle inte klara det. Och det spelar ingen roll om någon påstår att så är det inte, för så ÄR det även om en del inte vill kännas vid det.
    Jag skulle ha så mkt skuldkänslor så det skulle vara svårt att leva med och jag vet att de inte är helt dumma i huvudet, de känner ju att folk kanske skrattar åt dem och gör sig roliga på deras bekostnad många gånger. 

• FemmeM
    TanganyikaIka skrev 2013-01-16 21:56:46 följande:
    Lagligt ja, men rent etiskt är det samma diskussion. Ett barn man tror lider för att det skulle ha ett visst handikapp, en som är född men förvärvat ett liknande handikapp men får fortsätta att leva. Lagen är en sak, men etiska frågeställningen densamma. 
    Att ta bort ett foster som inte ens har utvecklat hjärna ännu kan inte vara samma sak som att ta bort ett fött och fullt utvecklat barn. Inte ens etiskt.
  • FemmeM
    TanganyikaIka skrev 2013-01-17 07:31:00 följande:
    Men de kan ha samma typ av problem men den ena får leva medan den andra får det inte. Hur ser hjärnan ut i v18? Den är helt outvecklad? Sällan hinner du se detta innan du konstaterar att det är ngt fel på barnet, en sen abort m a o. De är fullt jämförbara med varandra? En bebis på 17-18 veckor har en hjärna, inte "ens utvecklat en hjärna" finns inte som argument, det finns en hjärna om du hittar en avvikelse på UL vilket sker närmare v18 än v5. 
    KUB gör man innan v 13 och det är väl då man upptäcker DS och trisomi. Och kanske hjärnan är en del utvecklad då men fostret kan inte tänka konkreta tankar. Eller ens känna känslor.
  • FemmeM
    TanganyikaIka skrev 2013-01-17 08:33:09 följande:
    Och då är det okej? Tycker hur som att det är en väldigt underligt form av resonemang. Jag tycker man ska vara lite mer rädd om mänskligt liv än så. 
    Ja, för mig är det ok. Som jag skrev förut, jag skulle ha mkt mer skuldkänslor för det liv jag ger ett sånt barn än att jag avslutar det innan det har börjat.
    Du har rätt till dina åsikter och tankar men vi är alla olika. 
Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!