Inlägg från: Odjur1 |Visa alla inlägg
  • Odjur1

Downs syndrom - mindre värda ?!

Tänk dig hur många det är som gjort abort just för att risken är större att barnet får DS, men egentligen är fullt friska. Skulle oddsen vara RIKTIGT höga så jag vet inte.. Vill man föda ett sjukt barn till den här världen? Är inte världen riktigt påfrestande ändå? Orkar man ta hand om ett sjukt barn? Är det rätt mot barnet? Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort.. Men båda alternativen är ju väldigt omtumlande..

• Odjur1
    Tow2Mater skrev 2013-01-15 19:01:47 följande:
    Gor folk det? Aborterar for att KUB visar hog risk? Det normala är väl att efter att fått hog risk på KUB ta ett fostervattenprov for att säkerställa om det har avvikelser eller inte, innan man tar ett beslut om abort.
    Men man vet ju inte 100% det är ju bara ungefärliga siffror 
  • Odjur1
    Tow2Mater skrev 2013-01-15 19:05:49 följande:
    Fostervattenprov genom genetiska test fastställer med over 99% säkerhet.
    Jaha ja då är det my bad, läst på fel på FL  
    ´
    Ökar chanserna för DS med åldern? Min bm sa att det ökar över 35+ ´men nån skrev nu att de är högre risker för unga. Eller?  
  • Odjur1
    Tow2Mater skrev 2013-01-15 19:20:44 följande:
    Ja, riskerna ökar med åldern. Over 40 är det ännu storre risk än mellan 35 och 40 t ex. Men barn med DS fods oftare till unga foräldrar, man tror det har att gora med att de inte testar (och foder ovetandes en del barn med DS), medan äldre testar och väljer bort barn med DS i större utsträckning.
    Jaha då förstår jag !
  • Odjur1

Ett barn i vecka 18 kan inte leva utanför sin mors kropp så tidigt, tycker inte att det är mord i det fallet

Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!