Downs syndrom - mindre värda ?!
Yelinak skrev 2013-02-23 16:28:56 följande:
DS är inte en sjukdom. Barn med DS är ofta lika friska som andra barn. Sen har de ökad risk för bland annat leukemi, men de flesta blir friska som får den sjukdomen.
Du kan ju noll. Jag arbetar med människor med DS. En del organ och system i kroppen brukar påverkas vid Downs syndrom och medicinska besvär kan vara hjärtfel, infektionskänslighet, synfel och hörselnedsättning. Mellan 40 och 50 procent av alla barn med Downs syndrom föds med hjärtfel som vanligen kan opereras. Andra komplikationer kan vara epilepsi bristande sköldkörtelfunktion, autism och svåra luftvägsbesvär. Dessutom har nästa alla funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Oftast från mycket grav till måttlig. Depressioner är vanliga vid tonåren och vuxenålder
Människor med DS är värda precis lika mycket som alla andra! Dessa personer är individer med känslor och personlighet.
Även om jag tycker att någon med ex mycket grav utvecklingsstörning är lika mycket värd som en normalbegåvad som vill jag helst låta mina barn växa upp utan utvecklingsstörning.
DS är ingen egen folkgrupp, det är ett funktionshinder!!! DS är inte något som är gulligare än något annat livshotande funktionshinder!! Barn och vuxna med DS är inte lyckligare än andra, det är deras funktionshinder och utseende som får oss att tro det.