• Anonym (Blää)

Hårbotten luktar unket!

Har märkt att hårbotten luktar unket om jag drar fingret lite fram och tillbaka några timmar efter hårtvätt. Jag tvättar håret varje dag med frisörshampoon som KMS och Goldwell t ex. Det kliar lite av och till men jag har inte mjäll eller sårskorpor av något slag. Har inte heller psoriasis eller någon annan hudsjukdom vad jag vet och hårbotten ser fin ut men den luktar illa som sagt.

Funderade på om det kan vara så att man kan få en svampbeläggning i hårbotten som gör att hårbotten luktar äckligt? Jag tvättar med djuprengörande shampoo en gång i veckan men det hjälper inte så nu tänkte jag testa mjällshampoo som Selsun t ex för det borde väl göra hårbotten helt rent och döda eventuell svamp och med det ta bort lukten?

Någon annan som har haft samma problem och vad gjorde ni?

• Svar på tråden Hårbotten luktar unket!
  • nozpa

Inte vad jag tänkt på. Men tycker att många luktar illa i håret. Även om håret är rent så luktar det lite blä. Kanske ska testa något eucalyptusschampo eller dyl? Det borde fräscha till.

• nozpa

Glömde, men nej, tror inte det är svamp.

• Anonym (Blää)
    nozpa skrev 2013-01-15 18:52:18 följande:
    Inte vad jag tänkt på. Men tycker att många luktar illa i håret. Även om håret är rent så luktar det lite blä. Kanske ska testa något eucalyptusschampo eller dyl? Det borde fräscha till.
    Jag tvättar ju håret varje morgon med bra shampoon och har inget jobb som gör mig svettig under dagen så jag fattar inte hur det kan lukta så unket mot kvällen? Jag tror inte det är något någon annan märker utan bara jag själv om jag gnuggar fingret mot hårbotten men det är äckligt i alla fall. Kräks  När jag tänker efter så är det värre på en sida av skallen än den andra vilket också får mig att misstänka ett svampangrepp.
  • Anonym

äter du några mediciner? läste nyligen i en tidning om en dam som klagade på sin gubbes lukt i hårbotten,läkaren som svarade skrev att det kunde ha att göra med vilka mediciner han åt..?

• Anonym (Blää)
    Anonym skrev 2013-01-15 19:08:29 följande:
    äter du några mediciner? läste nyligen i en tidning om en dam som klagade på sin gubbes lukt i hårbotten,läkaren som svarade skrev att det kunde ha att göra med vilka mediciner han åt..?
    Tar inte en enda medicin förutom apotektes vitaminer ibland men tack för att du tog dig tid.
  • Anonym (Kanske)

Det kanske är så att du tvättar håret med champo för ofta. Jag brukar tvätta med champo 2-3 ggr/vecka övriga dagar sköljer jag bara ur det. Om jag använder champo oftare blir jag torr i hårbotten och det börjar klia samt att jag tycker att det kan lukta ila. Min frisör säger att detta beror på att man tvättar bort talget som är kroppens eget skydd och när man t ättar för ofta så måste kroppen öka sin produktion av talg.

• Anonym (Blää)
    Anonym (Kanske) skrev 2013-01-15 19:23:06 följande:
    Det kanske är så att du tvättar håret med champo för ofta. Jag brukar tvätta med champo 2-3 ggr/vecka övriga dagar sköljer jag bara ur det. Om jag använder champo oftare blir jag torr i hårbotten och det börjar klia samt att jag tycker att det kan lukta ila. Min frisör säger att detta beror på att man tvättar bort talget som är kroppens eget skydd och när man t ättar för ofta så måste kroppen öka sin produktion av talg.
    Skulle det lukta mindre om jag tvättade det mer sällan? Förvånad
  • Anonym (Kanske)

Ja. För att schampo torkar ut hårbotten och kroppen måste då öka sin produktion av talg för att återställa skyddet. En vanlig bieffekt av att tvätta håret för ofta är att man får ett fett hår.

Svar på tråden Hårbotten luktar unket!