• Neko

Har man rätt att gå ner i arbetstid som förälder?

Om man har fast anställning? Hur mycket i så fall? Gäller det i alla fall eller finns det i så fall restriktioner på vad man får göra när man inte jobbar, dvs kan man studera den extra tiden istället? Är det annorlunda om man har barn med funktionsnedsättningar?

Tex om man har ett barn med ett NPF och vill gå kurser relaterade till barnet (på universitetsnivå säger vi om det gör någon skillnad) som handlar om NPFet.

• Svar på tråden Har man rätt att gå ner i arbetstid som förälder?
  • Whitetrash86

rätt har du ju alltid. Hur mycket är ju något som du och arbetsgivaren måste komma överens om.

• Elaifiknow

Om du har barn under 8 år så har du rätt att gå ned i arbetstid till 75%. Förläggningen av arbetstiden får du diskutera med din arbetsgivare.

• sasso78
    Elaifiknow skrev 2013-01-15 20:19:12 följande:

Om du har barn under 8 år så har du rätt att gå ned i arbetstid till 75%. Förläggningen av arbetstiden får du diskutera med din arbetsgivare.

Om du har en 100 % anställning ja.  Man har rätt att gå ner 25 % i tid.  Har du 100 % blir det 75% . JObbar du 75 % ordinarie får du gå ner till 50 % osv.
  • Neko

Okej tack, det är min sambo det gäller =)

• Elaifiknow
    sasso78 skrev 2013-01-15 20:22:38 följande:

Om du har en 100 % anställning ja.  Man har rätt att gå ner 25 % i tid.  Har du 100 % blir det 75% . JObbar du 75 % ordinarie får du gå ner till 50 % osv.

Fast nej så blir det ju inte? Man har rätt att gå ned en fjärdedel från sin normalarbetstid - det blir det ju inte om man går från 75% ner till 50%.
  • sasso78
    Elaifiknow skrev 2013-01-15 20:30:14 följande:

Fast nej så blir det ju inte? Man har rätt att gå ned en fjärdedel från sin normalarbetstid - det blir det ju inte om man går från 75% ner till 50%.
    Jasså?? Hur blir det då?
  • Elaifiknow
    sasso78 skrev 2013-01-15 20:35:10 följande:
    Jasså?? Hur blir det då?

Jag orkar inte räkna Kolla Föräldraledighetslag (1995:584) § 7, finns att Googla fram (t ex i sin helhet på Notisum).
  • sasso78
    Elaifiknow skrev 2013-01-15 20:38:26 följande:

Jag orkar inte räkna Kolla Föräldraledighetslag (1995:584) § 7, finns att Googla fram (t ex i sin helhet på Notisum).

Men från 75 % till 50 % är det ju 25 % dvs 1/4.  Jobbar du 100 % och går ner 25 % blir det 75% Dvs 1/4.
    Eller timmar - 100% är normalt 40 timmar, går du mer 25 % minsar du din arbetstid med 10 h
    75 % är normalt 30 timmar, går du mer 25 % minskar du din arbetstid med 10 h , din ord. tid blir 20 h vilket är 50 %.
  • Grande Rock
    sasso78 skrev 2013-01-15 20:35:10 följande:
    Jasså?? Hur blir det då?
    0,75*0,75=0,5625  => 56,25%av en heltidstjänst
  • Elaifiknow
    Grande Rock skrev 2013-01-15 20:44:04 följande:

Tack för att du orkade räkna åt mig
  • Grande Rock
    Elaifiknow skrev 2013-01-15 20:44:44 följande:

Tack för att du orkade räkna åt mig
    what do you get if you cross an elephant with a rhino?
  • Elaifiknow
    Grande Rock skrev 2013-01-15 20:48:27 följande:
    what do you get if you cross an elephant with a rhino?

En klassiker
  • Sazza01
    Grande Rock skrev 2013-01-15 20:44:04 följande:

Fast det stämmer inte, om man redan jobbar 75 % eller mindre har man inte rätt att ytterligare minska sin arbetstid. Det är bara om man jobbar mer än det.

Arbete och föräldraskap
    Du som förälder kan med stöd av föräldraledighetslagen vara helt ledig tills ditt barn blir 18 månader, oavsett om du tar ut föräldrapenning från Försäkringskassan eller inte. Om du vill vara föräldraledig utan föräldrapenning när ditt barn är mellan 18 månader och 8 år har du rätt att minska din arbetstid med upp till 25 %*. Du har dock rätt att vara föräldraledig mer än 25 % om du tar ut föräldrapenning under din ledighet.
    *Om du är deltidsanställd och redan arbetar 75 % eller mindre har du inte rätt att ytterligare minska din arbetstid.

Fram till barnet är 8 år kan han ju såklart gå ner i arbetstid mer än 25 % med föräldrapenning dock, det kanske var det du menade?
  • Grande Rock
    Sazza01 skrev 2013-01-15 21:47:57 följande:

Fast det stämmer inte, om man redan jobbar 75 % eller mindre har man inte rätt att ytterligare minska sin arbetstid. Det är bara om man jobbar mer än det.

Arbete och föräldraskap
    Du som förälder kan med stöd av föräldraledighetslagen vara helt ledig tills ditt barn blir 18 månader, oavsett om du tar ut föräldrapenning från Försäkringskassan eller inte. Om du vill vara föräldraledig utan föräldrapenning när ditt barn är mellan 18 månader och 8 år har du rätt att minska din arbetstid med upp till 25 %*. Du har dock rätt att vara föräldraledig mer än 25 % om du tar ut föräldrapenning under din ledighet.
    *Om du är deltidsanställd och redan arbetar 75 % eller mindre har du inte rätt att ytterligare minska din arbetstid.

Fram till barnet är 8 år kan han ju såklart gå ner i arbetstid mer än 25 % med föräldrapenning dock, det kanske var det du menade?
    det vet jag inge om, jag bara svarade på vad 75 procent av 75 blev.
  • Sazza01
    Grande Rock skrev 2013-01-15 21:50:55 följande:
    det vet jag inge om, jag bara svarade på vad 75 procent av 75 blev.

Japp, så nu finns alla svar som kan behövas :)
  • damiug

Kan jag vara föräldraledig 25% utan att ta ut ersättning  istället för att gå ned till deltid, även om jag redan tagit ut all ersättning?

• Gladskit
    damiug skrev 2014-01-12 21:21:18 följande:
    Kan jag vara föräldraledig 25% utan att ta ut ersättning  istället för att gå ned till deltid, även om jag redan tagit ut all ersättning?

Den typen av föräldraledighet som diskuteras ovan, dvs att gå ner i tid pga barn under 8 år, kräver inte att man tar ut några dagar. Det som händer är att din SGI inte är skyddad.

3 § Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
    1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
    2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
    3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
    4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
    5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
    6. Hel ledighet eller ledighet i form av förkortning av normal arbetstid med hälften för en förälder till ett barn för vilket lämnas helt vårdnadsbidrag (ledighet med vårdnadsbidrag, 9 §).

Svar på tråden Har man rätt att gå ner i arbetstid som förälder?