• Rebecka 074

Inomhustemperatur lagom för bebis?

Hej!

Jag och min sambo bor i ett omgjort hönshus, med alla de nödvändigaste tillbehören tillgodosedda. Alla utom den efterlängtade värmen. Vi har ju vant oss och lider inte speciellt mkt av kylan ( 9 grader på morgonen för att mot kvällen landa på 19,20 efter ihärdig kamineldning) längre men funderar på kring vad en nyfödd kan tolerera och trivas i. Vi klär ju på oss ordentligt när vi ska sova ( långkallingar, onepiece, raggisar) och tänker att man förslagsvis gör detsamma med bebis. Men visst kan det göra lite ont i halsen vissa mornar och det är ju inget man vill unna sitt barn. 

Samtidigt tänker jag på människor som i alla tider klarat sig i tält osv utan någon särskild värmekälla förutom öppen eld och funderar då på om vi är tåligare än vi tror. 

Har någon levt någorlunda spartanskt med barn? 
    En värmefläkt är ju ingen extrem utgift men tänkte jag skulle höra mig för först.  

Tack på förhand:)
  • Svar på tråden Inomhustemperatur lagom för bebis?
  • Queenie70

Hur har ni det förövrigt med vatten hygienmöjligheter etc? Antar att temperaturen ligger under 15 grader en rätt stor del av dygnet innan ni fått upp värmen vilket gör att barnet

Måste vara påbyltat mesta av tiden, och att klä av bebisen som ska ligga med bar rumpa i 9 grader eller kanske badas i 9 plusgrader känns inte ok. Visst finns det tider och platser där folk levde väldigt mycket

Mer spartanskt än vad folk gör i dagens sverige, men då fanns det ju också en mycket större dödlighet bland spädbarn så det kanske inte är nåt att eftersträva.

• Queenie70

Du ska själv även sitta med bröstet bart och amma under många av dygnets timmar dag och natt.

• Rebecka 074

Ja är man hemma hela dagen och eldar så stiger det ca 3 grader i timmen så det är ju en stund. Jag tänkte inte på baddelen, men det är klart, det skulle ju vara väldigt obehagligt att vara liten o blöt i 9 grader. 
    Kök, toalett, badkar finns så tills törsta delen är det som vilket litet hus som helst. Men jag misstänker att en värmefläkt alternativt effektiv kamin skulle vara att satsa på då!

• Rebecka 074

Mm sant. Jag har ju vant mig vid ca 15 grader och tycker att 22gradiga lägenheter är sjukligt svettiga så det jag funderade på var väl om ett litet barn kan vänjas och trivas på samma sätt. Men självklart förstår jag att små barn kan vara mycket känsligare.

• Rebecka 074

Det var ju det jag skrev hördudu.

• Solveig Berglund
    Rebecka 074 skrev 2013-01-16 09:54:32 följande:
    Inomhustemperatur lagom för bebis?
    Hej!

Jag och min sambo bor i ett omgjort hönshus, med alla de nödvändigaste tillbehören tillgodosedda. Alla utom den efterlängtade värmen. Vi har ju vant oss och lider inte speciellt mkt av kylan ( 9 grader på morgonen för att mot kvällen landa på 19,20 efter ihärdig kamineldning) längre men funderar på kring vad en nyfödd kan tolerera och trivas i. Vi klär ju på oss ordentligt när vi ska sova ( långkallingar, onepiece, raggisar) och tänker att man förslagsvis gör detsamma med bebis. Men visst kan det göra lite ont i halsen vissa mornar och det är ju inget man vill unna sitt barn. 
    Det finns en intressant artikel om detta - bostadslistan.se
    Samtidigt tänker jag på människor som i alla tider klarat sig i tält osv utan någon särskild värmekälla förutom öppen eld och funderar då på om vi är tåligare än vi tror. 

Har någon levt någorlunda spartanskt med barn? 
    En värmefläkt är ju ingen extrem utgift men tänkte jag skulle höra mig för först.  

Tack på förhand:)
    Att leva i kallare klimat eller med begränsad värme kan vara utmanande, särskilt när det gäller att ta hand om ett spädbarn. Bebisar har svårare att reglera sin kroppstemperatur än vuxna och är känsligare för kyla.
  • Nicco123

Hur kan man ens fundera på att ha ett barn boende där det är så pass kallt? Det är alltså inte inte vinterbonat? Gör det vinterbonat då? Varför tvinga sitt barn att växa upp som på medeltiden, barnadödligheten var hög då så det är väll inget som man ska eftersträva?

Vad händer om du/ ni blir sjuka och inte kan elda konstant i kaminen? Den slocknar och tempen faller? Veden tar slut? Fryser fast? 

Hur är luftkvaliten i ett hus som det eldas i hela dagarna? Är det så bra för ett barn att växa upp i det? 

Svar på tråden Inomhustemperatur lagom för bebis?