• Kakans

Hur flyttar man sin blogg och vart?

Hej!

Just nu bloggar jag för blogg.se och när jag började googlade jag bara "blogg" och valde bara det första som kom upp. Jag trodde inte att blogga skulle vara något för mig. Vilket det nu visar sig vara.

Hur som helst har jag nu fått höra att blogg.se inte är så bra.
    Tex för att dom är så dåliga på att lyfta sina bloggare.

Jag har fått höra att WordPress ska vara bra.
    Det verkar finnas olika WordPress så det jag nu vill veta är vilken ska man välja?

ÄR WordPress bäst eller vad tycker ni? Och hur gör man en flytt?

Hjälp snälla! =)) 

• Svar på tråden Hur flyttar man sin blogg och vart?
  • Enyo

Jag gilla aldrig blogg.se var alltid strul där för mig. Nu är jag på svenska wordpress och storm trivs aldrig haft nåt problem eller nåt

• Kakans
    Enyo skrev 2013-01-16 13:24:10 följande:
    Jag gilla aldrig blogg.se var alltid strul där för mig. Nu är jag på svenska wordpress och storm trivs aldrig haft nåt problem eller nåt
    Så typiskt att jag råkade välja sidan som uppenbarligen verkar sämst.
    Undra bara hur jag flyttar bloggen.
    Och om WordPress är bäst. Och vilken av alla. 
  • Enyo

För mig och mina behov är wordpress bäst alla kategorier, men du måste ju känna dig för vad du tycker och vad du har för krav. Blog.se var också bra men där får man programmera statistiken själv den var enkel variant av wp men som sagt det handlar om att du får kolla vad du vill ha och sen testa runt

• Enyo

Men du skriver inte om dina behov och vad du vill ha ut så exakt vad för hjälp vill du ha då? Ska det var en svensk bloggportal, enkel, avancerad, mest för foto, svår att lära men enklare att använda när man kan? Som sagt vill du inte berätta sånt så får du testa dig fram själv för jag änglar mig inte åt att gissa sånt med att svara hur varje portal är det finns om man googlar så ja det kan du ju göra själv isåfall. Metrobloggen starta jag upp idag uppger enkelt på 2 min och importera befintlig blogg dit på 5 så berätta vad dina behov är kan man hjälpa eller så googla själv

• Kakans
    Enyo skrev 2013-01-16 16:36:27 följande:
    Men du skriver inte om dina behov och vad du vill ha ut så exakt vad för hjälp vill du ha då? Ska det var en svensk bloggportal, enkel, avancerad, mest för foto, svår att lära men enklare att använda när man kan? Som sagt vill du inte berätta sånt så får du testa dig fram själv för jag änglar mig inte åt att gissa sånt med att svara hur varje portal är det finns om man googlar så ja det kan du ju göra själv isåfall. Metrobloggen starta jag upp idag uppger enkelt på 2 min och importera befintlig blogg dit på 5 så berätta vad dina behov är kan man hjälpa eller så googla själv
    Oj. Du verkar något irriterad här men det kanske är jag som läser fel bara men jo jag har skrivit i trådstarten att det verkar finnas flera olika blogg ställen på wordpress och undrar vilken som är bäst men det är kanske lite lite info. Men jag har ganska mycket bilder i min blogg, jag gillar att ibland på ett enkelt sätt "retuschera" dom, sen ska det ju givetvis vara enkelt att hitta på bloggen för läsarna osv.

Jag själv är ju inte ett dugg kunnig vilket förmodligen framgår ganska tydligt så jag behöver ha en blogg som är ganska lätt för en nybörjare.

Jag känner mig väldigt sugen på WordPress alltså eftersom jag fått höra så bra om den, men som sagt verkar det finnas någon som är nedladdningsbar och någon som inte är det och jaa.. 
    :S

Förlåt om jag fortfarande är otydlig.

• XcsM

Jag försökte mig på wordpress men det bara krånglade för mig, och jag tyckte det var krångligt att ändra i kodmallarna när jag ville ändra i designen.

Jag har testat blogg.se, wordpress och blogspot och för mig har blogspot funkat bäst. 

• inze

När du pratar om två sorters Wordpress tror jag du menar att man antingen kan blogga på Wordpress.com eller också kan du installera Wordpress på en egen plats på ett webhotell.

Det första är ju enklare för då registrerar du dig på nätet och sedan kan du börja blogga. 

Vill du installera på på eget utrymme på webbhotell så kan du antingen hämta hem filerna och lägga upp dem och installera wordpress på det sättet. Eller så har många webbhotell så att det redan finns ett enklare sätt att installera på sin plats.

Vill du använda dig av wordpress.com så får du 3 GB utrymme gratis, behöver du mer  kan du köpa till det. 

Har du redan ett webbutrymme kostar det inget mer att installera wordpress på det.   

Det finns massor av teman men jag vet inte om alla alla fungerar på båda varianterna av Wordpress. Många är gratis men det finns en hel del som kostar också.  

Enklast är väl att du skaffar dig en gratisblogg på wordpress.com  och testar lite så du får se hur det funegrar. Finns massor av hjälp på nätet på hur man gör olika saker.

http://sv.wordpress.com/

• Kakans
    XcsM skrev 2013-01-16 16:52:19 följande:
    Jag försökte mig på wordpress men det bara krånglade för mig, och jag tyckte det var krångligt att ändra i kodmallarna när jag ville ändra i designen.

Jag har testat blogg.se, wordpress och blogspot och för mig har blogspot funkat bäst. 
    Okej. Blogspot har jag inte hört något alls om.. Har ju inte frågat heller så det betyder ju inget dock. 
  • Kakans
    inze skrev 2013-01-16 18:21:37 följande:
    När du pratar om två sorters Wordpress tror jag du menar att man antingen kan blogga på Wordpress.com eller också kan du installera Wordpress på en egen plats på ett webhotell.

Det första är ju enklare för då registrerar du dig på nätet och sedan kan du börja blogga. 

Vill du installera på på eget utrymme på webbhotell så kan du antingen hämta hem filerna och lägga upp dem och installera wordpress på det sättet. Eller så har många webbhotell så att det redan finns ett enklare sätt att installera på sin plats.

Vill du använda dig av wordpress.com så får du 3 GB utrymme gratis, behöver du mer  kan du köpa till det. 

Har du redan ett webbutrymme kostar det inget mer att installera wordpress på det.   

Det finns massor av teman men jag vet inte om alla alla fungerar på båda varianterna av Wordpress. Många är gratis men det finns en hel del som kostar också.  

Enklast är väl att du skaffar dig en gratisblogg på wordpress.com  och testar lite så du får se hur det funegrar. Finns massor av hjälp på nätet på hur man gör olika saker.

sv.wordpress.com/

Du verkar vara en hejare på det här måste jag säga! :)

Är 3 GB mycket för en blogg? :S
    Vet inte hur mycket utrymme inläggen tar liksom..
    Frågan sen blir ju vad kostar mer utrymme?

Jag har hitta lite hjälp för och fixa än så länge väldigt små saker men vissa guider är väldigt bra men många är lite krångliga.. än så länge. 
Svar på tråden Hur flyttar man sin blogg och vart?