• ModernFamily

När har era tonåringar börjat jobba på sommarlov/helger etc

I dag är ju arbetslösheten bland unga högre än på länge. Jag och sambon har dock synen att ju tidigare man kommer ut på arbetsmarknaden desto bättre. Samt att man bör skaffa sig förståelse för och erfarenhet av hur det är att förvärsvarbeta. Vi båda hade sommarjobb som 15-åringar. Man jobbade x antal veckor och var ledig resten av sommaren. På gymnasiet blev det dessutom jobb på helgerna, lediga dagear etc. Inte alltid, men en hel del ändå. Man ville ju ha pengar!

Ni som har tonåringar från 15 år och uppåt- hur ser det ut hos er? Är era ungdomar lediga jämt under loven, eller har de något extrajobb de kan ägna delar av ledigheten åt? Hur har de, om de har ett jobb, fått tag i det? Kontakter? Ambition? Hårt arbete? En kombination? Har ni uppmuntrat dem på oilka sätt att skaffa ett jobb? 

Tar tacksamt emot tips och erfarneheter!!!     

• Svar på tråden När har era tonåringar börjat jobba på sommarlov/helger etc
  • Majsan70

Tror de har varit 16 och 17 år när de fått sommarjobb.

Sonen fick genom mormor och dottern sökte kommunalt sommarjobb och fick det förra året då hon var 17.
    I år är hon 18 och kan söka jobb i hemtjänsten där även jag jobbar. Både på kvällar och helger och sommaren. Hon läser vård och omsorg och lär därmed ha lätt att få jobb.

• The Liptongirl

Har två stycken tonåringar som är 13 och 14 år. Båda två säljer GT under helgerna och nu under jullovet blev det inte många sovmorgonar för dem. Och klart att det var jobbigt för dem och det var inte alltid så roligt att gå upp och ut, men de tjänar ju egna pengar och i min värld så tror jag att pengarna blir mer "värda" om man själv får arbeta ihop dem.

• christina99

Hej har en tonåring och två yngre.  Hon är 13 år (blir 14 till sommaren). Tonåringen arbetar redan: lördag och söndag säljer hon Expressen i omårdet. Ger inte jättemycket pengar men cirka 200 kr efter totalt 5 timmar arbete. På onsdag kväll och söndag eftermiddag är hon simlärare (fd tävlingssimmare) har totalt 6 klasser och det ger 40 kr i timmen och en klass är mellan 30 - 45 minuter + 15 min förberedelse och administration.

Under sommaren fick hon jobb på Allsång på Skansen i en av restaurangerna, men det föll pga av att hon var för ung för att hantera pengar.

Hon får göra precis vad hon vill för sina egna pengar (så klart inget olagligt) och hittls har mycket gått till godis men även till speciella kläder (hon önskade sig ytterligare en till vinterjacka i år).

Det handlar inte om att vi på ngt sätt inte har råd att köpa henne saker, kanske tvärtom, men utan att hon ska lära sig att pengar trillar inte ned på en. Sedan är hon lite ung för att kunna motstå frestelsen att handla godis, men det är hennes pengar och hennes val så helt ok.

Lycka till!

• Regnig måndag

Tja, arbetsmarknaden idag ser inte ut som på 80-talet så det är riktigt svårt för ungdomar att få jobb.

Mina har aldrig sommarjobbat därför att de behöver pausen från skola och träning. Å andra sidan idrottar de på elitnivå och har gjort sen högstadiet. Det gör att de jobbar och har jobbat hårdare än de flesta trots att de inte genererar pengar, bara kostar skjortan. Och brallorna, eftersom de äter som ett helt stall hästar.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Drakgrodan

Min dotter fick kommunalt sommarjobb sommaren det år hon skulle fylla 17, fyra veckors arbete. Dessa jobb lottas ut bland de som söker. Den här sommaren (18 år) jobbade och bodde hon 6 veckor ute i skärgården, bagarjobb på bageri. Detta jobb hittade hon på ams.se. Nu har hon precis fått extrajobb på en stormarknads bageri, hon går livsmedelsprogrammet, inriktning bageri/konditori så kul att hon får jobba med det hon utbildar sig till:)

• vampyria2

Min 19 åring har jobbat sen hon var 14 år, jobbat med att ta hand om hästar och sågat ved, jobbar nu extra som servitris när hon inte går i skolan. 

• Hum Hum Humla

Min dotter fick första sommarjobbet (kommunalt) när hon var 16. Annars har hon jobbat som tränare/ledare, funktionär och domare inom sin sport sedan hon var 15, både på lov och kvällar/helger. 

• TvillingmammaVästgöte

Mina barn har jobbat på kommunala sommarjobb. Det var roligt tyckte de , både att jobba och tjäna egna pengar. De har aldrig jobbat kvällar och helger, de har inte haft något intresse av det och vi har aldrig funderat på det vi föräldrar heller. Själv jobbade jag aldrig helger och kvällar under min skol och studietid. 

Om man går ett högskoleförberedande program på gymnasiet, särskilt Naturvetenskapligt program, behöver man helgerna för studier, det har i alla fall både vi och våra barn behövt. 

Svar på tråden När har era tonåringar börjat jobba på sommarlov/helger etc