• mrsStatham

    Botemedlet mot särskrivningar

    Många i det här landet lider av särskrivningar. Men de värsta förbrytarna är hopplöst aningslösa om vad de utsätter sin omgivning för. Tack gode Gunnar att hjälpen är här. Nu  finns en tumregel som håller. Regeln:


    En grej – ett ord.


    Där har du regeln. Den enda regeln du behöver för att bli resistent mot särskrivningar.


    Vi tar den igen, nu med skiljetecken:


    En grej? Ett ord!


    Alltså: om det är en grej som hör ihop – som sjuksköterska, skumtomte eller damcykel till exempel – då ska ordet skrivas ihop. Tumregeln gäller såklart också om sjuksköterskorna, skumtomtarna eller damcyklarna skulle få för sig att bli fler. Om du ändå är osäker: skriv ihop. Om det då ser alldeles galet ut – som påväg till exempel – då ska det, just det, skrivas isär.


    ***


    Och! Alla ord som börjar med jätte- ska vara ett ord. Jättekul, jättebra, jättestor. Inte svårt alls egentligen. Faktiskt jättelätt.


    Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Botemedlet mot särskrivningar
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2013-01-17 11:14:13 följande:

    Enligt TS regel: "en sak, ett ord". En stor bok är en sak.
    En bok är en sak. Den bara råkar vara stor. Så ser jag det. 
  • Vandelfri

    något som jag sett på handskrivna skyltar på stan är att folk lämnar ett litet utrymme mellan bokstäver så att det ska kunna tolkas som ett sammansatt ord eller ett särskrivet. har någon mer tänkt på det? jag tror att dom är tveksamma och därför väljer en gyllene medelväg

  • mrsStatham
    PumpkinQueen skrev 2013-01-17 11:14:13 följande:

    Enligt TS regel: "en sak, ett ord". En stor bok är en sak.
    Nej, en stor bok är en grej som är stor, det är något helt annat.
    Börja inte jämföra limstift med gafflar nu.

     
    Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham
    mindless skrev 2013-01-17 12:33:29 följande:
    Min poäng var att det inte är det faktum att det är en grej som fäller avgörandet, utan helt andra faktorer. Även en skum tomte är ju en sak. Att hänvisa till att det låter eller ser konstigt är ju inte heller det så givande, eftersom detta bara fungerar för de som hör och ser hur det ska vara och inte de som har problem med det.
    En skum tomte är en sak som är skum. 
    Knivar och frimärken här, försök inte jämföra dem
    Bara två saker är oändliga
  • mindless
    mrsStatham skrev 2013-01-17 12:44:40 följande:
    En skum tomte är en sak som är skum. 
    Knivar och frimärken här, försök inte jämföra dem
    Det är riktigt, men det är fortfarande en sak. Du utgår från det faktum att du redan vet hur det ska vara, snarare än från din regel. I "en sjuk sköterska" och "en sjuksköterska" är sjuk i båda fallen ett sätt att beskriva sköterskan, som i båda fallen är en sak.

    Jag tycker du gör det lite enkelt för dig.
  • mrsStatham
    mindless skrev 2013-01-17 12:49:28 följande:
    Det är riktigt, men det är fortfarande en sak. Du utgår från det faktum att du redan vet hur det ska vara, snarare än från din regel. I "en sjuk sköterska" och "en sjuksköterska" är sjuk i båda fallen ett sätt att beskriva sköterskan, som i båda fallen är en sak.

    Jag tycker du gör det lite enkelt för dig.
    Då börjar vi så här då: Håller du med om att en sjuksköterska och en sköterska inte är samma sak?
    Bara två saker är oändliga
  • mindless
    mrsStatham skrev 2013-01-17 12:51:56 följande:
    Då börjar vi så här då: Håller du med om att en sjuksköterska och en sköterska inte är samma sak?
    Det är det i och för sig oftast, men för sakens skull kan vi säga att så inte är fallet. Jag anar vart du är på väg och slänger redan nu in ordet småförkyld.
  • persikofjaril

    Min sambo, som visserligen är dyslektiker, frågade en gång om det fanns någon tumregel eftersom han har svårt med särskrivningar. Jag hade ingen, men försökte förklara det här med sammansatta ord. Att man slår ihop två (eller fler) ord, som var för sig har en egen betydelse, och får ett helt nytt ord med egen betydelse. Fot+boll=fotboll. Glöd+lampa=glödlampa. Jag tycker att det är helt logiskt, och väldigt enkelt, men han förstod inte alls och höll inte med mig. Försökte även förklara att för mig, när jag läser en text med särskrivna ord, så blir min läsrytm väldigt hackig eftersom det där mellanrummet mellan två ord som ska sitta ihop gör att jag uppfattar dem just som två olika ord och inte som ett enda som det ska vara. Det fascinerar mig att folk som särskriver klarar av att läsa texter med särskrivna ord utan att märka att något är fel.

  • mrsStatham
    mindless skrev 2013-01-17 12:59:18 följande:
    Det är det i och för sig oftast, men för sakens skull kan vi säga att så inte är fallet. Jag anar vart du är på väg och slänger redan nu in ordet småförkyld.
    Det är det iofs inte, en sköterska kan vara undersköterska, sjuksköterska, distriktssköterska, barnsköterska, skolsköterska osv osv i all oändlighet. Kanske till och med en kvinnlig form av skötare för någon som blandar ihop det.

    Men okej, i fallet om sköterskan som är sjuk som snabbt blev befordrad till sjuksköterska handlar det inte längre om särskrivning utan om sammanskrivning. Står det i TS att regeln gäller sammanskrivning?
    Igen här: kreditkort och nagellack, väldigt svårt att jämföra.

     
    Bara två saker är oändliga
  • mindless
    mrsStatham skrev 2013-01-17 13:17:52 följande:
    Det är det iofs inte, en sköterska kan vara undersköterska, sjuksköterska, distriktssköterska, barnsköterska, skolsköterska osv osv i all oändlighet. Kanske till och med en kvinnlig form av skötare för någon som blandar ihop det.

    Men okej, i fallet om sköterskan som är sjuk som snabbt blev befordrad till sjuksköterska handlar det inte längre om särskrivning utan om sammanskrivning. Står det i TS att regeln gäller sammanskrivning?
    Igen här: kreditkort och nagellack, väldigt svårt att jämföra.
    Jag sa inte att det alltid var samma sak, men strunt samma. Poängen var att sjuk i båda fallen är ett sätt att beskriva sköterskan. Du har rätt i att sammansättningen till viss del ändrar betydelsen av sköterskan, men jag kan inte se att din regel nämner detta. Lägg in det i regeln så blir den bättre, om än inte perfekt.

    Hur använder du till exempel regeln för att avgöra att man talar om små bilar, men att man är småförkyld? Eller gäller regeln bara substantiv?
Svar på tråden Botemedlet mot särskrivningar