• Busbellan

Vad kan detta vara? (kattbild)

Jag upptäckte nyligen att vår katt har två fläckar mellan ögonen och öronen där pälsen glesnat betydligt (se bild)
    Någon som vet vad som kan orsaka detta? Hon mår bra i övrigt, kliar sig inte till exempel.
    Det jag kan komma på är att hon antagligen varit lite stressad det senaste året pga en ny katt i huset som hon inte alls kommer överens med och hon har svårt att slappna av ordentligt nu för tiden.
    Ser att det nästan ser ut som sår på bilden men det är det inte utan det är skiftningar i färgen i huden som syntes mer här på bilden än vad de gör annars.
    Någon som har någon idé om vad som kan orsaka detta?    

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Vad kan detta vara? (kattbild)
  • pluvdo

Har inte alla katter lite glesare päls just där? Det får jag för mig.

• Busbellan
    pluvdo skrev 2013-01-16 14:44:43 följande:
    Har inte alla katter lite glesare päls just där? Det får jag för mig.

Jo det har de säkert, men så här kalt som det är på henne nu har det inte varit innan. Kan ju knappast börja bli tunnhårig redan vid 5 år
  • Excentriskan

Jo jag tycker också det är vanligt med lite glesare hår vid det området. Är det dessutom inte där som de övre "morrhåren" sitter?

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • pluvdo
    Busbellan skrev 2013-01-16 14:46:07 följande:

Jo det har de säkert, men så här kalt som det är på henne nu har det inte varit innan. Kan ju knappast börja bli tunnhårig redan vid 5 år
    Okej. Jag kollade på min katt nu i alla fall och hon har också mycket glesare päls just där. Inget man tänker på om man inte... ja, tänker på det, dock. Är du säker på att du inte bara fått för dig att den är glesare nu och du då tycker att det ser ut så?
  • Busbellan
    YokohamaNr2 skrev 2013-01-16 14:46:04 följande:
    Det kan inte vara öronskabb? är inte det ganska vanligt hos katter?

Det tror jag inte hon har, hon kollades för det i höstas i alla fall och då hade hon det inte

Men det kanske är som ni säger, bara så att jag inte tänkt på det innan hon mår hur bra som helst i övrigt i alla fall 
  • Oo v oO

Det ser ut som att det är små sår? Så fick min katt och när vi kollade upp vad det var hos veterinären kom man fram till att hon var allergisk mot fisk

Tydligen så är många katter det, hur konstigt det än kan låta.

• pluvdo
    Oo v oO skrev 2013-01-16 14:51:19 följande:
    Det ser ut som att det är små sår? Så fick min katt och när vi kollade upp vad det var hos veterinären kom man fram till att hon var allergisk mot fisk

Busbellan skrev 2013-01-16 14:40:31 följande:

Ser att det nästan ser ut som sår på bilden men det är det inte utan det är skiftningar i färgen i huden som syntes mer här på bilden än vad de gör annars.

• Ziraya
    Oo v oO skrev 2013-01-16 14:51:19 följande:

Det är ju inte så konstigt egentligen. Katter är ju faktiskt öekndjur från början och fisk är rätt allergent.
  • Busbellan

Var tvungen att kolla ordentligt på vår andra katt också och möjligtvis lite tunnare päls där men absolut inte så man ser igenom pälsen, han ha å andra sidan mycket tjockare päls än henne.
    Kanske borde kolla upp allergi då ev. ska syna henne lite noggrannare sen när hon är samarbetsvillig också  

Svar på tråden Vad kan detta vara? (kattbild)