Busbellan skrev 2013-01-16 15:47:12 följande:
Angående problemen med den andra katten så är det så här.
Den andra katten är en hittekatt som flyttade in här. Från början var han mestadels ute, han var inte helt bekväm med att gå in. Men så ungefär förra vintern så började han vilja vara inne mer och mer och nu är han inne det mesta av tiden.
Frpn början rök de ihop ordentligt här hemma men det har lugnat sig, däremot så kan han inte låta bli henne riktigt. Han är fortfrande ganska busig och det känns som att han är på bushumör och försöker trigga igång henne men hon fräser och morrar och har sig och blir väldigt osäker.
Märker också på henne att till och med när hon ligger och vilar så kan hon vara på helsppänn och rycka till och kolla runt sig vid varje ljud och se om det är den andra katten som kommer.
Och tro mig, jag försökte hitta först ägaren till katten som flyttade in här och när det inte lyckades så letade jag efter någon som kunde ta den men nej tyvärr inget napp så han är kvar här. Tror tyvärr inte det skulle vara lättare att försöka oplacera henne då hon inte riktigt är en lika tillgiven katt som vår lille hittekatt och allvarligt talat vet jag inte hur jag skulle klara av att lämna bort henne
Har ni testat att ha fler gömställen, fler leksaker och fler kattlådor? Vår honkatt blev så stressad av de andra katterna att hon fick urinvägsproblem för ett par år sedan. Då såg vi till att leka med henne varje dag, skaffa extra kattlådor, fler små gömställen och ge dem mat på olika platser. Efter det lugnade alla katterna ned sig betydligt och alla tre är väldigt harmoniska i dag. Hon var hittekatt. Ett tips i alla fall :)