Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Vad kräver/förväntar ni?

Vad har ni för krav/förväntningar på era tonåringar att dom hjälper till med hemma? När kan man brörja kräva/förvänta sig att dom hjälper till?

Har ni något konsekvenssystem om dom inte gör "sina sysslor"?

• Svar på tråden Vad kräver/förväntar ni?
  • Sweet life
    Majsan70 skrev 2013-01-16 16:14:31 följande:
    Jag förväntar mig att alla drar sitt strå till stacken redan från tidig ålder. Jag tor inte på att plötsligt införa något.

Härhemma hjälps vi åt med allt. Och konsekvenssystem? Straffsystem menar du. Nej vi har inte straff hos oss. Är något inte gjort så frågar vi varför o tar det därifrån.
    Tack för svar.

Nej, jag tror inte på att införa något helt plötsligt. Men vi har ett problem och det är att tonåringen bott hos ena förälderna majorteten av sitt liv och aldrig behövt hjälpa till med något. Och här hemma anser vi att alla hjälper till osv.

Vill inte kalla det straff. Utan det handlar ju om att ens handlingar eller ickehandlingar ger konsekvenser. Något man måste lära sig inför vuxenlivet oavsett om det innebär att inte hänga upp sin tvätt= sur, illaluktande tvätt eller inte sköta sin skola = dåliga betyg och eventuellt någon indragen förmån.. För här hemma är det som så nu att man ska ha alla "vuxenförmånder" men inget ansvar....
Svar på tråden Vad kräver/förväntar ni?