Vad ger ni era 5 månaders att äta?
Tänkte bara kolla vad ni ger era 5 månaders bäbisar att äta...
Min lilla vill gärna smaka på allt hon ser vi äter vilket vi är försiktiga med...
Tänkte bara kolla vad ni ger era 5 månaders bäbisar att äta...
Min lilla vill gärna smaka på allt hon ser vi äter vilket vi är försiktiga med...
Helammade i den åldern.
Vi började med smakportioner vid 6 månader, som rekommenderat.
Bebisar vill ju smaka på allt; även dammtussar och annat skräp, så man gör ju klokt i att inte ge dem allt de vill ha...
Min pojke åt smakportioner av gröt, ,fruktpure, banan, majspure, palsternacka och potatis
Visst kan de få smaka på det ni själva äter också om de är nyfikne, men i pyttesmå mängder så som att ni doppar ett finger eller en smula av något. Men man kan ju inte låta dem äta en massa bara för att de är nyfikna, det gäller ju även det vi vuxna äter och dricker precis som det gäller toapapper, plast eller skräp
Bröstmjölk eller ersättning är ju det en 5-månaders ska äta, dvs leva på. Om man sedan låter bebisen smaka ytterst lite av olika sorters livsmedel är ju en helt annan sak. Lillan åt bröstmjölk i den åldern, äldsta dottern fick dock smakisar av gröt och det ledde till en massa problem så därför var vi extra noga med att vänta med andra tills hon verkligen var mogen.
Första barnet ammades och andra barnet fick enbart ersättning vid fem månaders ålder.
Helammade och fick "knivsuddar" av den maten vi åt.
På bvc tyckte dem att vi skulle börja med någon sked gröt då och då, men vi vågade inte förrän han nästan var 6månader. Han avskydde dock all gröt, likaså välling och pureer, och gör så än idag. Är väl inte lika gott som mamma mat kanske ;P
haha här gapar lillan med stor aptit eter gröt och fruktpureer
Jag helammade till 5,5 månad. Då fick sonen smaka sin första banan.
Bröstmjölk.
Min 5 mån pojke äter 1 portion gröt med katrinplommon på och dricker vatten på morgonen när han vaknar. Till lunch äter han en halv 5-6 mål burk mat + lite frukt pure, middag lite burkmat och lite ersättning. Ibland lite ersättning som mellanmål mellan frukost och lunch. Sen innan läggdags äter han gröt igen. Dricker ersättning en gång på natten. Funkat jättebra