• Night Angel

Vad ger ni era 5 månaders att äta?

Tänkte bara kolla vad ni ger era 5 månaders bäbisar att äta...
    Min lilla vill gärna smaka på allt hon ser vi äter vilket vi är försiktiga med... 

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Vad ger ni era 5 månaders att äta?
  • mikroE

Min dotter fick smaksensationer fram till en vecka innan hon blev sex månader då började vi med gröt. Hon var mycket intresserad av mat men vi höll ut så länge det var hållbart sedan körde vi med gröt men vi väntar än så länge med mer mat annat än smakprov.

• miss mli

Min 5-månaders äter ersättning och även vanlig mat. Byter ut 1-2 mål om dagen med mat för att hon tycker om det så mycket. Och nej, jag bryr mig inte om larvet att man ska vänta till 6 månader. Har barn sen tidigare och vet att det funkar att ge mat när dom är 5 månader.

• Natulcien
    miss mli skrev 2013-01-31 14:52:41 följande:
    Min 5-månaders äter ersättning och även vanlig mat. Byter ut 1-2 mål om dagen med mat för att hon tycker om det så mycket. Och nej, jag bryr mig inte om larvet att man ska vänta till 6 månader. Har barn sen tidigare och vet att det funkar att ge mat när dom är 5 månader.
    Larv?? Varför ger du inte fast föda från 2 månader?
  • mimili

för ca 10 år sedan och innan var rekommendationen smakisar från 4 månader o det ändrades senare för att man vill förlänga amningen. Mina 3 barn har alla börjat vid 4 månader och det har fungerat utmärkt!

• skogsvitter
    mimili skrev 2013-01-31 17:41:06 följande:
    för ca 10 år sedan och innan var rekommendationen smakisar från 4 månader o det ändrades senare för att man vill förlänga amningen. Mina 3 barn har alla börjat vid 4 månader och det har fungerat utmärkt!
    Då var rekommendationen att börja någon gång mellan 4-6 månader. Det är betydligt längre sen som rek var att börja vid 4 mån. Sen är ju inte dna barn representativa för alla, även om jag iofs är skeptisk till att det fungerade "utmärkt" eftersom de allra flesta blir förstoppade av att få fast föda så tidigt men föräldrar brukar ofta inte ens reflektera över det utan tror av någon anledning att det är något normalt vilket det självklart inte är.
  • Natulcien
    mimili skrev 2013-01-31 17:41:06 följande:
    Det fungerade säkert utmärkt. För vissa. Men ännu bättre för ännu fler att vänta till 6 månader. Glad
  • elilin

Min 5månaders äter 1mål gröt med katrinplommon (å äntligen bajsar han själv sen han var 2 månader) sen resten ersättning 4mål om dagen, får smaka av vår tallrik men inte mkt utan bara som tidigare skrivit doppa fingret eller lite på gaffeln, å.han älskar allt han får smaka :)

• Krimhild

Min 5-månaders äter ett mål gröt till lunch och ett mål puread mat till middag och har gjort så sen hon var 4 månader. Resten av målen ammas hon. Jag hade egentligen tänkt helamma tills hon var 6 månader men BVC tyckte att vi skulle börja med fast föda eftersom hon gick upp dåligt med vikt. Hon har mått bra av maten och inte blivit förstoppad alls.

• skogsvitter
    Krimhild skrev 2013-02-01 13:46:40 följande:
    Min 5-månaders äter ett mål gröt till lunch och ett mål puread mat till middag och har gjort så sen hon var 4 månader. Resten av målen ammas hon. Jag hade egentligen tänkt helamma tills hon var 6 månader men BVC tyckte att vi skulle börja med fast föda eftersom hon gick upp dåligt med vikt. Hon har mått bra av maten och inte blivit förstoppad alls.
    Hur skulle en smakis kunna göra att de går upp mer i vikt?
    Det är så tragiskt att så många inom BVC saknar kunskaper att kunna läsa av en tillväxtkurva ordentligt liksom att det finns rekommendationer för introduktion av fast föda av en anledning.

Vår dotter blev förövrigt inte heller förstoppad, men magen och tarmsystemet tog skada ändå och hon började matvägra efter ett par månader. Allt tog väldigt lång tid innan vi märkte av det. Eftersom hon ammade var det tex ingen som reagerade på att hon var lös i magen konstant. Det var ju "normalt".
  • Krimhild
    skogsvitter skrev 2013-02-01 13:51:42 följande:
    Min mjölk räckte inte till att mätta dottern och BVC ville inte att vi skulle ge ersättning för då kunde hon börja rata bröstet.
  • skogsvitter
    Krimhild skrev 2013-02-01 13:57:15 följande:
    Min mjölk räckte inte till att mätta dottern och BVC ville inte att vi skulle ge ersättning för då kunde hon börja rata bröstet.
    Klart den gjorde, man ammar oftare om bebisen har en ökningsperiod helt enkelt. Mjölk sinar inte bara hux flux eller tappar sin näring, synd att BVC är de som fortsätter sprida sådana myter att mjölken plötsligt inte skulle mätta...
  • Krimhild
    skogsvitter skrev 2013-02-01 14:02:40 följande:
    Klart den gjorde, man ammar oftare om bebisen har en ökningsperiod helt enkelt. Mjölk sinar inte bara hux flux eller tappar sin näring, synd att BVC är de som fortsätter sprida sådana myter att mjölken plötsligt inte skulle mätta...
    Oftare? Jag ammade i stort sett dygnet runt (sitter fortfarande med dottern vid bröstet större delen av dagen). Ingen har påstått att min mjölk sinade. Hennes behov av mat ökade utan att min produktion ökade.
  • La Lola
    skogsvitter skrev 2013-02-01 13:51:42 följande:
    Jag fattar inte heller detta skumma råd....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Krimhild skrev 2013-02-01 13:57:15 följande:
    Men det gick bra att ge fast föda som också skulle kunna göra så att hon ratade bröstet?
    Märkligt resonerat av erat BVC....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Krimhild
    La Lola skrev 2013-02-01 14:16:11 följande:
    Men det gick bra att ge fast föda som också skulle kunna göra så att hon ratade bröstet?
    Märkligt resonerat av erat BVC....
    Tja, kanske det men det fungerade i alla fall. Nu följer hon sin viktkurva igen, ammar fortfarande jättemycket och inga problem med magen. En glad och mätt bebis =)
  • Tekaka
    skogsvitter skrev 2013-02-01 14:02:40 följande:
    Jag sitter i samma sits just nu och att amma oftare för att öka produktionen går inte om man har en 5 ½ månaders som vägrar amma på andra tider än de hon själv vill bli ammad på. 
  • Tekaka
    La Lola skrev 2013-02-01 14:14:42 följande:
    Jag fattar inte heller detta skumma råd....
    Har man ett barn som vägrar flaska och bröstet, så finns det bara en möjlighet kvar: ge lite smakisar mellan amnings-målen.
  • skogsvitter
    Tekaka skrev 2013-11-29 13:50:58 följande:
    Har man ett barn som vägrar flaska och bröstet, så finns det bara en möjlighet kvar: ge lite smakisar mellan amnings-målen.
    Hur ska smakisar kunna göra att bebisen börjar äta igen menar du? Är det en allvarligare form av matvägran skulle jag råda dig att genast kontakta vården och utreda bakomliggande orsaker. Dock är det vanligt att de då och då får minskad aptit, det betyder ju förstås inte att man ska börja tuta i dem en massa fast föda bara för det, det betyder bara att det kan vara påfrestande saker som händer inom dem för tillfället och då kan de tappa aptiten och få svårt att komma till ro och äta ordentligt. Det går över!
Svar på tråden Vad ger ni era 5 månaders att äta?