Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

En katt till?

Köp en kattunge i samma ålder som är trygg så ska du se att den förste tinar upp snabbt. Inte en gammelkatt som vill ha lugn och ro. Köp gärna från ett katthem så hjälper du inte bara en utan två då den katten lämnar plats för en annan frysande katt.

• nemo1

Jag tycker som sagt inte att ni ska köpa en äldre katt som kommer att blir frustrerad på den lille när denne har tinat upp. Och den lille kommer att blir ledsen när den äldre inte vill leka 24-7 som en kattunge vill.

OM ni trots allt köper den äldre så hör vad för foder den fått hittills i sitt liv är det Friskis eller dyl så har ni garanterat sjukdomar som väntar runt hörnet, Och om den är försäkrad så att ni kan ta över den för det kan annars  bli dyrt att skaffa en ny och det behövs ett friskintyg från veterinär innan den får tecknas. Är katten kastrerad? Er katt bör också kastreras nu innan den börjar kissmarkera, ett beteende som kan vara svårt att få bort. Det är även svårare att sätta ihop två katter om någon av de är okastrerade.

• nemo1
    Svea skrev 2013-01-18 20:01:23 följande:
    Vi hämtade katten idag. En stor, trygg och kelig kisse. Att han var vacker gjorde inte saken värre.
    Denna katt är kastrerad och vaccinerad. Så nu blir det dags för vår lilla kisse att göra det samma.

Minus med katten är att han inte tycktes få någon höjdarmat. Familjen skickade med en burk kattonfisk och makrill i tomatsås! Dessutom kommer vi bli tvungna att raka honom då han är av rasen norsk skogskatt och har ordentligt stora tovor i pälsen.

Lillkissen ligger och gömmer sig under min säng men jag hoppas han kommer fram senare. Väntar nog tills imorgon att låta katterna träffas. Nu är de åtskilda, men lillkissen blev rädd när han såg den nya katten.

Så, håll tummarna för att det ska funka för jag vill gärna behålla den nya katten med.

Och tack för alla kloka råd!
    Kan inte låta bli att tycka du gjorde fel. Dessutom som jag skrev så har katten fått dålig mat så har du garanterat urinvägsbekymmer att vänta på en äldre kastrerad hane som i åtta år fått dålig mat. Dessutom då inte försäkrad vad jag förstår. Ring omedelbart veterinär på måndag för en undersökning till försäkringen för det lär behövas, om ni nu får någon.Och katten är ingen Norsk skogkatt som det heter, utan s. Ingen stamtavla = huskatt så du kan inte försäkra den som annat än en huskatt.
    Fisk är högallergen mat för katter så försök föra över katten på blötmat, men mycket försiktigt. 
Svar på tråden En katt till?