• Äldre 17 Jan 06:31
    11387 visningar
    9 svar
    9
    11387

    Tema Hörseln

    Hej,

    Jag jobbar på förskola med åldrarna 3-5 år och vi ska nu arbeta med tema hörseln.

    Kom gärna med förslag på sånger, lekar och skapande aktiviteter som handlar om hörseln/örat. Även andra förslag mottages gärna :)

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Tema Hörseln
  • Äldre 17 Jan 07:18
    #1

    antar ni redan lånat det stora örat och tittas på

    har ni "huller om buller med Tone och poff "

    ljudmemory

    ljudpromenad-ni tar en promenad och stannar ibland och barnen berättar vad de hör.

    ha olika saker bakom ryggen och skaka, kan de andra gissa var det är som låter.

  • Äldre 17 Jan 19:59
    #2

    Tack för tipsen! Ljudpromenaden låter ju kul.

    Vad är "Huller o buller med..."?

  • Äldre 17 Jan 20:13
    #3

    ljudlotto är kul.

  • Äldre 17 Jan 21:13
    #4

    www.ammot.se/material.php

    prova hörselskydd kan vara kul

  • Äldre 17 Jan 21:35
    #5

    Finns en härlig låt "Hör hur det låter". Men jag vet inte hur du ska hitta åt den.

    Lyssnalek:
    Du gömmer dig bakom ett skynke och gör olika ljud, så får barnen gissa vad det är som låter. Tex klippa ett papper, tappa en nål på golvet, prassla med en påse, plaska med vatten...ja, du förstår.

    Att ta ett jättelångt plaströr och viska i ena änden till någon i andra.

    "Dra upp" en äggklocka och leka gömma nyckel med den. Det gäller alltså att lyssna efter var klockan tickar.      

  • Äldre 11 Mar 20:01
    #6

    Med barn 4-5 år lekte jag en variant på gömme ute på gården. Vi hade en bod som vi stod bakom, ett barn gömde sig medan alla vi andra räknade. När barnet gömt sig spelade/skramlade hen med bjällerband. Barnen fick först lyssna och försöka avgöra varifrån ljudet kom. När de hittade barnet skulle de tysta sätta sig bredvid.

  • Äldre 11 Mar 20:48
    #7

    Inne i uteförrådet lekte vi en variant av hunden och benet. Ett barn låg på bordet (går naturligtvis göra inne också), ett bjällerband skickades runt och skulle låta hela tiden. På tecken från mig gömde alla händerna bakom ryggen och så den klassiska ramsan "alla händer bakom ryggen, nu får ... vakna".

    Inne i lekhallen fick barnen krypa ihop och blunda, jag gick till något ställe i rummet och gjorde ett ljud (antingen på ett instrument, eller andra ljud t.ex. klappa, knacka på väggen, dra något längs med element, vrida på dörrhandtag...) Barnen fick först peka åt vilket håll ljudet kom från, utan att kika på varann. Sen fick de titta och se varifrån ljudet kom (alltså där jag stod). Använde jag något instrument nöjde jag mig där. Gjorde jag något ljud fick de också gissa vad det var för ljud.

    Jag lekte även "denna ringen den ska vandra". Och även om den är ganska svår, så fanns det 3,5 åringar som klarade det, men är nog bäst lämpad till något äldre (gjorde den bara några gånger). Jag har sjungit sången sen jag var liten, men aldrig lekt leken förrän i vuxen ålder.
    Man behöver ett långt snöre och en nyckelring/ring. Ringen träs på snöret och snöret binds ihop så det blir en stor ring. Alla håller i snöret med båda händer och ringen skickas runt från den ena handen till den andra. Vi övade på att skicka utan att sjunga, och sen sjöng vi och skickade. Sen fick en lägga sig i mitten och blunda. När sången tystnade och ringen stannat fick barnet i mitten "vakna" och börja fråga

  • Äldre 11 Mar 21:23
    #8

    Oj, kom åt skickaknappen..

    Eftersom det inte alltid var så att ringen var gömd när sången tog slut och alla satt inte med händerna knutna över snöret alla gånger så fick barnet vänta tills jag sa "nu kan du titta".
    Barnet i mitten frågar "Har du ringen?" Beroende på om den tillfrågade har ringen eller inte så svarar hen "Jag har ingen"/"Jag har ringen". Det gäller alltså vara uppmärksam, hör inte barnet när den tillfrågade svarar "jag har ringen" så märker hen det när alla blivit tillfrågade. Ett barn hade så bråttom så det missade, andra varvet tog hen det betydligt lugnare. Skulle ett barn missa andra varvet så skulle jag dock säga "lyssna en gång till".

    Spela på olika sätt på trumma, de olika ljuden kopplas till olika rörelser.
    Barnen kan också delas in i olika grupper, så när de hör sitt ljud ska de upp på golvet och röra sig.

    En klassisk lek där barnen ska urskilja på rösten vem det är som knackar på ryggen "Vem är det som knackar på min rygg"
    "Det är bara jag"
    "Är det..."

    Sånger:
    Eftersom hörsel är ett av sinnena brukade jag under mina sångsamlingar med ljud som tema inleda med Mora Träsks "Sätt ett finger".
    "Alla ljud är musik"
    "Vi spelar på läppen, vi spelar på läppen, det låter så här"
    "Hönorna de kacklar hela dagen lång" (vad kallas de olika djurlätena, kon råmar, grisen grymtar)
    Sjunga svagt, starkt, glatt, argt, ledset, stackato...

    Jag brukade avsluta med att barnen fick ligga ner och blunda. Jag sjöng en egenskriven sång, men kan säkert läsas också:
    "Om du lyssnar riktigt noga, vad är det för ljud, var nu riktigt tyst och still så hör du det nu"
    Sen fick de sätta sig och vara tysta. Jag frågade ett barn åt gången (bara några stycken) vad de trodde det var. Sen gjorde jag ljudet igen.
    Gjorde oftast 2-3 ljud.

    Bidde visst mycket ;)

  • Äldre 11 Mar 21:30
    #9

    Har ni papprör, ganska stora/kraftiga så kan ni göra regnrör med hjälp av spikar och makaroner.

    Glasburkar i olika storlek, där ett barn får slå på glasburken med penna eller dylikt hela tiden medan ett annat barn häller i vatten. Vad händer?

Svar på tråden Tema Hörseln