• limerick

    Hur mkt zink, folsyra m.m. ska mannen äta för att optimera spermierna?

    Man kan ju på många ställen läsa att mannen med hjälp av mineraler och vitaminer kan öka spermieproduktionen.
    Främst har jag läst om zink.

    Min man äter nu:
    1 tablett "Mitt val - man" om dagen (innehåller bl.a. 7mg zink, 150mg folsyra).
    www.mittval.se/kosttillskott/mittval-man/vad-innehaller-en-tablett/

    1 tablett "Solaray biocritate Zink" (innehåller 50mg zink).

    1 tablett D-vitamin (inget med spermierna att göra, men det verkar vara bra att göra detta på vintern).

    Vad tror ni om ovanstående uppsättning?
    Är det för mkt zink?
    Kan man isf dela dessa kapslar i 2 delar? (det är kapslar med pulver inuti så det är tekniskt ganska omständligt).

  • Svar på tråden Hur mkt zink, folsyra m.m. ska mannen äta för att optimera spermierna?
  • Pimpinellan

    Enligt de studier som gjorts ska man för det första alltid äta zink och folsyra ihop för var för sig funkar de inte. Dosen zink bör vara långt högre än RDI,den studie jag läst var dosen 60 mg och folsyran 1100 mg. Jag gav maken 2 folsyrapiller=1000 mg och 45 mg zink och även astaxantin per dag. Piller eller slump,men antalet gick upp väldigt mycket.

  • TrueMeaning
    Pimpinellan skrev 2013-01-17 13:37:58 följande:
    Enligt de studier som gjorts ska man för det första alltid äta zink och folsyra ihop för var för sig funkar de inte. Dosen zink bör vara långt högre än RDI,den studie jag läst var dosen 60 mg och folsyran 1100 mg. Jag gav maken 2 folsyrapiller=1000 mg och 45 mg zink och även astaxantin per dag. Piller eller slump,men antalet gick upp väldigt mycket.
    Min sambo har få simmare. Jag letar febrilt efter sätt att kunna öka dessa lite :) Vi genomgår visserligen IVF men det finns ju en framtid också! 

    Astaxantin är vad? Jag känner igen namnet men kommer inte på vad det är. Finns det i tablettform eller?

    Hur mkt ökade antalet för er?  
  • Pimpinellan
    TrueMeaning skrev 2013-01-18 20:11:55 följande:
    Min sambo har få simmare. Jag letar febrilt efter sätt att kunna öka dessa lite :) Vi genomgår visserligen IVF men det finns ju en framtid också! 

    Astaxantin är vad? Jag känner igen namnet men kommer inte på vad det är. Finns det i tablettform eller?

    Hur mkt ökade antalet för er?  

    Det var vid en IVF makens låga antal upptäcktes. Förmodligen efter en infektion några månader tidigare. Antalet var 25 miljoner så de gjorde ICSI på alla ägg. Nästa IVF 2 månader senare var antalet 48 miljoner-ICSI på hälften av äggen- och 6 månader efter det 225 miljoner (ingen ICSI). Astaxantin är alger. Astaxin heter väl pillren som säljs på hälsokost. Studien är liten,men tyder på att algerna ger fler och bättre spermier så man har ju inget att förlora.

    Maken äter alltid omega 3 och multivitamin för män för att underhålla spermierna. Och varma bad är uteslutna nästan jämt.
  • TrueMeaning
    Pimpinellan skrev 2013-01-19 14:40:17 följande:

    Det var vid en IVF makens låga antal upptäcktes. Förmodligen efter en infektion några månader tidigare. Antalet var 25 miljoner så de gjorde ICSI på alla ägg. Nästa IVF 2 månader senare var antalet 48 miljoner-ICSI på hälften av äggen- och 6 månader efter det 225 miljoner (ingen ICSI). Astaxantin är alger. Astaxin heter väl pillren som säljs på hälsokost. Studien är liten,men tyder på att algerna ger fler och bättre spermier så man har ju inget att förlora.

    Maken äter alltid omega 3 och multivitamin för män för att underhålla spermierna. Och varma bad är uteslutna nästan jämt.
    Tur att vi inte har något badkar längre ;) 
    Sambon hade 5 miljoner så det kanske kan vara värt att prova kuren ni går på. Vi vill ju ha fler än ett barn så kanske vi kan få ett barn via ivf och sen blir spermierna såpass bra att vi kanske kan få syskon själva :) Bara önsketänkande men man vet aldrig! 

    Kan han äta samma Folsyra som jag äter ? Samt Zink har han en burk från hälsokosten som är Extra starka. Ska kolla hur mkt det är i den burken :)  
  • Pimpinellan

    Frågan är ju varför din man har få spermier från början. Om det beror på livsstil kan man ju i regel göra nåt åt det. Chansa på hemmaplan kan man alltid-så länge det finns spermier finns en teoretisk chans. Glad Folsyra som folsyra-klart han kan äta den.

  • TrueMeaning
    Pimpinellan skrev 2013-01-20 16:15:18 följande:
    Frågan är ju varför din man har få spermier från början. Om det beror på livsstil kan man ju i regel göra nåt åt det. Chansa på hemmaplan kan man alltid-så länge det finns spermier finns en teoretisk chans. Glad Folsyra som folsyra-klart han kan äta den.
    Han har inte fått tagit några blodprov vilket jag kommer kräva nästa gång jag ringer till fertilitetskliniken. När provsvaret från spermaprovet kom så bara skickade de iväg oss på IVF direkt utan vidare undersökning utav sambon.

    Vi äter nyttigt, dricker sällan alkohol, ingen av oss röker,snusar eller tar droger.
    Vi har inget badkar eller bastu så det finns inget sånt dom kan påverka.
    Läkaren gav oss heller inga tips på vad som kunde vara fel... Bara sa att våra chanser att få barn på naturlig väg var minimala. Vi var såpass chockade att vi hade inga frågor då heller :P 
  • Pimpinellan
    TrueMeaning skrev 2013-01-21 11:45:28 följande:
    Han har inte fått tagit några blodprov vilket jag kommer kräva nästa gång jag ringer till fertilitetskliniken. När provsvaret från spermaprovet kom så bara skickade de iväg oss på IVF direkt utan vidare undersökning utav sambon.

    Vi äter nyttigt, dricker sällan alkohol, ingen av oss röker,snusar eller tar droger.
    Vi har inget badkar eller bastu så det finns inget sånt dom kan påverka.
    Läkaren gav oss heller inga tips på vad som kunde vara fel... Bara sa att våra chanser att få barn på naturlig väg var minimala. Vi var såpass chockade att vi hade inga frågor då heller :P 

    Men fick han inte ta om provet några månader senare då? Det brukar de göra vid få och/eller dåliga spermier för att se om det var tillfälligt. Har du gjort nåt äggplock än och frågat då vad spermieantalet var? Det är ju då vi frågat och fått veta att det är normalt. Nåja,vid insemination har det varit lite lite ibland,men så blir det när man tvättat och sållat dem,det har ändå räckt till insemination.

    Ingen påssjuka som barn? Många infektioner året före spermaprovet? Jobbar som brandman eller målare? Tävlingscyklar? Bär trånga kallingar i syntet? Om inte tycker jag ni ska ifrågasätta om antalet inte ska kollas igen även utanför IVF.
  • TrueMeaning
    Pimpinellan skrev 2013-01-21 15:33:16 följande:

    Men fick han inte ta om provet några månader senare då? Det brukar de göra vid få och/eller dåliga spermier för att se om det var tillfälligt. Har du gjort nåt äggplock än och frågat då vad spermieantalet var? Det är ju då vi frågat och fått veta att det är normalt. Nåja,vid insemination har det varit lite lite ibland,men så blir det när man tvättat och sållat dem,det har ändå räckt till insemination.

    Ingen påssjuka som barn? Många infektioner året före spermaprovet? Jobbar som brandman eller målare? Tävlingscyklar? Bär trånga kallingar i syntet? Om inte tycker jag ni ska ifrågasätta om antalet inte ska kollas igen även utanför IVF.
    Jo han tog första i maj, sedan nytt i augusti och det var oförändrat sa de. Vi har inte fått sett några siffror på papper och de har inte gått igenom provsvaret med oss.
    Det verkade liksom inte som de ville utreda killen, de skickade remiss till IVF direkt. Nu i efterhand så har man ju börjat tänkt mer och mer på det. Varför gjordes inte det osv...

    Äggplock gjordes 3 december och då var vi tvungna att göra ICSI, jag hade fått ganska mkt morfin så minns inga siffror alls faktiskt. Minns 16% någonting, och att de sa att han har lågt antal... 

    Han har inte haft påssjuka. Frisk är han, inte haft några infektioner alls. Han jobbar på industri så rör sig mkt,Kör visserligen truck men han hoppar in och ur hela dagarna så han sitter inte i 8 immar. Tävlingscyklar gör han inte, vi är ofta ute och promenerar.

    Har kalsonger av bomull. Har sagt till att de inte får vara trånga och det ser inte ut som det iaf :P Han har ju blivit mer uppmärksam på det också sedan beskedet kom.

    Jag ska snart ha min mens så jag skulle ringa kliniken på mensdag 1 för att gå igenom hur vårat FET blir.
    Ska be att de tar blodprov på honom för Tesosteron och B12. Sedan får de gärna ta för allt som kan ha med sperma att göra.

    Jag tänker så här, tänk om det är en liten struntsak som gör att han har få spermier. Något som kanske går att åtgärda. Och så genomgår vi IVF fast vi kanske inom 1 år kan få egna barn (på naturlig väg). 
    Jag kan inte riktigt bara acceptera att han har få spermier... Får jag en orsak till varför han har det så kanske det vore lättare, men nu vet vi inget alls 
  • Pimpinellan

    Vi fick själva läsa pappret om spermieprovet och b.m gick igenom det och läkaren också vad jag minns. Märkligt att de bara accepterar hans låga antal sådär när inget borde ge lågt antal menar jag! Om han rökte eller var fet,ja då kunde man ju tro att det beror på det,men bara så där... Ja,vi vet inte allt om vare sig kvinno-eller manskroppen det är då säkert. Ge honom de här pillren och fortsätt i samma bana och fråga mer specifikt nästa besök på fertilitetsklniken. Om det nu blir FET eller IVF eller mellanbesök. Klarare besked är alla värda tycker jag!

  • TrueMeaning
    Pimpinellan skrev 2013-01-21 16:09:45 följande:
    Vi fick själva läsa pappret om spermieprovet och b.m gick igenom det och läkaren också vad jag minns. Märkligt att de bara accepterar hans låga antal sådär när inget borde ge lågt antal menar jag! Om han rökte eller var fet,ja då kunde man ju tro att det beror på det,men bara så där... Ja,vi vet inte allt om vare sig kvinno-eller manskroppen det är då säkert. Ge honom de här pillren och fortsätt i samma bana och fråga mer specifikt nästa besök på fertilitetsklniken. Om det nu blir FET eller IVF eller mellanbesök. Klarare besked är alla värda tycker jag!
    Jo för man kan liksom inte bara acceptera detta. 

    Han är inte överviktig heller... Så jag kan inte förstå vad det är liksom. Men ska fråga dem om de inte kan lägga ner lite tid på honom när vi ändå betalar för varje besök som görs där.
     
Svar på tråden Hur mkt zink, folsyra m.m. ska mannen äta för att optimera spermierna?