• tuvali1

7 månaders som knappt sover på natten- lämna på förskola??

Hej.
    Vår son är 17 månader och brörjade på förskolan i måndags. Jag lämnar honom på en annan avdelning med större barn och nya fröknar varje morgon eftersom hans avdelning inte är öppen när jag lämnar. Dåligt? Borde jag lämna senare, så att jag kan lämna på den avd. som han ska vara på?   Han gråter när jag lämnar honom! usch vad det gör int i hjärtat. Förskolepedagogerna säger att man bara ska vinka och säga hejdå och gå. r det verkligen bra? Hur länge brukar det hålla i sig att de gråter när man lämnar?
    han har börjat sova fruktansvärt oroligt på natten, skriker om vartannat, viftar med armar och ben och kan inte komma till ro. Jag lämnar vid kvart i sju. Kvart i fem vaknade han idag och gallskrek, inget hjälpte honom att somna om. Provade välling mm. Halv sex är det dags att gå upp (i alla fall för min del), då har jag ingen möjlighet att försöka söva honom längre, vilket resulterar i att jag måste ta med honom upp. Han har alltså varit vaken från 04.45 idag och ska på förskolan och de sover inte förrän 12.00. Hur går detta???? Vad ska man göra? Ska man tala om på förskolan att barnet vaknat så tidigt, att de är orologt på natten? Är det schysst att lämna barnet? han lär ju vara trött vid nio?! Men jag kan ju inte vabba pga av en sån orsak? Är förskolepersoneln van vid att barn kan ha dåliga nätter och är trötta på dagarna?
    Kom med pepp och feedback tack! Behöver råd, tips och lugnande ord!!!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 07:51
    7 månaders ska det vara!!! Inte 7 månaders som det står i rubriken!

• Svar på tråden 7 månaders som knappt sover på natten- lämna på förskola??
  • Pippi Långstrump

Hur länge har han gått på förskolan?
    Givetvis ska du tala om att han har sovit dåligt. Då kanske han kan sova en stund innan frukost på fsk.
    Det kan även vara ett alternativ att ta med vagnen å låta honom sitta i den på fsk som extra trygghet.
    Hur skulle de fungerar att lämna senare?
    Det ska ju fungera i vardagen.
    Lycka till.

• Odjur1

Sluta skapa likadana trådar, det bryter mot FL's användarvillkor. 

• tuvali1
    Odjur1 skrev 2013-01-17 08:10:22 följande:
    Sluta skapa likadana trådar, det bryter mot FL's användarvillkor. 

Då vet jag det nu, men gjort är gjort. Om du inte vill svara på min fråga så hoppas jag att du inte skriver ngt mer.
  • Dr Mupp

Eftersom han börjat sova dåligt efter förskolestart så tyder det på att han inte är trygg på förskolan. Backa och gör en ny inskolning. Huruvida man ska lämna gråtande barn eller inte tvistas det om. Jag lämnar inte gråtande barn, mina barn ska veta att jag lyssnar på dem och att jag faktiskt bryr mig om vad de tycker. Om det betyder att lämningen tar längre tid så får det göra det. Vi har dock jobbat mycket under inskolningen på att göra barnet tryggt med personalen. Att barnet helt enkelt tycker det är ok att bli lämnat i famnen. Det har fungerat bra och vi har inte haft några större problem att skola in och senare lämna våra barn. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • tuvali1

Hur lång tid kan man vänta sig att det tar innan barnet börja bänja sig och inte gråter vid lämning?
    Idag hörde jag ju hur han tystnade innan jag ens hunnit ut genom dörren! Och personalen säger att det går bra på dagarna. Han äter jättebra och sover gott i vagnen.
    jag känner att jag måste ju lite på personalen? Tycker de att han är onormal på något vis och att vi borde göra på ett annat vis så borde de säga det? Jag har ju bara lämnat i 4 dagar...!
    Nästa vecka lämnar pappan och då inte förrän kl 11.00 och jag hämatr efter 17, på den avdelningen jag brukar lämna...med olika pedagoger. Så då hinner han ju lära känna dem lite då också!
    Men kan de inte vara så att barnet måste protestera lite och visa sina känslor!? Han är ju mest ARG när jag går, inte ledsen...Eller försöker jag bara skona mitt egna dåliga samvete? han brukar ju gråta när jag går hemma också, när han är hemma hos pappan! en tystnar såklart när jag gått. 
    Min brorsdotter skrek HYSTERISKT i MINST två veckor vid lämning, men nu vill hon inte gå hem från dagis! Hon är trygg!
    Hur känns det tex för oss när vi byter jobb? Vi är ju lite ängsliga, oroliga och undrar vart man hamnat osv...Tar ju sin tid!

Men frågan är när det börjar bli onormalt att barnet skriker vid lämning? Sen tycker jag det är en annan sak om barnet är ledset hela dagarna också...eller om de inte leker eller äter!
    Är jag helt fel ute?       

• rocknroll

Mina erfarenheter efter flera års anställning på en fsk:
    Inskolning tar tid (inskolningsperioden är ju längre än de tiden som föräldrarna "är med").
    Barn är olika. Vissa älskar fsk från första stund och andra behöver tid.
    I 9 fall av 10 så slutar barnet att gråta inom ett par minuter efter att föräldern lämnat.

Personligen så har jag, nylämnade, ledsna barn i knät. Man kanske sjunger eller läser en bok. Ibland kommer lite leksaker fram som lockar till lugna lekar. Dett gör jag även med barn från andra avdelningar som inte känner just mig så bra. Barnen måste bli trygga med alla pedagoger. Det kan också ta lite tid.

Du ska absolut berätta för personalen om ditt barn sovit dåligt, vaknat jättetidigt etc.
    Då kan man, i vissa fall, anpassa lunchen, ge extra frukt och låta ditt barn somna tidigare.

Bra pedagoger gör så mycket de kan för att anpassa dagen efter barnen. Speciellt nya, små, som kanske känner sig lite oroliga.

Ditt barn äter bra, sover bra och leker på dagarna. Det betydeatt han har sin inkörsperiod just nu.
    Sen vill de flsta barn visa mamma/pappa vem som bestämmer. Det är som du säger: Han är arg och inte ledsen. Så är det med de flesta som skolas in.
    Han är, tyvärr, arg på dig och pappa för att ni lämnar honom. För att han inte får vara med er.
    Men jag lovar att det går över (med eventuellt några utbrott då och då längre fram). 

• Edvina

Vill börja med att tala om att det är vanligt att barnen sover lite mer oroligt efter en sådan omvälvande upplevelse som det faktiskt är att börja på Fsk. Det lär ju det störta som hänt dem sedan födseln! De drömmer, känner separation mm. Det är mkt att bearbeta, en del gör det på natten. Helt naturligt. Det är bra om man kan göra situationen så trygg som det bara går. Det hade ju kanske varit bättre att lämna honom direkt till sin hemavdelning, om det är möjligt? Annars får du göra som nu. Tala om för personalen att han sover oroligt och är trött. De kanske kan ordna så att han kan ta en liten tupplur på fm. Har det varit en helt orimlig natt, med mer vakentid än sovtid tycker jag man har rätt att vara hemma om det är tillfälligt. Som fler skrivt är det ju vanligt att de gråter vid lämnandet men att detta ofta går över strax efter.

• Edvina

Det är olika hur länge det sitter i att de gråter vid lämning. För en del går det över snabbt och för andra sitter det i länge. En del är ledsna periodvis osv. En del femåringar gråter också och är mammiga och pappiga vid lämnandet. Bara det går över efter en stund så brukar det gå bra. Det gör det ju oftast :)

• tuvali1
    rocknroll skrev 2013-01-18 08:35:16 följande:
    Mina erfarenheter efter flera års anställning på en fsk:
    Inskolning tar tid (inskolningsperioden är ju längre än de tiden som föräldrarna "är med").
    Barn är olika. Vissa älskar fsk från första stund och andra behöver tid.
    I 9 fall av 10 så slutar barnet att gråta inom ett par minuter efter att föräldern lämnat.

Personligen så har jag, nylämnade, ledsna barn i knät. Man kanske sjunger eller läser en bok. Ibland kommer lite leksaker fram som lockar till lugna lekar. Dett gör jag även med barn från andra avdelningar som inte känner just mig så bra. Barnen måste bli trygga med alla pedagoger. Det kan också ta lite tid.

Du ska absolut berätta för personalen om ditt barn sovit dåligt, vaknat jättetidigt etc.
    Då kan man, i vissa fall, anpassa lunchen, ge extra frukt och låta ditt barn somna tidigare.

Bra pedagoger gör så mycket de kan för att anpassa dagen efter barnen. Speciellt nya, små, som kanske känner sig lite oroliga.

Ditt barn äter bra, sover bra och leker på dagarna. Det betydeatt han har sin inkörsperiod just nu.
    Sen vill de flsta barn visa mamma/pappa vem som bestämmer. Det är som du säger: Han är arg och inte ledsen. Så är det med de flesta som skolas in.
    Han är, tyvärr, arg på dig och pappa för att ni lämnar honom. För att han inte får vara med er.
    Men jag lovar att det går över (med eventuellt några utbrott då och då längre fram). 

Tack för dina lugnande ord! Du skriver att han ha sin inkörsperiod nu, vad menas med det?
    Det jag funderar mest på är om jag som förälder gör fel som lämnar honom på en annan avdelning på morgnarna, där det är personal från alla avdelningar som turas om att börja tidigt. Han är bara där typ 15-20 min innan han slussas över till sin "hemavdelning", med en pedagog han är med på dagarna. Dock så kommer han varannan vecka även att hämtas på den avdelning med personal som turas om att vara kvar lite senare på kvällen. Samma som varannan vecka på morgonen. Då känner jag att det kanske är lite bra ändå, då lär han ju känna dem lite bättre? Det kanske inte är jättebra att bli för knuten till bara en eller två pedagoger heller?
    Sonen har alltid uppfattats som väldigt oblyg och kan lätt gå till vem som helst, men nu vid lämning är det annorlunda...Han kanske känner på sig att det är på "allvar"? 
    Det som gjorde extra ont i hjärtat idag var att han började gnälla redan när han såg dagis och när vi stod i hallen...Han kände väl på sig att "det är här mamma lämnar sig ensam!" men enl. personalen har han ju det bra på dagarna, så då borde han ju känna igen det roliga också? Eller?
    Brukar gråten vid lämning hålla i sig två, tre veckor eller mer?

Hoppas på mer feedback! tack!   
  • rocknroll
    tuvali1 skrev 2013-01-18 09:40:53 följande:

Tack för dina lugnande ord! Du skriver att han ha sin inkörsperiod nu, vad menas med det?
    Det jag funderar mest på är om jag som förälder gör fel som lämnar honom på en annan avdelning på morgnarna, där det är personal från alla avdelningar som turas om att börja tidigt. Han är bara där typ 15-20 min innan han slussas över till sin "hemavdelning", med en pedagog han är med på dagarna. Dock så kommer han varannan vecka även att hämtas på den avdelning med personal som turas om att vara kvar lite senare på kvällen. Samma som varannan vecka på morgonen. Då känner jag att det kanske är lite bra ändå, då lär han ju känna dem lite bättre? Det kanske inte är jättebra att bli för knuten till bara en eller två pedagoger heller?
    Sonen har alltid uppfattats som väldigt oblyg och kan lätt gå till vem som helst, men nu vid lämning är det annorlunda...Han kanske känner på sig att det är på "allvar"? 
    Det som gjorde extra ont i hjärtat idag var att han började gnälla redan när han såg dagis och när vi stod i hallen...Han kände väl på sig att "det är här mamma lämnar sig ensam!" men enl. personalen har han ju det bra på dagarna, så då borde han ju känna igen det roliga också? Eller?
    Brukar gråten vid lämning hålla i sig två, tre veckor eller mer?

Hoppas på mer feedback! tack!   
    Inkörsperiod = Han vänjer sig med personal, kompisar, huset, leksaker, möbler, rutiner, tider...

För att en fsk ska fungera en hel dag (runt 12 h) så måste man ha personal utspridd över dagen på olika (ofta rullande) schema, där alla finns på plats mitt på dagen. Det är ju mitt på dagen de flesta barnen är där.
    Därför måste man ha en öppningsavd. respektive stängningsavd. för de barn som kommer före frukost respektive hämtas senare än t.ex 16. 
    Därför är det svårt att ha samma pedagog varje morgon, på "sin" avd.
    Det är jättebra att han lär känna fler pedagoger än de på sin avdelning. Det underlättar för honom, dig och pedagogerna. Om man bara knyter an till en person blir det jättejobbigt om den personen blir sjuk, har semester etc. Sen har såklart alla barn sin favorit men kan tycka om alla ändå

Han är liten fortfarande men börjar nog förstå att han ska vara på fsk. Därav gnället. Det kommer att bytas ut mot annat tids nog. Kanske ett leende när han känner pedagogerna bättre.
    Han kan vara ledsen på morgonen i månader, men mest som en protest. Det är inget han mår dåligt av. Han slutar när du gått. Snart kommer du kanske få höra gnäll för att han inte vill hem

Sen får man lov att ringa fsk efter en timma eller så för att fråga hur det går, var han ledsen länge etc.
    Kan ju bara tala för min arbetsplats men vi har inga problem med det. Vissa förälrar ringer ett par gånger.

Prata med pedagogerna. Ställ frågor. Vad gör de på morgonen när du går?
    Vilka sånger sjunger de på dagen?
    Du kan sjunga hemma, så känner han igen "fsk-sångerna". Det blir positivt för honom.

När föräldrar pratar med oss (om exakt det du beskriver) brukar jag ta kort på det barnet under en vanlig dag.
    Frukost, samling, aktiviteter, lunch etc för att visa hur bra barnet har det under dan. Det är uppskattat och kan lugna en orolig förälder. 

Det kommer att gå bra!
    Ge dig och honom lite tid. Kram
  • tuvali1
    rocknroll skrev 2013-01-18 10:15:05 följande:
    Inkörsperiod = Han vänjer sig med personal, kompisar, huset, leksaker, möbler, rutiner, tider...

För att en fsk ska fungera en hel dag (runt 12 h) så måste man ha personal utspridd över dagen på olika (ofta rullande) schema, där alla finns på plats mitt på dagen. Det är ju mitt på dagen de flesta barnen är där.
    Därför måste man ha en öppningsavd. respektive stängningsavd. för de barn som kommer före frukost respektive hämtas senare än t.ex 16. 
    Därför är det svårt att ha samma pedagog varje morgon, på "sin" avd.
    Det är jättebra att han lär känna fler pedagoger än de på sin avdelning. Det underlättar för honom, dig och pedagogerna. Om man bara knyter an till en person blir det jättejobbigt om den personen blir sjuk, har semester etc. Sen har såklart alla barn sin favorit men kan tycka om alla ändå

Han är liten fortfarande men börjar nog förstå att han ska vara på fsk. Därav gnället. Det kommer att bytas ut mot annat tids nog. Kanske ett leende när han känner pedagogerna bättre.
    Han kan vara ledsen på morgonen i månader, men mest som en protest. Det är inget han mår dåligt av. Han slutar när du gått. Snart kommer du kanske få höra gnäll för att han inte vill hem

Sen får man lov att ringa fsk efter en timma eller så för att fråga hur det går, var han ledsen länge etc.
    Kan ju bara tala för min arbetsplats men vi har inga problem med det. Vissa förälrar ringer ett par gånger.

Prata med pedagogerna. Ställ frågor. Vad gör de på morgonen när du går?
    Vilka sånger sjunger de på dagen?
    Du kan sjunga hemma, så känner han igen "fsk-sångerna". Det blir positivt för honom.

När föräldrar pratar med oss (om exakt det du beskriver) brukar jag ta kort på det barnet under en vanlig dag.
    Frukost, samling, aktiviteter, lunch etc för att visa hur bra barnet har det under dan. Det är uppskattat och kan lugna en orolig förälder. 

Det kommer att gå bra!
    Ge dig och honom lite tid. Kram
    Denna veckan har min man lämnat vid 11.00. Han gråter fortfarande vid lämningarna, men personalen säger att det går över nästan med en gång. När brukar barnen känna sig så trygga att de inte längre gråter vid lämningarna? tar det 2 veckor? Eller 2 månader? Förstår ju att det är olika från barn till barn. Men ni so jobbar på förskola eller har egna barn kanske vet ungefär!? Igår när jag hämtade honom var han glad och hade roligt i alla fall. Men om han har roligt på fsk, så borde han väl känna igen sig och tycka det är roligt, inte gråta när man lämnar?
    Hur vanligt är det att barn runt 1,5 år gråter vid lämningarna i början? 
  • CrazyLady

Min dotter var 18 månader när hon började..
    Hon behövde en lång inskolning så i en månad gick hon 8.30-11, sen 2 veckor 8.30 - 11.45 och sen körde vi full tid (8.30 - 13.30)

Dem första 2 månaderna grät hon hysteriskt och var ledsen till o från under hela dagen, sen kunde hon vara glad ett tag och sen börja gråta igen

efter jullovet när vi lämnade henne första dagen vinkade hon glatt hejdå och rusade in till lekrummet..
    Jag tappade hakan, haha

Det bara vände över en natt

Hon är nu 21 månader och är alltid på strålande humör när man lämnar och hämtar henne
    hon leker bra, äter bra, sover bra och är glad hela dagen

Svar på tråden 7 månaders som knappt sover på natten- lämna på förskola??