• Odd Pixie

Hur stressigt/svårt är det att läsa till förskollärare?

Ja, här kommer jag och mina förskollärartrådar igen. Jag börjar min utbildning nästa vecka och är sinnessjukt nervös.  Mest är jag nog nervös över studierna i sig och att jag inte ska klara det.

Min föreställning är att man kommer läsa hur mycket som helst (typ 100-200 sidor om dagen) och sedan när man läst klart är det seminarium och då ska man kunna diskutera allt man läst. Sen när det är klart så har man en dag på sig att läsa lika mycket till inför ett nytt seminarium. När väl proven kommer så ska man komma ihåg allt från 10 böcker, från föreläsningar och från seminarium vilket säkert omfattar 1000 sidor text - MINST. 

Det här skrämmer slag på mig, för jag är tyvärr löjligt långsam på att läsa och ingenting fastnar. För att det ska fastna måste jag läsa om och läsa om och läsa om, och det är ju inte så tidseffektivt precis. Med det i åtanke känns det som om det här är dömt för att misslyckas. 

Är mina föreställningar sanna? Hur mycket är det egentligen att läsa och hur lång tid får man på sig till saker? Är det väldigt stressigt och högt tempo i kombination med stora högar av böcker och texter?

Hur mycket måste man komma ihåg på seminarium när man diskuterar? Det känns ju som sagt som att inget fastnar. Om jag läst om t.ex. förskolans värdegrund så är det enda jag kan komma ihåg att det på det stora hela handlar om mänskliga rättigheter och etik (typ jämställdhet, att vara en god medmänniska, visa hänsyn/omtanke) och att dessa ska förmedlas till barnen och finnas med i verksamheten. Men, i texten om värdegrunden står det många fler detaljer om VAD som är mänskliga rättigheter och de minns jag inte...

Sen, även om det väl fastnar så har jag ändå inga speciella tankar kring det jag läst. Vad ska man egentligen prata om/diskutera? 

• Svar på tråden Hur stressigt/svårt är det att läsa till förskollärare?
  • Themis

Men har du fått hjälp med studieteknik någon gång, av en proffspedagog?

Åtminstone vid Lunds Uni finns det en enhet som hjälper de som har dyslexi och koncentrationssvårigheter att studera.
    Man kan få föreläsningar inlästa på band om man har svårt att hinna anteckna, få någon som läser upp tentafrågorna vid provtillfället osv. om man lätt "vänder på orden" eller är mer inriktad på att lära sig via öronen.

Undersök om det finns någon sådan hjälp att få där du vill studera. Eller kontakta en sådan enhet där den finns och fråga snällt om de har något material att dela med sig av?

Börja här kanske?

allastudier.se/artiklar/455-lyckas-p%C3%A5-h%C3%B6gskolan-trots-dyslexi/

Och sedan finns det ju sätt för dig att bygga upp en studieteknik själv också- du kanske skulle läsa högt ur boken, spela in dig själv och lyssna på dina egna ord istället?

Själv har jag inte svårt för att plugga så men jag har tagit till alla möjliga tricks under studentåren:

Kortleksmemory med minnesord, skapa minnesramsor av första bokstäverna i de olika punkter som jag måste kunna rabbla upp, vanka runt i rummet och deklamera minnesorden högt i takt med stegen, rita vackra färgteckningar med kemiska reaktioner osv osv. Ju galnare desto bättre!

Ju fler sinnen du kan ta med dig i inlärningen, desto bättre fäster det. Jag kan t.ex. inte läsa utan att skriva, jag måste göra anteckningar på allt jag läser i en bok, göra om orden till mina och lära mig innehållet från mina anteckningar.

Lycka till och ge inte upp direkt, våga kämpa för det du vill!

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Odd Pixie

Tack för ditt svar! Dyslexi har jag dock inte, då borde det nog märkts tidigare och framförallt tydligare; med tanke på att jag inte har några andra problem. Annars kan jag tycka det är synd att ljud/talböcker endast är för de med sådana problem, för egentligen - alla lär vi ju bäst på olika sätt och då borde väl alla sätt också finnas tillgängliga.

Bra tips i övrigt, jag har börjat skriva bredvid varje stycke vad stycket i fråga handlar om. Då är det lättare att gå tillbaka och "ögna igenom" snabbt vad längre texter tar upp och går igenom. Spela in sig själv kanske kan vara något! ;)

Fler som vill berätta lite? 

• La Lola

Allt nöts in på sikt.

Från början tycker man att det är otroligt mycket som ska läsas men  vissa böcker är mer viktiga än andra vill jag påstå.

Vid 2 av våra tentor har vi fått haft böckerna med oss för att kunna sitta o slå i de och göra uppgiften. Nu vid den senaste tentan (i matte) skulle allt finnas i hjärnkontoret.

Så ta´t lugnt!
    Det kommer att ordna sig.
    Det är alltid en omställning om man inte är van vid att läsa en massa böcker. Jag kämpar emellanåt men det går klart bättre än från början.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Odd Pixie

Det låter bra att ha med böckerna på tentor i alla fall ibland . Hur funkar det på seminarium? Får man ha med sig de texter man ska diskutera om? 

Sen tänkte jag på en grej. Tentor är väl detsamma som prov? Hur går det till när man ska plugga inför en tenta? Får man, precis som i gymnasiet, konkreta mål? Typ "För godkänt ska studenten känna till ..... och veta hur man ....". Eller är det mer att vad som helst kan komma ifrån kursen (dvs. ifrån alla böcker, föreläsningar, seminarium etc.) och det är upp till en själv att bedöma vad som är viktigt att kunna? Jag hoppas verkligen att man får några slags mål...

• La Lola
    Odd Pixie skrev 2013-01-19 11:32:17 följande:
    Det låter bra att ha med böckerna på tentor i alla fall ibland . Hur funkar det på seminarium? Får man ha med sig de texter man ska diskutera om? 

Sen tänkte jag på en grej. Tentor är väl detsamma som prov? Hur går det till när man ska plugga inför en tenta? Får man, precis som i gymnasiet, konkreta mål? Typ "För godkänt ska studenten känna till ..... och veta hur man ....". Eller är det mer att vad som helst kan komma ifrån kursen (dvs. ifrån alla böcker, föreläsningar, seminarium etc.) och det är upp till en själv att bedöma vad som är viktigt att kunna? Jag hoppas verkligen att man får några slags mål...
    Ja vi då får då det iaf. Eller anteckningar.

Japp, det är prov.
    Jag kan ju bara utgå från de tentor vi haft. Mattetentan gällde ju allt som vi lärt oss på lärarens lektioner. Men den innan tex där skulle vi kolla på en förskola i en bok och svara på frågor som rörde arbetssätt och teorier o kunna hitta dessa i den andra boken. Där fick vi bara veta innan vilka böcker som skulle vara med medan läraren på mattetentan tog upp sånt som kunde dyka upp på provet och där fick vi även en provtenta att kolla på.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Hur stressigt/svårt är det att läsa till förskollärare?