Hur stressigt/svårt är det att läsa till förskollärare?
Ja, här kommer jag och mina förskollärartrådar igen. Jag börjar min utbildning nästa vecka och är sinnessjukt nervös. Mest är jag nog nervös över studierna i sig och att jag inte ska klara det.
Min föreställning är att man kommer läsa hur mycket som helst (typ 100-200 sidor om dagen) och sedan när man läst klart är det seminarium och då ska man kunna diskutera allt man läst. Sen när det är klart så har man en dag på sig att läsa lika mycket till inför ett nytt seminarium. När väl proven kommer så ska man komma ihåg allt från 10 böcker, från föreläsningar och från seminarium vilket säkert omfattar 1000 sidor text - MINST.
Det här skrämmer slag på mig, för jag är tyvärr löjligt långsam på att läsa och ingenting fastnar. För att det ska fastna måste jag läsa om och läsa om och läsa om, och det är ju inte så tidseffektivt precis. Med det i åtanke känns det som om det här är dömt för att misslyckas.
Är mina föreställningar sanna? Hur mycket är det egentligen att läsa och hur lång tid får man på sig till saker? Är det väldigt stressigt och högt tempo i kombination med stora högar av böcker och texter?
Hur mycket måste man komma ihåg på seminarium när man diskuterar? Det känns ju som sagt som att inget fastnar. Om jag läst om t.ex. förskolans värdegrund så är det enda jag kan komma ihåg att det på det stora hela handlar om mänskliga rättigheter och etik (typ jämställdhet, att vara en god medmänniska, visa hänsyn/omtanke) och att dessa ska förmedlas till barnen och finnas med i verksamheten. Men, i texten om värdegrunden står det många fler detaljer om VAD som är mänskliga rättigheter och de minns jag inte...
Sen, även om det väl fastnar så har jag ändå inga speciella tankar kring det jag läst. Vad ska man egentligen prata om/diskutera?