• Anonym (Sambo problem)

Min sambo beter sig jätte illa, vad skall jag göra?

Hej!

Jag är i stort behov av hjälp.
    Det gäller mig och min nuvarande Sambo/Pojkvän.
    Inlägget blir ganska långt men jag hoppas att du vill hjälpa mig ändå.

I början när vi träffades var allting bra, som en dröm nästan. När vi sedan beslutade oss för att gå ut med det officielt och flytta ihop så blev det bara mer och mer bråk. Och därefter kom problemen mer och mer för oss.
    Min kille är en underbar person i övrigt. Kärleksfull, respektfull, gör sätt för sig med ekonomi, tar ansvar och städar och sköter om hemmet. Vi har väldigt mycket gemensamt ihop, både intressen och tankar, personlighet m.m. Vårat sexliv har fungerat bra, dock har han vart mycket osäker och inte vågar släppa loss riktigt men nu på senare tid så är det nästintill perfekt.

Nu till problemet,

Min sambos tidigare liv består av slagsmål, svår uppväxt, fosterhem och folk/vänner/flickvänner som svikit honom flertal gånger. Han har även suttit inne för saker och ting som bilstöld,bedrägerier misshandel m.m. Hela hans uppväxt har han bott på fosterhem, hos tjejer, vänner, osvosv.. hans relation med sina föräldrar har inte heller varit bra.
    Jag träffade han ca 1vecka efter att han kommit ut "villkorligt frigiven" och vi har sedan dess hållit ihop.
    Allting var till en början väldigt bra. Jag fick reda på vad han suttit för och hur han är som person, men trots detta så ville jag ge killen en chans till ett bättre liv. Vi fattade tyckte för varandra direkt.

Jag bröt hans förtroende vid två tillfällen, då jag smsade och hade telefonkontakt med en gammal vän som jag dejtat för ca 4-5årsedan. Det var inget raggande eller dejtande utan vi pratade enbart som vänner. Denna killen visste även om att jag har pojkvän och försökte hjälpa mig då det var problem emellanåt.
    Detta var något som min nuvarande inte uppskattade alls, han trodde att jag vart otrogen och gått bakom hans rygg. Jag lovade då att sluta prata med min vän men istället så fortsatte jag fast mera bakom hans rygg. Sedan kom min sambo på mig ännu en gång och därefter har han inte litat på mig överhuvudtaget. Han anser på sätt och vis att jag vart otrogen.

Därefter började problemen bli större och större. Min sambo kunde inte hantera sin ilska och allting gick ut över mig. Inte bara det jag gjort mot honom utan även hans  tillvaro kring honom gick ut över mig. Svårheten att få ett arbete (pga att han suttit inne) och hela tillvaron med vänner,familj m.m. gjorde hans humör hetsigt.
    Jag gjorde inte saken bättre heller, jag har svårt att visa kärlek och känslor pga att jag blivit sårad av tidigare förhållanden många gånger tidigare. Och att jag då inte kunde visa han kärlek och bekräftelse på beställning fick han att misstro mig om minsta lilla sak hela tiden angående otrohet och vad jag hade för känslor för honom osv.
    Han började kolla upp mig konstant på facebook, mina telefonsamtal , mina sms m.m. och det har fortfarande än idag inte slutat.
    Efter detta slutade jag prata helt och hållet med min vän, eftersom jag insåg vad det orsakat. Men fortfarande så håller min pojkvän på än idag att kolla upp mig hela tiden och misstro mig. Ofta får jag höra "Har du träffat någon annan eller? Träffar du någon eller? Du är väl otrogen, du ligger väl med den där kompisen" osvosv..

Många gånger när han fick sina tidigare utbrott så kunde han ta ut det på mig genom att trycka ner mig, kalla mig för elaka saker och ibland kunde han ta tag i mig o slänga ner mig i golvet så jag blev blåslagen lite här och var. Han har aldrig misshandlat mig och slagit mig flertal ggr på raken. Utan han beter sig bara såhär illa när han är på ett  visst humör. Nedstämd, ledsen,arg osv.
    Efter det när han slängde mig i golvet en gång var han ledsen och ångerfull men då fortsatte han istället att hota mig att han skulle göra mig illa och sådant med tiden som gick framöver. Lite smått emellan det tog han även tag i mig ibland och puttade på mig och sådant när han var aggresiv. Detta beteendet finns än idag och har inte slutat.
    han hotar att han skall slå sönder min mobiltelefon ibland (för han vet att den är värdefull för mig) han hotar att han skall slänga möbler och förstöra saker och ting i hans väg just för att han är så arg att han inte vet vad han skall ta sig till.
    Han beskriver det ofta "jag vet inte vad jag skall ta mig till, snart så..." osv.
    Han kan ibland kolla hotfullt på mig och säga något i stilen "Nu lyssnar du på mig, annars." eller "nu hållert du käften och lyssnar annars blir jag riktigt förbannad."

Jag blir väldigt rädd när han håller på såhär och jag vågar inte göra något annat än att bara vara tyst och lyssna. Men när jag väl då lyssnar så är han elak verbalt istället hela tiden. Något som gör mig väldigt ledsen.

Till en början när hans beteende började så var det mitt fel enligt hans åsikter. Jag hade mig själv att skylla hela tiden och det var jag som orsakade många av tillfällena då han blev såppas arg och höll på som han gjorde. Nuförtiden så har han mer och mer insett att hans beteende ÄR fel och att han måste sluta. Men även om han vet detta så slutar hans beteende aldrig.
    Han går till psykologen 1gång i veckan för att arbeta på sig själv och sina bekymmer,tidigare liv m.m. Detta var egentligen något han skulle göra i början av förhållandet, men han kunde inte riktigt släppa sin stolthet då och ta sig dit.

Jag tycker om killen, fortfarande. och jag ÄR trogen och allting. Kan hända att jag undviker honom ibland bara för att han beter sig som han gör, men det är väl inget konstigt? Jag kanske "flyr" men jag gör ju det av en anledning och det är för att jag inte klarar av när han är så otroligt elak mot mig..

Han vill hela tiden att vi skall "lösa allt" och bara sätta oss ner och prata. Han säger att vi aldrig gör detta, men det är det enda vi gör hela tiden och det löser ju aldrig något. Han vill alltid ha "en sista chans" till att bevisa sin goda sida men han har ju fått det chansen hur många gånger som helst.

Jag känner att jag måste göra det enda rätta, och min familj och mina vänner säger samma sak. Men jag vet inte vad jag skall göra och hur. Jag vill ju vara lycklig och må bra. Inte vara rädd så fort min kille skall ta något fel (svartsjuka) eller så fort han blir arg. kan inte lita på han helt när det kommer till hans beteende, då han lovat och lovat och fått hur många chanser som helst till förbättrring. Aldrig blir det en förändring.
    det är så otroligt jobbigt, för vad jag än gör så slänger han skit på mig hela tiden, eller så är han hotfull.

Jag är rädd för att vara ensam, fast jag vet att jag inte är ensam. Jag tänker hela tiden på allt positivt med min sambo, antar att det är det som får mig att vika mig och ge efter hela tiden (ge han chans efter chans)
    Han vill att vi skall gå till hans psykolog tillsammans och att vi ev skall gå i parterapi, men det känns inte som att det kommer hjälpa?

Visst jag är väldigt elak när jag är arg också, kan kalla han för idiot o dum i huvudet osv osv och jag undviker han efter han betett sig illa och visar inga känslor till och från. Men hade han varit så otroligt underbar hela tiden så hade jag ju inte betett mig så? Jag vågar ju inte visa något av en anledning och det är för att jag är rädd för att bli sårad. Blir ju det också hela tiden, så inte bara pga mina föredetta.
    Men jag går inte på han fysiskt? Och jag anser att det spelar ingen roll vad jag säger till honom när jag är arg, han har inte rätt att ta till våld eller hot ändå.

Snälla, vad skall jag göra?
    Är rädd för att vara ensam, tycker även om killen innerst inne. Jag tycker synd om honom och vill bara att hans liv skall bli bra så att han kan sluta betee sig som han gör. Han vill ändras och jag ser det som något positivt.

Vad är rätt och vad är fel i det jag skrivit? Känns som allt är mitt fel ibland och ibland inte.
    Hur skall jag tänka? och vad skall jag göra?
    Var 110% rak bara, jag kan ta det..

Tusen tack på förhand!

/ E.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 14:20
    Han säger hela tiden "jag är hans allt, hela hans liv. han vill ha framtid med mig och barn och ja, allt man kan tänka sig"

• Svar på tråden Min sambo beter sig jätte illa, vad skall jag göra?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Din kille använder våld mot dig, han hotar dig och du är rädd. Du tenderar att skydda honom och ta på dig ett ansvar för honom och att du skall ge honom en chans. Han har allvarliga problem och han behöver relevant hjälp med dem. Parterapi är inte att tänka på för er. Jag rekommederar dig att ta kontakt med kriscentrum för kvinnor för att få stöd och hjälp. Du behöver ta dig ur den här relationen, ärligt talat. Ta inte på dig ett ansvar för hans beteende och bagatellisera  inte det som sker.

Hälsningar
    Gerrd  

Svar på tråden Min sambo beter sig jätte illa, vad skall jag göra?