• Anonym
    Äldre 17 Jan 17:54
    5861 visningar
    20 svar
    20
    5861

    Yrsel av Mirtazepin

    Jag har fått insatt Mirtazepin 15 mg för lite mindre än 3 veckor sedan. Första veckan var jag bara väääääääldigt trött, men sedan släppte det och jag blev konstant yr istället. Är yr till och från under nästan hela dagar och detta är jobbigt då jag har tendens till ångest och blir rädd att något ska hända fast det inte har gjort det hittils.. Hur länge kan den här yrseln sitta i?? Vill gärna fortsätta behandlingen då den är mycket effektiv men orkar ju inte vara yr hela dagarna..

  • Svar på tråden Yrsel av Mirtazepin
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 18:12
    #1

    *puffar*  Skulle vara skönt med lite hopp :)

  • Anonym (Ånges­t)
    Äldre 17 Jan 19:36
    #2
    Anonym skrev 2013-01-17 18:12:49 följande:
    *puffar*  Skulle vara skönt med lite hopp :)

    Äter också mirtazapin 15mg , men jag tar den på kvällen innan jag ska lägga mig. Då det är för insomning!
  • Anonym (Ånges­t)
    Äldre 17 Jan 19:37
    #3

    Om jag inte lägger mig inom en timma efter jag har tagit den får jag yrsel och mår illa! Men det går över så fort jag lagt mig!

  • Äldre 17 Jan 19:40
    #4

    Mirtazapin ska ju tas på kvällen för man ska bli trött av den. Har haft flera jag jobbat hos (hemtjänst) som ätit den och alltid på kvällen. Själv fick jag också Mirtazapin för många år sedan, men den funkade inte alls på mig. Jag sov dygnet runt i en månads tid, sen tyckte sambon det var nog.

    Om jag var du skulle jag pröva ett tag till och går det inte över skulle jag be om något annat.

  • Äldre 17 Jan 19:41
    #5
    Angels skrev 2013-01-17 19:40:44 följande:
    Mirtazapin ska ju tas på kvällen för man ska bli trött av den. Har haft flera jag jobbat hos (hemtjänst) som ätit den och alltid på kvällen. Själv fick jag också Mirtazapin för många år sedan, men den funkade inte alls på mig. Jag sov dygnet runt i en månads tid, sen tyckte sambon det var nog.

    Om jag var du skulle jag pröva ett tag till och går det inte över skulle jag be om något annat.
    Ser nu att jag skrivit konstigt. Jag menar att man ska bli trött av mirtazapin och därför ska den intas typ 30 min innan man går och lägger sig.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 21:39
    #6

    Jag tar den ca 1 timme innan jag går och lägger mig och den funkar ju bra på så vis att jag alltid somnar. Men jag är ändå yr till och från under dagarna. Skit jobbigt och ganska läskigt. Går även på soloft 150mg och den blev jag också yr av i början och vid varje dosökning. Hoppas verkligen att detta ger med sig snart eftersom jag blivit riktigt bra hjälpt av mirtazapinen (mot min ångest)

  • Äldre 17 Jan 21:48
    #7
    Anonym skrev 2013-01-17 21:39:09 följande:
    Jag tar den ca 1 timme innan jag går och lägger mig och den funkar ju bra på så vis att jag alltid somnar. Men jag är ändå yr till och från under dagarna. Skit jobbigt och ganska läskigt. Går även på soloft 150mg och den blev jag också yr av i början och vid varje dosökning. Hoppas verkligen att detta ger med sig snart eftersom jag blivit riktigt bra hjälpt av mirtazapinen (mot min ångest)
    Varför äter du både och? Är inte Soloft också mot ångest?

    Håller tummarna för att det ger med sig, men som sagt, går det inte över, så be att få byta.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 21:59
    #8

    Drabbades av en depression i höstas med ångest och panikångestinslag... Fruktansvärt, och den kom  från ingenstans när allt i livet var bra liksom :/ Sertralinet tog det värsta av depressionen men jag blev inte helt bra och ångesten hängde sig envist kvar. Mirtazapinen gjorde det där extra som gjorde att ångesten försvann och jag börjar återgå till att vara "mig själv". Tydligen är det vanligt att man kombinerar dessa preparat för att få bästa resultat.

  • Äldre 17 Jan 22:04
    #9
    Anonym skrev 2013-01-17 21:59:07 följande:
    Drabbades av en depression i höstas med ångest och panikångestinslag... Fruktansvärt, och den kom  från ingenstans när allt i livet var bra liksom :/ Sertralinet tog det värsta av depressionen men jag blev inte helt bra och ångesten hängde sig envist kvar. Mirtazapinen gjorde det där extra som gjorde att ångesten försvann och jag börjar återgå till att vara "mig själv". Tydligen är det vanligt att man kombinerar dessa preparat för att få bästa resultat.
    Okej då förstår jag. Som sagt, jag hoppas det löser sig för dig.
  • Äldre 17 Jan 22:36
    #10

    Det går nog över efter ett tag. Jag mådde också så i början. Men nu äter jag 45 mg och mår kanon bra med dom.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 06:14
    #11

    Skönt att höra att det går över! Då är det bara att stå ut ett tag till :) Hoppas det vänder snart!

  • Äldre 18 Jan 15:54
    #12

    Va uppmärksamma på vikten när ni äter mirtazapin. Jag gick upp över 20 kg närmre 30 tror jag kanske ännu mer. Vaknade och åt på nätterna. Bara ett tips.

  • Anonym (Ånges­t)
    Äldre 18 Jan 16:56
    #13
    Anna4077 skrev 2013-01-18 15:54:39 följande:
    Va uppmärksamma på vikten när ni äter mirtazapin. Jag gick upp över 20 kg närmre 30 tror jag kanske ännu mer. Vaknade och åt på nätterna. Bara ett tips.

    Jag också...enormt sötsug, och hunger som inte vill släppa!
    Angels skrev 2013-01-17 21:48:21 följande:
    Varför äter du både och? Är inte Soloft också mot ångest? Håller tummarna för att det ger med sig, men som sagt, går det inte över, så be att få byta.

    Äter cymbalta + mirtazapin + sobril. Inget konstigt i det :) cymbaltan mot ångesten på dagen, mirtazapin för ångesten på kvällen, sobril mot panikångest.
  • Anonym
    Äldre 19 Jan 09:58
    #14

    Jag fick illamående och kände yrsel och var otroligt trött på morgonen när jag vaknade efter att ha ätit mirtazapin på kvällen. Jag tog den alltid kl 22 och somnade ganska snart därefter. Fick vara sjukskriven ett par veckor innan yrsel, illamående och morgontröttheten gick över . Åt mirtazapin i drygt 1 år och gick upp några kilon som dock försvann av sig självt när jag slutade med dem. Fick minska i sakta takt, först äta halva dosen i två månader och sedan sluta helt men dock tät läkarkontakt under tiden.

  • Anonym
    Äldre 20 Feb 12:23
    #15

    Till trådstartaren! Hur har det gått för dig? Jag har själv börjat med mirtazapin för en vecka sen och har samma symtom som du!! Har det gått över? Hoppas !

  • Anonym
    Äldre 21 Feb 10:30
    #16

    Puffar och undrar om nån mer haft yrsel vid insättning av mirtazapin??

  • Anonym
    Äldre 21 Feb 14:59
    #17

    Puff puff

  • Anonym (ånges­thjälp­t)
    Äldre 21 Feb 21:24
    #18

    Jag tar 50mg Sertralin och 15 mg Mirtazapin. Först tog jag Sertralin mot deprission. Då fick jag sömnsvårigheter. Då fick jag börja med Mirtazapin och nu kan jag sova. Men himmel vilka stolliga drömmar jag har!! Och den omättliga hungern!!!! My gad! Vaknar ofta mitt i natten och måste äta, äta, äta, annars kan jag inte somna om.... Yrsel har jag däremot inte varit med om men antar att du TS kanske har den benägenheten iom att du hade samma symtom med Sertralin. Stå ut lite till och se om det ordnar upp sig. 3 veckor tar det ofta innan s.k. Steady State. Kram

  • Anonym (Ingen­panik)
    Äldre 3 Nov 13:45
    #19

    För er som undrar hur det gick för mig så kan jag berätta att jag mår mycket mycket bättre. Vägen dit var tuff och jag fick verkligen sortera bland råd och rön. Har faktiskt startat en blogg där jag skriver om min resa genom ångestträsket och vad som hjälpte mig ur det! Besök gärna och kommentera om ni har fler tipps! Ingen är ensam i detta!!
    http://cms.iingenpanik.webnode.se/blogg/

  • Mon 9 Dec 2019 22:56
    #20

    Hej, jag jag ätit mitrazapin i två veckor och har fått fruktansvärd yrsel som varar hela dagen.

    Könner mig rädd och desperat. Snälla trådstartare -hur gick det för sig? Gick yrsel över?

    Stort ack för svar!

Svar på tråden Yrsel av Mirtazepin