• Fidelis ad urnam

Överhuvudtaget eller över huvud taget

Hur skriver du? Överhuvudtaget eller över huvud taget?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Överhuvudtaget eller över huvud taget
  • Purpurbräcka
    mrsStatham skrev 2013-01-17 21:37:01 följande:
    Alla tre alternativ är med i saol. Över huvudtaget är dock inte korrekt Flört
    Så pass! Jag har alltid tänkt att det nog bara finns ett korrekt alternativ och att det är jag som är obildad som inte vet vilket det är.

Jag hade till hälften rätt i alla fall. Obildad är jag uppenbarligen.
  • LivetSomSofia

För att jag anser att "över huvud taget" är en 7tusans särskrivning!
    Typ som att skriva givet vis istället för givetvis!:D

• annca

Skrivihop, skrivihop, skrivihop!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • JPT

Språkrådets frågelåda rekommenderar att man skriver "över huvud taget" men godkänner även "överhuvudtaget". 

"Skriver man över huvud taget som ett, två eller tre ord?" 
    Svar:  Helst skriver man över huvud taget som tre ord. Det går också bra att skriva överhuvudtaget som ett ord. Men aldrig som två ord.

http://www.sprakradet.se/1950 

• mrsStatham
    JPT skrev 2013-01-18 18:59:31 följande:
    Språkrådets frågelåda rekommenderar att man skriver "över huvud taget" men godkänner även "överhuvudtaget". 

"Skriver man över huvud taget som ett, två eller tre ord?" 
    Svar:  Helst skriver man över huvud taget som tre ord. Det går också bra att skriva överhuvudtaget som ett ord. Men aldrig som två ord.

www.sprakradet.se/1950 
    Vad säger språkrådet om alternativen som bestämts av svenska akademien då?
    Bara två saker är oändliga
  • JPT
    mrsStatham skrev 2013-01-18 20:34:07 följande:
    I svaret ovan ser du vad de tycker om tre alternativa stavningar. Finns det fler än så menar du?
    Mer än det svaret har jag inte så vill du veta mer får du nog höra med Språkrådet Flört 
  • mindless
    mrsStatham skrev 2013-01-18 20:34:07 följande:
    Både SAOL och Språkrådet förespråkar den särskrivna varianten. Enda skillnaden är att SAOL har med "överhuvud taget" som variant, något Språkrådet menar inte är okej. Man kan dock notera att denna variant med två ord kom in i SAOL först i den senaste upplagen; tidigare fanns bara två alternativ med (och även då förespråkades särskrivning).

Det finns fler uttryck där man kan välja mellan att skriva ihop och isär, och det är väldigt ofta det särskrivna som framhålls som det mer korrekta: i dag, i morgon, i stället för, över ända osv. 
  • Engångspostaren

Under min internetkarriär har jag börjat lata mig och skriva "öht" rentav, men det korrekta enligt mig är överhuvudtaget Solig

• On top

Skulle aldrig falla mig in att skriva annat än överhuvudtaget.

Över huvudtaget låter som om det finns ett "huvudtag" - man kan sträcka sig över huvudtaget för att nå någonting. 

• Purpurbräcka
    On top skrev 2013-02-21 09:25:13 följande:

Skulle aldrig falla mig in att skriva annat än överhuvudtaget.

Över huvudtaget låter som om det finns ett "huvudtag" - man kan sträcka sig över huvudtaget för att nå någonting. 

Och att ge någon ett huvudtag (istället för ett handtag) måste betyda att man hjälper någon att tänka ut en lösning på ett problem.
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
Svar på tråden Överhuvudtaget eller över huvud taget