Inlägg från: Micke |Visa alla inlägg
  • Micke

RADON.

Korttidsmätningen är inte speciellt exakt utan det är mer för att få ett hum om hur det ser ut. 

En långtidsmätning tar 2-3 månader att genomföra.

Radon är skadligt om man utsätts för det under lång tid (allra helst om man dessutom röker).

Så man bör sanera det hela, vilket kan kostar ganska mkt (beroende på var radonet kommer ifrån).  

• Micke
    nenwood skrev 2013-01-18 20:22:40 följande:
    Tänk då att jag bodde typ 20 år i det huset... Så jag tror inte det är så farligt, men sen kan man ju inte veta hur det påverkar längre fram i tiden.. )
    Jo och man körde utan bälten på barnen i bilen också för 20 år sen, och det gick ju bevisligen bra eftersom både du och jag lever. 

Så då kan vi ju dra slutsaten att bilbälten är onödiga, eller?  
  • Micke
    nenwood skrev 2013-01-22 11:27:31 följande:

men öh, vad är det för onödig kommentar?
    Mina föräldrar visste inte att de hade radon i huset, annars hade de väl förstås åtgärdat det tidigare, skulle gissa att flertalet personer som bor i hus byggda på 60-70-talet INTE har koll på att man använde blåbetong i byggmaterialet då.
    Min poäng är att de jag talat med (läkare) så är radonskräcken överdriven (om man inte är rökare). Vi har radon i huset men självklart ska vi åtgärda det. Vad jag vill förmedla till TS är att hon inte ska avskräckas att köpa drömhuset pga radon eftersom det går att åtgärda.

Vad jag vet så hade jag både bilstol och bilbälte för 20 år sedan... vad hade du för föräldrar som körde utan bälten på er? För att fortsätta ställa helt irrelevanta frågor.
    Att det gick bra för dig att bo där 20 år är ju inget argument att det är ofarligt. Så varför ens dra upp det ? 

Sen början på 80-talet har man haft koll på radon och att blåbetong är skadligt.  Så iaf i 30 år. 

• Micke
    Nyfikna72 skrev 2013-01-25 19:44:07 följande:
    Man kan ju dock fundera på en annan sak? Hur många rapporterade fall av radon skadade människor finns det? Alla de generationer som bott i alla dessa hus, är de sjuka? Jag tror nog mycket sånt här förstoras nåt enormt och mest skrämmer upp folk i onödan. Det finns ämnen i äldre plastmattor och lim som säkert avger tio ggr mer tråkiga ämnen som dessutom exponeras direkt i bostaden men sånt skrivs det aldrig om.......
    "Radon i bostäder orsakar 500 lungcancerfall per år i Sverige, vilket motsvarar ungefär 15 procent av alla lungcancerfall."

www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/Halsorisker-med-radon/ 
  • Micke
    Micke skrev 2013-01-25 22:02:37 följande:
    "Radon i bostäder orsakar 500 lungcancerfall per år i Sverige, vilket motsvarar ungefär 15 procent av alla lungcancerfall."

www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/...
    Sen om detta ska räknas som mkt eller ej är ju en annan sak. 

Det dör tex 200 personer om året av influensa.  
  • Micke
    FrökenW skrev 2013-01-25 22:24:59 följande:
    Men man kan sätta decimetertjock betong, eller ett tiotal gipsplattor sa dom, då minskar gamman.
    Så då får vi se. =) 
    Det där lät dock väldans komplicerat. 

Tror inte ni ska ha det som en realistisk åtgärd, utan bestäm er redan nu om ni tycker att är ok att leva med radonhalten eller leta efter ett annat hus. Att smälla upp en dm betong på väggarna är inget som man bara låter göra så där alldeles enkelt.  
Svar på tråden RADON.