Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Varför INTE montessori?

Mycket av montessoripedagogiken används ju redan inom "vanliga" förskolor och lågstadieskolor, helt enkelt för att det funkar för många barn. De har såklart inte hela paketet. 

Montessori fsk hade vi inte helt enkelt för att de ligger helt fel till här i stan. Vi övervägde att sätta barnet i (den enda) kommunala montessoriskolan som fanns, men de tillämpar delade klasser, dvs att halva klassen byts ut varje år (F-1, 1-2, 2-3 etc). Det hade inte funkat för vår son, han hade det jättejobbigt med att hans dagiskompisar försvann när de blev äldre och han sökte sig konsekvent till äldre barn, så han hade inte kunnat knyta kompisrelationer i sådana klasser. Och skolan han hamnade i är jättebra För mig var det viktigt med en kommunal skola, inte en friskola - de kommunala skolorna har bättre elevvård och rätt att bedriva särskoleundervisning om det behövs. Jag oroade mig inte för att sonen skulle behöva gå i särskola, men om han har klasskompisar som behöver det är det bättre om de kan få det stöd som de behöver. 

Men jag har inget principiellt emot montessoripedagogiken, särskilt på fsk tror jag den är jättebra. Svärmor som var högstadielärare hade lite problem med montessoribarnen som kom till vanliga skolan, de hade svårt att inordna sig i den vanliga läroplanen och hon tyckte de hade en del kunskapsluckor, men det beror ju på den enskilda skolan.  

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Varför INTE montessori?