Jag har mycket erfarenhet av att bila till Rivieran och framförallt Antibes där jag spenderade många somrar som barn och som jag fortsatte med som vuxen. Vi har åkt flera olika håll dit. Tyskland-Schweiz-Italien-Frankrike : Detta hållet är troligen snabbast men det kan vara mycket trafik vid Milano och ner till Rivieran som kan vara lite jobbig att köra i. Tyskland-Schweiz-Frankrike : Man tar av från Schweiz (glöm inte att det kostar ett par hundra att köra i Schweiz, denna betalar man vid tullen om jag inte minns fel) mot Lyon och tar den sk "solvägen" ner mot Rivieran. Denna vägen är fin och vi upplevde den mindre stressig än den andra. Den har också en del vägavgifter som man får betala. Nackdelen vi såg med denna vägen var att man inte mötte Medelhavet förrän i Cannes typ jämfört med att man ser Medelhavet (och därmed känner sig lite närmre målet ett par timmar innan ankomst, vilket är skönt när man rest långt) redan vid Genua. Vi har även tagit ett annat håll via Luxemburg och ner men det var inget vi rekommenderar. I och runt Antibes finns mycket för hela familjen. Jag älskade Rivieran redan som litet barn och nu som vuxen sitter kärleken till framförallt Antibes djupt. I Antibes är det kul att på kvällen gå ut i hamnen och se världens största privatyachter, spela boule på grusplanerna eller kolla på marknader och aktiviteter som finns längs med ringmuren i gamla Antibes, mittemot hamnen. Som någon annan nämnde så finns Aqua-Marineland som man lätt kan lägga en dag på, ett jättehärligt vattenland med späckhuggare och delfinshower och mittemot ligger ett nöjesfält med karuseller och annat. En halvtimme bort (via motorvägen) ligger Monaco som har ett fantastiskt museum uppe i gamla Monte Carlo som heter Oceanografiska museet, verkligen värt ett besök. Där ligger även palatset och det kan vara kul att se vaktavlösningen där. Sen finns Cannes med alla filmstjärnor och Croissetten, också värt ett besök. Om barnen är stora nog att snorkla finns bra möjligheter till det i Cap D'Ail innan Monaco. Där finns grottor och annat kul att snorkla i. Finns även ett mindre känt ställe som har underbart vatten att snorkla i, ligger utanför La Napoule. Uppe i bergen längs snirkliga bergvägar ligger Gourdon och St Paul de Vence som också är fina små byar. Älskade som barn de läskiga men roliga vägarna dit. Uppe i bergen finns även Grasse där man kan se hur de gör parfym och ev göra egna parfymer, värt ett besök. Som ni kanske märker så älskar jag Rivieran och är glad att mina föräldrar tog med mig redan som barn dit! Ha en härlig resa!