• Gumsegumsan

Min bebis vill inte ha välling, tips på hur jag ska göra ?

Min lille är snart sju månader och jag har börjat med välling lite smått. Trodde inte det skulle vara några problem då han är matintresserad men välling går inget vidare. Jag har bara testat i en vecka, men tänkte ändå be om tips.

Hur har ni gått tillväga för att få era barn att dricka välling?
    Har ni märkt någon särskild välling som barnet upplevt som extra god? (funderar tex på att testa majsvälling)  

• Svar på tråden Min bebis vill inte ha välling, tips på hur jag ska göra ?
  • castafiore

Finns det någon speciell anledning till att ditt barn måste dricka välling?

• Angels

Varför vill du att barnet ska dricka välling? Kanske du kan hitta något alternativ som fungerar lika bra?

• MajaVira

Varför måste han äta välling? Funkar det inte så ge gröt istället.

• Gumsegumsan

det är ett smart mål med mat inför läggningen när man behöver få ett fylligt mål och komma ner i varv. det är även en smidig lösning om man behöver gå upp mitt i natten. vi trivdes bra med vällingstunderna med storebror.

någon som kan svara på frågan? 

• Gumsegumsan
    Angels skrev 2013-01-18 17:44:09 följande:
    Varför vill du att barnet ska dricka välling? Kanske du kan hitta något alternativ som fungerar lika bra?

vad tänker du på för alternativ?
  • castafiore
    Gumsegumsan skrev 2013-01-18 18:01:38 följande:

det är ett smart mål med mat inför läggningen när man behöver få ett fylligt mål och komma ner i varv. det är även en smidig lösning om man behöver gå upp mitt i natten. vi trivdes bra med vällingstunderna med storebror.

någon som kan svara på frågan? 

Jag hade undvikit välling nattetid med tanke på tänderna.

Vissa barn gillar helt enkelt inte sörjan Prova med gröt eller mat.
    Behöver barnet äta vid läggning hade jag ammat eller gett ersättning.
  • Eleonor01

Vår pojke drack inte välling förrän han var ett. Mättare blev han dock inte än när han fick ersättning. Bara att låta barnet dricka ersättning istället för välling å testa m välling då å då. Vi hade tetrapak hemma m olika sorter å provade med.

• Venne

Det är ju rätt onödigt med välling, speciellt om barnet inte ens gillar det. Ett mål gröt innan läggdags mättar väl troligen ännu bättre än välling. Då får ni dessutom till rätt vanor med tandborstning efter sista kvällsmålet. Behöver han fortfarande mat på natten så kan han väl få bröstmjölk eller ersättning beroende på vad han fått hittills. 

Svar på tråden Min bebis vill inte ha välling, tips på hur jag ska göra ?