• Anonym (Bea)

Pepsi Max-beroende!

Alltså det är vansinnigt, men jag måste ha minst två liter om dagen! Dricker knappt något annat. Får huvudvärk, mår illa och blir grinig när jag försöker sluta. Har haft det såhär i ca fem år! En ganska dyr last i längden.
    Någon som har det likadant?

• Svar på tråden Pepsi Max-beroende!
  • Anonym (Apa)
    PetraD skrev 2013-01-19 20:28:34 följande:
    Vad är lunelax?

Det gör så man inte blir för hård i magen... Eller lös. Pepsi och andra lights innehåller sucralose eller aspartam som är laxerande... När man slutar dricka det helt kan det bli jobbigt ......
  • Gummisko

Det första som slog mig när jag läste inläggen här är sockerberoende.
    Socker är beroendeframkallande och skapar kraftig abstinens.
    Detta gäller även artificiellt socker som finns i Zero och Light-produkter.
    Koffein skapar ingen större abstinens förutom att man känner sig tröttare när man väl är utan det.
    kombinationen koffein och socker är svår att bli  av med.
    Tänk på att det är väldigt farligt att bara sluta med socker rakt av och att det måste trappas ner.
    Pasta och ris samt potatis är rena kolhydrater som tolkas som socker av kroppen. så det måste ni med ta med i beräkning.

Koffein tabletter kostar runt 50kr på apoteket och är 30 tabletter i en burk.
    1 tablett motsvarar en redbull eller liknande så jag rekommenderar att ta en 1/4dels tablett i början för avvänjning.

sist men inte minst så vill jag att alla sänker intaget av sötningsmedel som är artificiella såsom aspartam och sackarin.  ta hellre sötningsmedel som har namn som slutar på -os  dom är naturligare och kroppen bearbetar dessa bättre. Artificiella medel lagras i kroppen och tar mycket lång tid för kroppen att göra av med vilket innebär att din lever och njurar får arbeta längre för att bli av med dessa slaggprodukter.

Jag är ingen expert på ämnet utan jag har varit tillsammans  med en sockerberoende tjej som till slut gömde 2liters cola under sängen som hon drack när jag låg o sov bland annat.

hoppas ni blir av med era beroenden. jag har varit rökfri sedan dagen innan nyår.
    och kom ihåg mitt tankesätt som säkerligen kommer att hjälpa:

Det är inte svårt att sluta.. för du tömmer med glädje. det svåra är att inte ta en ny..

• Anonym (Apa)
    Gummisko skrev 2013-01-19 20:40:11 följande:
    Det första som slog mig när jag läste inläggen här är sockerberoende. Socker är beroendeframkallande och skapar kraftig abstinens. Detta gäller även artificiellt socker som finns i Zero och Light-produkter. Koffein skapar ingen större abstinens förutom att man känner sig tröttare när man väl är utan det. kombinationen koffein och socker är svår att bli  av med. Tänk på att det är väldigt farligt att bara sluta med socker rakt av och att det måste trappas ner. Pasta och ris samt potatis är rena kolhydrater som tolkas som socker av kroppen. så det måste ni med ta med i beräkning. Koffein tabletter kostar runt 50kr på apoteket och är 30 tabletter i en burk. 1 tablett motsvarar en redbull eller liknande så jag rekommenderar att ta en 1/4dels tablett i början för avvänjning. sist men inte minst så vill jag att alla sänker intaget av sötningsmedel som är artificiella såsom aspartam och sackarin.  ta hellre sötningsmedel som har namn som slutar på -os  dom är naturligare och kroppen bearbetar dessa bättre. Artificiella medel lagras i kroppen och tar mycket lång tid för kroppen att göra av med vilket innebär att din lever och njurar får arbeta längre för att bli av med dessa slaggprodukter. Jag är ingen expert på ämnet utan jag har varit tillsammans  med en sockerberoende tjej som till slut gömde 2liters cola under sängen som hon drack när jag låg o sov bland annat. hoppas ni blir av med era beroenden. jag har varit rökfri sedan dagen innan nyår. och kom ihåg mitt tankesätt som säkerligen kommer att hjälpa: Det är inte svårt att sluta.. för du tömmer med glädje. det svåra är att inte ta en ny..  

Stämmer det med sockret... Käkade potatis varje dag när jag slutade...
  • neeext
    karet skrev 2013-01-18 23:44:44 följande:
    Lidls freeway är billigare. Och riktigt god.
    Smakar ju bara socker, ush
  • ODS

Jag bytte ut vanlig coca-cola mot pepsimax, kände av abstinensen redan då, men värst var när jag skulle bleka tänderna och slutade rakt av, inte smart, hade sådan huvudvärk att jag hade fått en hjärnblödning! Allvarligt! Bad maken köpa en redbull och när jag drack den kände jag sedan hur huvudvärken löstes upp eller vad jag ska säga. Var "fri" från pepsimaxen i en månad ungefär sedan började jag igen...

• Anonym (....)

Klarade 3månader efter flera år av pepsi max drickande. Men fick halsfluss och avslagen pepsi var det ända som gick ner, nu sitter jag här efter med ett stort glas halv 9 på morgonen..

• ODS

Jasså, är det inte bra för njurarna, det visste jag inte:0

• Ängla09

Bea - kan Du även ta reda på vad det hela kan tänkas handla om?
    Det kan behövas mod men det ger också inre växande.
    Att det just är Pepsi som Du är beroende av, kvittar. Alla beroenden grundar sig i något djupare -  oavsett om det handlar om Pepsi, rökning, sex, spel, mat osv. 
    Det är ofta en flykt från någonting eller till någonting. Det är bra om Du kan hitta en väg från beroendet som passar Dig (genom tex tidigare tips här på sidan) men mitt tips är även att gå till botten med det hela. 

• Anonym (Bea)
    Ängla09 skrev 2013-01-20 14:14:19 följande:
    Bea - kan Du även ta reda på vad det hela kan tänkas handla om?
    Det kan behövas mod men det ger också inre växande.
    Att det just är Pepsi som Du är beroende av, kvittar. Alla beroenden grundar sig i något djupare -  oavsett om det handlar om Pepsi, rökning, sex, spel, mat osv. 
    Det är ofta en flykt från någonting eller till någonting. Det är bra om Du kan hitta en väg från beroendet som passar Dig (genom tex tidigare tips här på sidan) men mitt tips är även att gå till botten med det hela. 

Du har tyvärr fel. Till och med nyfödda barn kan vara starkt beroende om modern har brukat eller missbrukat vissa substander under graviditeten. Menar du att alla miljoner människor som dricker kaffe gör detta för att "fly" något sorts trauma? Näru, det handlar bara om kemiskt beroende.

Tack för alla svar, ska verkligen försöka sätta stopp för denna överkonsumtion. Ska verkligen testa det där med att äta lakrits! Smart! Det är verkligen vidrigt att kombinera med Pepsi Max. /:P
  • Anonym (Apa)
    Anonym (Bea) skrev 2013-01-20 15:43:19 följande:

Du har tyvärr fel. Till och med nyfödda barn kan vara starkt beroende om modern har brukat eller missbrukat vissa substander under graviditeten. Menar du att alla miljoner människor som dricker kaffe gör detta för att "fly" något sorts trauma? Näru, det handlar bara om kemiskt beroende.

Tack för alla svar, ska verkligen försöka sätta stopp för denna överkonsumtion. Ska verkligen testa det där med att äta lakrits! Smart! Det är verkligen vidrigt att kombinera med Pepsi Max. /:P
    Haha japp!!! Det är det!

Lycka till )) 
  • Anonym

Här är en till, haha! :P Brukar som oftast köpa en 1,5 liters pepsi max per dag. Är det första jag dricker när jag går upp på morgonen kl 05.30. Brukar köpa en 50 cl till jobbet också eller 2 st burkar med cola zero men det är emr för att jag inte ska bli trött. Pepsi max är det jag föredrar. Att gå och panta flaskor är sjukt pinsamt! Senast pantade jag flaskor för 70 kr, BARA pepsi max!

Ska försöka lägga ner det för det är förbannat dyrt och jag märker att jag har svårt att sova på kvällarna vilket bara måste bero på just det.

Svar på tråden Pepsi Max-beroende!