• Anonym (Trött!)

jäkla uvi!

Avslutade igår en penicillin-kur (penomax) mot urinvägsinfektion, och redan nu känner jag av symptom igen :( Kissnödig ofta, sveda, ont i magen och kring urinröret. Så less på det här! Hade samma h*lvete i somras med upprepade infektioner. Kommer inte kunna åka till läkaren förens på tisdag om det inte skulle gå över av sig själv. Någon som har något tips förutom att dricka mycket och surt?

Tacksam för tips!  

• Svar på tråden jäkla uvi!
  • melle90

Frysta tranbär i tranbärsjuice. Samt drick bara surt, citron, cvitamin, äpplecidervinäger. Drick även dessa sura drycker ett tag efter symptom försvunnit. Drick hela tiden så du får ett jämt flöde. Hade 10 infektioner på 7 månader förra året så förstår dig. Gör vad du kan och en dag blir det bättre! Kram

• Elin 885

andas ts =)
    det kan vara så att penicilinet du fick inte bet på just den bakterien, tog de en odling?
    du kan ta tränsbärskapslar eller tranbär brustabletter, det är surt och bra.
    en sak som jag gjorde när jag kände att det var på var att jag (i en råsaftcentrifug) fixade fruktsaft av 3 citroner och en apelsin. helvete vad surt det var, men dety gjorde susen tydligen för dagen efter var alla besvär borta.

• Anonym (Trött!)
    juliaannaeva skrev 2013-01-18 20:50:46 följande:
    Tror de är mest som förebyggande men har hjälpt mig vid känningar med :)
    Aha, men ska försöka få tag i det då efter helgen... 
    Anonym skrev 2013-01-18 20:51:13 följande:
    Ooo kära du..... Två dar innan jul åkte jag på det, fick penicillin på jourcentralen. Åt i 5 dagar. Veckan efter fick jag det igen. Tog då inte penicillin för tänkte att jag kanske blir resistenst mot det. Så jag köpte hem hur mycket citroner som helst, och drack riktigt surt citron vatten. Pressa så mycker du bara kan och drick hinkvis med surt citronvatten! Ett tips, köp färdigpressade citroner och blanda med vatten, mitt uvi försvann direkt... =) 
    Innan jag fick min penicillin-kur så gick jag med symptom i en dryg vecka, inte jättekraftiga symptom, men tillräckliga för att vara tillräckligt jobbigt. Drack då mängder med citronvatten och det hjälpte inte ett skit förutom att jag blev jäkligt kissnödig enbart på grund av att jag drack så mycket...
  • Anonym (Trött!)

I somras när jag hade problemen så fick jag först furodantin som inte hjälpte. Andra gången fick jag selexid (penomax) vilket hjälpte. Andra gången gjordes också en odling. Därav att jag fick penomax direkt nu. Denna gång gjordes ingen odling (vad jag vet) utan endast ett snabbtest som visade på vita blodkroppar och blod i urinen. 

• Elin 885
    Anonym (Trött!) skrev 2013-01-18 20:56:33 följande:
    I somras när jag hade problemen så fick jag först furodantin som inte hjälpte. Andra gången fick jag selexid (penomax) vilket hjälpte. Andra gången gjordes också en odling. Därav att jag fick penomax direkt nu. Denna gång gjordes ingen odling (vad jag vet) utan endast ett snabbtest som visade på vita blodkroppar och blod i urinen. 
    jag har aldrig varit med om att det gjorts en odling, men jag har hört att av andra att det görs det ibland, men kommer man till jourhavande läkare så görs oftast bara ett snabbtest som du beskriver.
    de två som du skriver om är två olika penciliner efter vad jag förstår, därav biter de på olika saker.
  • Anonym (Trött!)
    Elin 885 skrev 2013-01-18 20:59:57 följande:
    jag har aldrig varit med om att det gjorts en odling, men jag har hört att av andra att det görs det ibland, men kommer man till jourhavande läkare så görs oftast bara ett snabbtest som du beskriver.
    de två som du skriver om är två olika penciliner efter vad jag förstår, därav biter de på olika saker.
    Ja precis, de biter på olika bakterier. Denna gång hittades ju dock inga bakterier i urinen, läkaren trodde dock att det var UVI ändå...
  • Anonym (Been there)

Jag har också haft problem med återkommande infektioner. En gång i månaden de senaste 7 åren ungefär och jag har provat allt! Tranbär, äppelcidervinäger, avkok på björkblad, citron, c-vitamin brustabletter. Kissa efter sex, torka åt rätt håll, bara vatten -aldrig tvål. Mediciner för att ge fastare avföring, antibiotika efter sex osv osv, ingenting har funkat! Jag har undersökt blåsan med kamera, röntgen och ultraljud av njurar. Till slut fick jag till en utredning som har lett till en lång kur med selexid (antibiotika) och hiprex ( försurande) och nu har jag varit symtomfri i 4-5 månader. Det är ett helvete att gå med infektioner som inte ger med sig så se till att du får den hjälp du behöver!

• Elin 885
    Anonym (Trött!) skrev 2013-01-18 21:07:54 följande:
    Ja precis, de biter på olika bakterier. Denna gång hittades ju dock inga bakterier i urinen, läkaren trodde dock att det var UVI ändå...
    det har hänt mig också.
    jag vet inte hur de där stickorna är utformade som de testar med, men det har hänt mig flera ggr att de inte synts något på dem.

• Anonym (Trött!)
    Anonym (Been there) skrev 2013-01-18 21:10:21 följande:
    Jag har också haft problem med återkommande infektioner. En gång i månaden de senaste 7 åren ungefär och jag har provat allt! Tranbär, äppelcidervinäger, avkok på björkblad, citron, c-vitamin brustabletter. Kissa efter sex, torka åt rätt håll, bara vatten -aldrig tvål. Mediciner för att ge fastare avföring, antibiotika efter sex osv osv, ingenting har funkat! Jag har undersökt blåsan med kamera, röntgen och ultraljud av njurar. Till slut fick jag till en utredning som har lett till en lång kur med selexid (antibiotika) och hiprex ( försurande) och nu har jag varit symtomfri i 4-5 månader. Det är ett helvete att gå med infektioner som inte ger med sig så se till att du får den hjälp du behöver!
    Nej fy vad jobbigt! Skönt att du varit symptomfri ett tag nu i alla fall, hoppas att det håller i sig! Måste dock fråga. Är det kraftiga symptom du har haft då? Alltså extrem smärta, springa på toa en gång i kvarten, svårt sveda osv? Själv så upplever jag ju inte jättekraftiga symptom, som tur är kanske...
  • Anonym (Dsk)

Stickorna visar bara på förekomst av vissa bakterier inte all. Ofta kan man behandla på enbart symtom med ett förstahandspreparat om inte det hjälper måste man odla för att ta reda på vilka bakterier det handlar om.

Tyvärr finns det inga vetenskapliga bevis på att det hjälper att dricka surt. Däremot ska man dricka mycket så att urinen späds ut (vilket kan minska symtomen).

• Anonym (Trött!)
    Anonym (Dsk) skrev 2013-01-18 21:21:02 följande:
    Stickorna visar bara på förekomst av vissa bakterier inte all. Ofta kan man behandla på enbart symtom med ett förstahandspreparat om inte det hjälper måste man odla för att ta reda på vilka bakterier det handlar om.

Tyvärr finns det inga vetenskapliga bevis på att det hjälper att dricka surt. Däremot ska man dricka mycket så att urinen späds ut (vilket kan minska symtomen).
    Men är det så att man kan ha urinvägsinfektion utan bakterier? Och varför är det så att penicillin/antibiotika ibland hjälper även om det inte finns några bakterier att ta död på? Dummar frågor kanske...

Det är så konstigt det där med att dricka surt. Vart man än vänder sig, googlar eller frågor folk, så nämns citron/äppelcidervinäger/tranbär som någon sorts mirakelkul. Sen så får man höra från medicinskt håll att det inte finns några vetenskapliga bevis för att det faktiskt funkar. Placeboeffekt kanske?  
  • Anonym (Been there)

[quote=68436529Nej fy vad jobbigt! Skönt att du varit symptomfri ett tag nu i alla fall, hoppas att det håller i sig! Måste dock fråga. Är det kraftiga symptom du har haft då? Alltså extrem smärta, springa på toa en gång i kvarten, svårt sveda osv? Själv så upplever jag ju inte jättekraftiga symptom, som tur är kanske...[/quote] Jag har haft alla varianter! Sova sittande på toaletten för att jag inte kunnat slappna av i sängen, kissat blod, knappt några symtom alls, det har också gått upp i njurarna 2 ggr vilket jag inte rekommenderar! Jag har oftast känt av det innan det gått att se på testerna vilket har lett till att både jag och min man har fått testa oss för klamydia oräkneliga gånger.

• Anonym (Trött!)
    Anonym (Been there): Jag har haft alla varianter! Sova sittande på toaletten för att jag inte kunnat slappna av i sängen, kissat blod, knappt några symtom alls, det har också gått upp i njurarna 2 ggr vilket jag inte rekommenderar! Jag har oftast känt av det innan det gått att se på testerna vilket har lett till att både jag och min man har fått testa oss för klamydia oräkneliga gånger.

Usch :( Låter hemskt! Jag kommer ihåg någon gång när jag var barn och hade uvi, då hade jag extrema symptom. Riktigt jobbigt var det.

Klamydia för mig är uteslutet, är singel sedan ett drygt år och alltid haft skyddad sex. Läkaren i förra veckan frågade mig om "det kunde vara någonting annat" och jag antog att han menade klamydia då. Svarade bestämt nej... 
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (Trött!) skrev 2013-01-18 21:26:54 följande:
    Men är det så att man kan ha urinvägsinfektion utan bakterier? Och varför är det så att penicillin/antibiotika ibland hjälper även om det inte finns några bakterier att ta död på? Dummar frågor kanske...

Det är så konstigt det där med att dricka surt. Vart man än vänder sig, googlar eller frågor folk, så nämns citron/äppelcidervinäger/tranbär som någon sorts mirakelkul. Sen så får man höra från medicinskt håll att det inte finns några vetenskapliga bevis för att det faktiskt funkar. Placeboeffekt kanske?  
    Nej, det är bakterier som orsakar UVI:n men alla bakterier ger inte utslag på stickan man tar på urinprovet. Stickan visar inte heller vilken bakterie det handlar om utan bara att det finns bakterier. Det finns vissa förstahandspreparat som läkarna väljer när de ordinerar efter svar på en sticka. Ibland orsakas infektionen av en annan bakterie än just den antibiotika som skrivs ut tar död på och då har den ingen effekt. Därför odlar man om den första kuren inte hjälper och då får man svar på exakt vilken bakterie det handlar om och vilken antibiotika som biter.

Placeboeffekten är starkare än man tror . Sen kan en lindrig UVI läka ut av sig självt och då är det lätt att tro att det berodde på det sura.
  • Anonym (Trött!)
    Nej, det är bakterier som orsakar UVI:n men alla bakterier ger inte utslag på stickan man tar på urinprovet. Stickan visar inte heller vilken bakterie det handlar om utan bara att det finns bakterier. Det finns vissa förstahandspreparat som läkarna väljer när de ordinerar efter svar på en sticka. Ibland orsakas infektionen av en annan bakterie än just den antibiotika som skrivs ut tar död på och då har den ingen effekt. Därför odlar man om den första kuren inte hjälper och då får man svar på exakt vilken bakterie det handlar om och vilken antibiotika som biter. Placeboeffekten är starkare än man tror  . Sen kan en lindrig UVI läka ut av sig självt och då är det lätt att tro att det berodde på det sura.

Ännu en dum fråga...men kan man få flera infektioner med olika bakterier? Den jag hade i somras bet ju inte furodantin på utan då var det penomax som funkade. Nu hjälpte ju uppenbarligen inte penomax...Eller kan bakterierna bli resistenta mot antibiotika? Har fått ganska mycket antibiotika i mitt liv av olika orsaker...
  • Anonym (Dsk)
    Gissningsvis är UVI:n du har nu orsakad av en annan bakterie än den du hade i somras.
  • Anonym (Trött!)

Ja, det lär väl vara olika bakterier. Fy vad jobbigt detta är. Blir en jobbigt jobbhelg...

• Anonym (Trött!)

Besvären blev bara jobbigare i natt, sov inte en minut. Lyckades ta mig igenom arbetsdagen hyfsat, men magvärken och svedan blev för mycket nu på eftermiddagen. Har ringt närakuten och fick tid om en timme. Antar att det blir ny antibiotikakur ... Suck! 

• Anonym (Trött!)

Tillbaka från läkaren nu. Ny penicillinkur. Läkaren jag träffade nu berättade för mig att jag fått för låg dos av penomax förra gången och att det troligen är därför som infektionen inte gett med sig. Känns ju lagom kul...

• Anonym (Trött!)

Nu vill jag bara gråta. Avslutade min andra antibiotika-behandling för uvi i torsdags och som ett brev på posten är svedan och smärtan långt ner i magen tillbaka igen :( Googlar runt och stöter på något som heter inflammation i urinröret, eller uretrit som det också kallas. Detta kan tydligen utvecklas till ett kroniskt tillstånd som kan vara riktigt svårt att bli av av. Är livrädd att det är det som drabbat mig! :(

Svar på tråden jäkla uvi!