• NICU

Spädbarn på flyg. Tips tack!

Hej alla!

Snart ska vi åka iväg med vår lillkille på cirka 5 månader. Jag är extremt resvan men inte med att resa med en liten.

Vill ha era bästa tips för vad jag ska ha med in i flyget till den lille och hur jag bäst undviker tryckförändringar i hans öron (förutom äta på flaska och suga på nappen) :D

• Svar på tråden Spädbarn på flyg. Tips tack!
  • SophiaN

Låt honom äta någon under start och landning. Be om en plats längst fram så ni är ifred och stör så få som möjligt. Ha en bärsele med. Det ordnar sig.

• ummabdilleh

ge honom valling o.s.v sa att han kanske sover i flyget, annars ar det risk att det blir en grat och skrikresa

• Svea83

Åkte precis med min lille som är 9 mån mellan usa-Sverige... Ta med mer blöjor och mat än du tror du behöver. Och mer extrakläder! Hade några olyckor och spillde välling några ggr. Vi hade en flygsäng på planet, ring och fråga om en sån. Jättebra! Sonen sov i flera timmar.... Extra nappar, flaskor mm. Jag tog med diskmedel om jag inte skulle ha tillräckligt med nappflaskor och diskade med vatten på flaska.

Lycka till :) jag reste själv med min lille och allt gick jättebra!

• Svea83

Glömde säga att min son visade inga tecken på att ha ont i öronen och han var dessutom lite förkyld. Satt och lekte och puttade bort nappflaskan... Däremot hade han napp, det hjälpte nog lite. Annars vet jag inte vad man kan göra.

• NICU
    ummabdilleh skrev 2013-01-19 12:00:17 följande:
    ge honom valling o.s.v sa att han kanske sover i flyget, annars ar det risk att det blir en grat och skrikresa
    Ja, han är väldigt sällan grinig och skriker i vanliga fall, men det kan ju ha med öronen att göra?
    Han är en väldigt glad och "tyst" kille :)
  • FOA

Ta med en extra top i handbagadet till dig själv ifall du skulle bli nedspydd.

• Bling1975

Kan du få en babyvagga så är det toppen. Annars kan man ibland boka en plats där det finns ett extra säte som de inte säljer för taket lutar för mycket. Massor med filtar är mitt andra tips. De kan man linda runt hårda delar, sätta som en liten sänghimmel och ha på bebisen om det drar kallt.

Tänk även på att resan sällan är slut för att man landar. Att börja packa upp bagaget på flygplatsen är inte så lockande. Packa så att mat, blöjor och ombyten räcker tills ni är framme även med förseningar.

Svar på tråden Spädbarn på flyg. Tips tack!