• MaDDelicious

Sanningen om hur det är för ungdomarna på Behandlingshem!

Nu är jag trött på lögnen om hur fint behandlingshemmen runtom i Sverige bedrivs och vilken sorts vård som utlovas, men aldrig uppfylls. Sanningen är den, att våra ungdomar mår allt sämre och sämre och behandlingshemmet Roslagens Elevhem (som figurer mycket i Media just nu) är inget undantag. Jag har arbetat där så jag vet!

Nu har jag fått nog. Har lagt upp texten som jpg-bild så ingen kan kopiera eller använda texten som sin egen.
    Tänk två ggr innan du placerar din ungdom eller låter socialen göra det. VÄLJ MED NOGRANHET!

maddielane.blogg.se

/ Madelene

• Svar på tråden Sanningen om hur det är för ungdomarna på Behandlingshem!
  • Anonym (?)

Jag bodde på ett behandlingshem under en tid i tonåren, och det har hjälpt mig väldigt mycket!
    Så bara för att du har sett ett ställe så innebär inte det att du kan dra alla över en kam.

Jag som vilsen 16årig tjej fick hjälp, struktur, regler och värme. Om jag inte hade kommit dit
    så hade jag inte levt idag.  

• Litet My

Håller med ovanstående och ofta är det bara det dåliga som kommer fram. Har själv jobbat på ett psykiatriboende som var rena katastrofen med många många Lex anmälningar, ändå vet jag med mig att det finns många ställen inom psykiatrin som fungerar mycket bra och där brukarna på sikt blir riktigt bra.

• RubyRed

Jag tror dig, men samtidigt hoppas jag att det stället är ett undantag..

Hur har det varit på andra ställen du jobbat på?

• RubyRed

Jag tror dig, men samtidigt hoppas jag att det stället är ett undantag..

Hur har det varit på andra ställen du jobbat på?

• Anonym

Att så kallade behandlingshem är rena knarkskolor där ungdomar får just den utbildningen föräldrar vill hindra dom ifrån är ingen nyhet.
    Stackars ungar säger jag bara som får sådan behandling av sina närmsta.

• jashrinah
    Anonym skrev 2013-01-19 09:51:06 följande:
    Att så kallade behandlingshem är rena knarkskolor där ungdomar får just den utbildningen föräldrar vill hindra dom ifrån är ingen nyhet.
    Stackars ungar säger jag bara som får sådan behandling av sina närmsta.

det är inte alls alltid så ! det finns superbra hem som faktiskt gör sitt jobb ! 
  • Anonym
    jashrinah skrev 2013-01-19 20:59:15 följande:
    det är inte alls alltid så ! det finns superbra hem som faktiskt gör sitt jobb ! 
    Det finns undantag som bekräftar regeln, vill du ha sagt nånting?
  • elina87a
    jashrinah skrev 2013-01-19 02:22:18 följande:
    jag hade det superbra på billsbo i uppland iaf !  
    Åh Billsbo :) Underbart ställe :) Varit där också. Dom hjälper verkligen och ser till individen.

Sedan finns det såklart behandlingshem som är sämre. Jag har varit på 8 stycken drygt, om inte mer under mina tonår och många saknar brister. Men såklart det finns bra ställen också! 
  • Anonym

Ronja i Östersund är ett riktigt dåligt ställe, men det beror endast på personalen.

Svar på tråden Sanningen om hur det är för ungdomarna på Behandlingshem!