Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Helammar. Borde jag introducera ett mål mjölkersättning?

Har man fått igång en väl fungerande amning som du så sinar inte bara mjölken. Det u beskriver är klassiska "symptom" för en tillväxt- och ökningsperiod. Fullkomligt normalt och så vi människor biologiskt fungerar. Huruvida du väljer att helamma eller delamma är självklart helt upp till dig, men det du beskriver är fullkomligt normalt och inget tecken på att du sinar utan att ditt barn är i en tillväxtperiod och därmed behöver öka din produktion. 

• Flickan och kråkan
    Karlisle skrev 2013-01-18 22:20:24 följande:
    Hm, tillväxtperiod menar jag ju...
    Ja, den är ju klassisk i den åldern dessutom.

Så tråkigt att var och varannan mamma tror att mjölken sinar. När kroppen producerar för lite så beter de sig precis som din dotter. Man har ju för lite för vad de behöver just i stunden när de växer kraftigt. Kvinnokroppen har inte ett lager mjölk som den kan plocka av utan producerar efter barnets behov = efter efterfrågan. Märker brösten att barnet suger mer så producerar den mer men det går ju inte över natt. Ger man ersättning så "luras" kroppen, dvs den tror ju att den producerar lagom när den egentligen inte gör det.

Säger inte att du inte ska ge ersättning och delamma. Huruvida man vill det eller inte är ju helt ett pesonligt val, men fullkomligt normalt låter det och man sinar inte bara plötsligt om det inte finns medicinska komplkationer på något vis. 
Svar på tråden Helammar. Borde jag introducera ett mål mjölkersättning?