• scrapparlotta

Vad ska man äta??

Jag försöker så med att gå ner i vikt. Har kommit igång med träning, men svårast är maten. Vad ska man äta?? Man ska inte äta pasta, ris och potatis.....inte bröd....Tyvärr tycker jag inte om grönsaker så mycket. Morötter och palsternacka går bra....men broccoli, blomkål och sånt går bort. Kan inte äta det bara.....Jag får bara sån panik varje gång jag ska äta, för jag vet inte vad jag ska hitta på. Allt känns bara onyttigt. Och sallad, visst kan jag äta det ibland...det kan vara gott. Men inte varje dag, jag vill gärna ha varm mat på dagen....i alla fall nu på vintern. 

Snälla, vad ska jag hitta på?? 

• Svar på tråden Vad ska man äta??
  • scrapparlotta
    Run to the hills skrev 2013-01-18 23:22:44 följande:
    Ägg är bra. Billigt, nyttigt och mättande.
    Just nu äter jag en macka på morgonen, och där har jag alltid ett kokt ägg med kaviar.....fast mackan är ju då inte så bra att äta. Men att bara äta ägg har jag försökt, gick bra ett tag men till slut mådde jag illa bara jag tänkte på ägg..
  • Kodia

Du behöver ju inte utesluta ris, potatis, pasta mm helt! Däremot är det bra om du väljer fullkornsvarianterna, och grovt osötat bröd. Låt bli sötsaker, och saker som innehåller socker (fruktyoghurt, färdiga rätter och mixer (typ tacokrydda).
    Tänk efter vilka grönsaker du tycker är ok, och prova några nya. Laga mat med mycket grönsaker, gärna i grytor och soppor, så får du mer mättnadskänsla på färre kalorer... Om du äter lök och tomat så kan man ha det som bas i många varma rätter.
    Lycka till!  

• EJL

Soppor brukar vara ett bra alt! (Om man gör dem på ett nyttigt vis, såklart!

• Linniscarlsson

Om du nu skall utesluta ris, pasta och potatis så undrar jag varför du inte utesluter bröd? Bröd består av mjöl, kommer från växtriket, alltså fotosyntes v

• h8him
    Linniscarlsson skrev 2013-01-19 06:26:48 följande:
    Om du nu skall utesluta ris, pasta och potatis så undrar jag varför du inte utesluter bröd? Bröd består av mjöl, kommer från växtriket, alltså fotosyntes v
    Hon utesluter bröd.

Men varför ska man inte äta kolhydrater? Kroppen mår bra av kolhydrater.
  • scrapparlotta

Helt vill jag inte utesluta sånt med kolhydrater, men dra ner på det. Som det är nu äter jag mycket potatis och pasta.

• Zizzy Zimsson
    h8him skrev 2013-01-19 06:51:11 följande:
    Men varför ska man inte äta kolhydrater? Kroppen mår bra av kolhydrater.
    Själen mår kanske bra av kolhydratar men kroppen mår inte speciellt bra av det.

Tänderna ruttnar och varje gång du äter kolhydrater stiger blodsockret vilket ger dig en skjuts av insuling, kroppens mest fettinlagrande hormon.

Visst, kolhydrater behövs på vissa ställen i kroppen men man behöver inte äta det alls. Kroppen tillverkar själv den lilla mängd kolhydrater som behövs via fett-syntes. 

Kroppen kan få energi från fyra olika källor: Protein, fett, kolhydrater och alkohol
    Protein måste vi äta lite av, annars dör vi
    Fett måste vi äta, annars dör vi
    Kolhydrater måste vi inte äta, det fixar kroppen själv
    Alkohol behöver vi inte dricka 

Det betyder inte att man måste utesluta kolhydrater och alkohol helt, men man kan minska mängden otroligt mycket och på köpet må mycket bättre.  
Svar på tråden Vad ska man äta??