• Zayco

mamman till mina barn nekar och sätter upp regler för umgänge

Gå till familjerätten du, och be om sammarbetssamtal och att du vill skriva på umgängesavtal med mamman, det ser bara illa ut för henne om hon inte dyker upp.

Om mamman ställer villkor för dig och vägrar ge barnen så går du till dagis och hämtar barnen. Att hon inte låter dig träffa barnen kallas för umgängessabotage, men att du går och hämtar barnen är inget olagligt för föräldrar kan inte kidnappa sina barn.

• Zayco
    Anonym (Bekymrad pappa) skrev 2013-01-19 11:40:34 följande:
    saken är att hon inte säger rakt av nej utan hon liksom drar på det och försöker få mig till att böna och be hela tiden och gör jag inte det och hjälper henne med allt hon vill så ignorerar hon när jag frågar om barnen. Hon vet hur hon ska göra. hon är inte dum
    hon får inte ställa villkor och krav på dig, ni har gemensam vårdnad. Det kallas umgängessabotage. Ber hon dig göra nåt du inte kan eller vill säg nej, jag hämtar barnen idag.
  • Zayco
    Men jag föreslår att du noterar detta om hennes trots och lämnar in till familjerätten.

Spara alla samtal och meddelanden från henne.
    som jag har förstått från en del andra trådar här på forum kan den ena föräldern jävlas rätt mycket innan det leder till några åtgärder från det juridiska systemet.
    men jag råder dig till att att skaffa en mobil där du kan spela in era samtal och att du sparar alla era mejlkonversationer. de borde väl kunna räcka någonstans om hon i dessa framstrå som oresonlig och du skulle vilja göra rättslig sak av det här. 

att blockera en förälder dess rätt till barnet är egenmäktighet med barn och ska anmälas. 

Vägrar en förälder låta den andra föräldern att träffa sina barn måste denne vända sig till tingsrätten. Tingsrätten kommer att godkänna krav på umgänge om det är “till barnets bästa”. Samarbetssamtal hos kommunen är ett sätt att försöka komma överens utan tingsrättens inblandning. Råd bör sökas.

Får du inte hämta barnen imorgon tycker jag du ska kontakta din kontakt inom familjerätt/soc. Den av parterna som håller sig lugnast och mest saklig brukar "vinna"
    Så kom ihåg, håll huvudet kallt och var den lugna resonliga föräldern. Hon kan ALDRIG neka dig umgänge helt juridiskt och teoretiskt. 
  • Zayco
    Anonym (Bekymrad pappa) skrev 2013-01-19 14:01:11 följande:
    tack för all hjälp! men nu skriver jag ej mer här. vill inte att något ska kunna snappas upp som information om inblandade. är absolut inte ute efter att hänga ut någon. Går det radera trådar på något vis?
    Ingen fara. Jag har läst och varit med om sånt här förut och det är relativt normalt att mammor använder sina barn som vapen. Kontakta moderator om att du vill ta bort tråden så kanske dom gör detta. Lycka till
Svar på tråden mamman till mina barn nekar och sätter upp regler för umgänge