• Gurkan

Slow cooker/crock pot någon som har?

Har tittat en del på slow cookies. Det verkar smidigt att kvällen innan förbereda grytan, ställa i kylen och på morgonen ta ut den och starta och sen när man kommer hem från jobbet är maten klar. Verkar som man kan laga det mesta i den från hel kyckling till köttfärssås. Allt tillagas på svag värme och ska bevara nyttigheterna i maten och göra köttet saftigt och mört. Är det någon som använder slow cooker i vardagen och har lust att dela med sig av sina erfarenheter? Är den så bra som den verkar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-12 07:42
    Länk till recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m71359697.html

• Svar på tråden Slow cooker/crock pot någon som har?
  • Gurkan

Jag puttar faktiskt upp min egen tråd. Har inte kommit för mig att köpa en än, 1800 kr är en del pengar (vill ha en med timer) men jag är så sugen! Slippa laga mat åtminstone ett par tre kvällar i veckan. Kunna servera en mustig soppa eller köttfärssås eller en gryta på kött eller kyckling

• Jill 79

Min sambo har letat med ljus och lykta efter en. Var finns de? Han tycker att de är överlägsna att laga i. Används tydligen mycket där han kommer från, USA.

• Gurkan
    Jill 79 skrev 2013-09-05 15:09:27 följande:
    Min sambo har letat med ljus och lykta efter en. Var finns de? Han tycker att de är överlägsna att laga i. Används tydligen mycket där han kommer från, USA.

www.tretti.se/hushallsapparater/koksredskap/slow-cookers/cuisinart-psc650e Den här har jag tittat på, finns även en som heter nordic cooker. Ungefär samma pris. Det finns billigare men de har ingen timer och då tycker ag man mister en del av funktionen och enkelheten. USA har jag förstått att de är jättevanliga i, har han några goda recept på lager (går jättebra på engelska) får han gärna dela med sig :)
  • Jill 79

Ja han får kolla där och köpa en bra månad. Han brukar mest kolla recept på nätet när han ska laga något:)

• MamaPapa

Japp - jag har en och den är fantastisk! Använder kanske en gång i veckan och då mest till antingen någon gryta eller köttfärssås. Slänger i kött (lamm, gris, nöt eller kyckling) tillsammans med kryddor, lite lök och kanske någon morot. Lite vatten (mkt mindre än i "vanlig" på spisen gryta) och så sätter jag på den på "Low" när jag går till jobbet vid 8 tiden. När jag är hemma vid 17 så har jag en färdig gryta som är ljuvligt mör och välkokt. Perfekt också om man har familj som kommer olika tider hem etc - bara att låta stå på att hålla varmt så får de också fräsh mat.

Man kan köra hel kyckling etc också men jag gör hellre kycklinggryta då jag tycker den blir lite blek och trist som hel stek (det är ju inte något grill element i grytan). 

• Gurkan
    MamaPapa skrev 2013-09-06 09:51:48 följande:
    Japp - jag har en och den är fantastisk! Använder kanske en gång i veckan och då mest till antingen någon gryta eller köttfärssås. Slänger i kött (lamm, gris, nöt eller kyckling) tillsammans med kryddor, lite lök och kanske någon morot. Lite vatten (mkt mindre än i "vanlig" på spisen gryta) och så sätter jag på den på "Low" när jag går till jobbet vid 8 tiden. När jag är hemma vid 17 så har jag en färdig gryta som är ljuvligt mör och välkokt. Perfekt också om man har familj som kommer olika tider hem etc - bara att låta stå på att hålla varmt så får de också fräsh mat. Man kan köra hel kyckling etc också men jag gör hellre kycklinggryta då jag tycker den blir lite blek och trist som hel stek (det är ju inte något grill element i grytan). 

Jag har sett i recept att kycklingen när den är hel oftast skinnas just för att skinnet inte blir krispigt. Och andra sidan gillar ingen. Vår familj kycklingskinn så det är ingen förlust för oss. Brukar du bryna kött innan du lägger det i grytan?
  • MamaPapa

Nej jag brukar inte bryna det utan bara tjofsar ner det i bitar (lite större än vanlig gryta).

• Gurkan
    MamaPapa skrev 2013-09-06 19:04:28 följande:
    Nej jag brukar inte bryna det utan bara tjofsar ner det i bitar (lite större än vanlig gryta).

Läste någon som tyckte det blev blodsmak på hela grytan om man inte gjorde det därav min fråga :)
Svar på tråden Slow cooker/crock pot någon som har?