• Gurkan

Slow cooker/crock pot någon som har?

Har tittat en del på slow cookies. Det verkar smidigt att kvällen innan förbereda grytan, ställa i kylen och på morgonen ta ut den och starta och sen när man kommer hem från jobbet är maten klar. Verkar som man kan laga det mesta i den från hel kyckling till köttfärssås. Allt tillagas på svag värme och ska bevara nyttigheterna i maten och göra köttet saftigt och mört. Är det någon som använder slow cooker i vardagen och har lust att dela med sig av sina erfarenheter? Är den så bra som den verkar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-12 07:42
    Länk till recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m71359697.html

• Svar på tråden Slow cooker/crock pot någon som har?
  • MissKaos

Imorgon ska jag testköra kalops på fransyska.
    Långkokt kalops
    1 gul lök
    3 morötter
    1 kg grytbitar

10 kryddpepparkorn
    2 lagerblad
    1 tsk salt
    2 dl vatten
    Senare maizena salt o peppar Skala och skiva lök och morötter. Lägg de i Crock Poten. Lägg grytbitarna över. Salta. Lägg i kryddpepparkorn, lagerblad och vatten. Sätt på locket och koka på låg värme i 7 timmar. Vill du ha lite tjockare sås så reder du med maizena i slutet av kokningen. Smaka av med salt och peppar. Servera till kokt potatis och rödbetor.

Undrar bara om jag har kommit ihåg att köpa hem rödbetor? Det blir inget vidare utan.

Hittade receptet på någons blogg. Ser lätt ut..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Gurkan

Låter gott! Själv har jag testat en chili som blev god. Gjorde efter ett crock pot recept men tyckte det var mycket vätska så jag minskade nr rejält, kunde minskat ner betydligt mer! Nu fick jag reducera för att få ihop såsen. Postar receptet med mindre vätska i recepttråden.

• MissKaos
    Gurkan skrev 2013-12-02 15:18:44 följande:
    Låter gott! Själv har jag testat en chili som blev god. Gjorde efter ett crock pot recept men tyckte det var mycket vätska så jag minskade nr rejält, kunde minskat ner betydligt mer! Nu fick jag reducera för att få ihop såsen. Postar receptet med mindre vätska i recepttråden.

Borde lagt kalopsen där med!

Gör det om den blir ok..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Gurkan
    MissKaos skrev 2013-12-02 15:20:17 följande:
    Borde lagt kalopsen där med!

Gör det om den blir ok..

Ja gör gärna det! Smidigt att ha recepten samlade. Kalops har jag inte gjort på åratal. Gott är det så det får nog bli snart :)
  • frappa

Biff bourguignon är en som jag gjort par ggr i slow cookern.
    Även riktiga långkok som gumbo, är än mer perfekt.

• Ann Lee

Kokade risgrynsgröten i pottan i helgen! Blev sååå bra! Krämig och god! 

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • MissKaos

Sätta på på kvällen 23/13 och setvrra till frukost på julafton?

Ann Lee skrev 2013-12-02 20:46:35 följande:

• Ann Lee
    MissKaos skrev 2013-12-02 21:06:40 följande:
    Sätta på på kvällen 23/13 och setvrra till frukost på julafton?
    Ja, garanterat! 
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • MamaPapa
    Ann Lee skrev 2013-12-02 19:46:35 följande:

Har du något bra recept?
  • MissKaos

Kalopsen blev finfin. Lät den gå längre än 7h dock.

Svar på tråden Slow cooker/crock pot någon som har?