Inlägg från: sötare |Visa alla inlägg
  • sötare

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Min son är inte döpt efter en person snarare efter ett album ,,(U2 album Joushuatree) vår son heter Youshua sen har vi den yngsta som jag ville heta Zack , fick det från Emmerdale men sambon sa att det var för snarlikt hans så då blev det Zacharias. Om jag skulle fått en dotter skulle hon antingen hetat zol efter sol i sagan om isfolket eller himmla efter den första kvinnliga doktoranten i lund. 

• sötare
    LindaEfraim skrev 2013-01-30 15:05:02 följande:
    Sötare

Två bibliska namn på era söner.
    jo barndoktorn frågade om vi var judiska :)
  • sötare
    LindaEfraim skrev 2013-01-30 15:38:31 följande:
    Haha... Ja det frågar folk om Efraim också. Nä varför då. Det är bibliskt men man måste inte vara jude för det. Youshua är en form av Yeshua som är Jesus på arameiska. Det språk som Jesus föräldrar pratade. Så Jesus hette Yeuhua egentligen men det har blivit Jesus i väst precis som engelsmännen säger Mary om Jesus moder och hon hette inte heller Maria utan Maryam.
    Jag är inte så insatt i bibliska namn vet bara att Youshua (vet ej den bibliska stavningen) hade en betydelse i GT och har för mig att han stod närma Moses.  Är ganska kul med betydelser på namn :) och deras ursprung.
Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?