• Pinky81

Sova längre än 30 min åt gången...

Har en kille på 6 månader som envisas med att sova 30 minuters pass så exact att man kan ställa klockan efter honom...

Jag märker på honom att de 30 minutrarna inte räcker, efter bara en kort stunds lek är han trött och gnällig igen!
    Ute i vagnen sover han 30min till 1 timme iaf men hemma i sängen alltid 30 min prick!

Ngn som har tips på hur han ska kunna slappna av och sova iaf 1 timma åt gången istället för 4-5 ggr dagtid...

(Han sover på mage, vänder sig så själv.., i egen spjälsäng! Nätter sover han utan problem mellan 19 och 7 med en matning!)       

• Svar på tråden Sova längre än 30 min åt gången...
  • Annelie 76

Min son sov 45 minuter och vaknade sen men jag tog honom i famnen och sövde om honom. Gick oftast bra. Ibland sov jag med honom, ibland la jag honom i sängen igen så sov han 45 minuter till. Sen kunde han vara uppe och leka.

• Alexi

Min dotter sov alltid 30 min hela första året, sen när hon började sova en gång per dag blev det två timmar i sträck av sig självt.

Kan han inte sova i vagnen alltid då om han sover bättre där?

• Natulcien

Vissa bebisar sover inte längre än så. Vår son sov också prick 30 min. på sina dagsovpass, från ca 3 månaders ålder tills han var runt 8-9 månader. Då började han sova lite längre - ibland.

Visst var det lite tjatigt att han skulle sova så ofta och sov så kort. Men det är ju en övergående tid i livet. Glad

• Pinky81
    Alexi skrev 2013-01-19 14:26:58 följande:
    Min dotter sov alltid 30 min hela första året, sen när hon började sova en gång per dag blev det två timmar i sträck av sig självt.

Kan han inte sova i vagnen alltid då om han sover bättre där?

Vi bor på 3 trappor utan hiss så vagnen står nere i ett förråd... Tyvärr!
    Annars hade vagnen varit ett alternativ absolut!

• Natulcien
    Pinky81 skrev 2013-01-20 09:48:06 följande:

Vi bor på 3 trappor utan hiss så vagnen står nere i ett förråd... Tyvärr!
    Annars hade vagnen varit ett alternativ absolut!

Så hade vi det också, när sonen var bebis. Lägenhet tre trappor upp, och vagnen en trappa ner i källarförråd. Och när sonen var 4-6 månader så var ut och in med vagnen 3-4 gånger om dagen. Puh! Men ändå var det enklare än att kämpa med att söva honom inomhus på andra sätt... Se det som bra vardagsmotion!
  • Alexi

Men jag hade vagnen inomhus i den åldern. Jag ville inte att dottern skulle sova oövervakad utomhus då ännu så vagnen stod i hallen under allt småsovande.

• personae non grata

Min dotter sov också precis som du beskriver att din son gör. Somnade och vaknade efter exakt 30 min. Efter bara 30-45 min var hon trött igen. Tillräckligt trött för att vara gnällig men inte tillräckligt för att kunna sova. Jobbigt det där. Iallafall så ändrade det sig alldeles av sig själv när hon blev lite äldre. Tror att det vände när hon var runt 8 mån kanske. Håll ut! Det blir nog bättre snartGlad

• Saran81

Det är samma med min lilla tjej, som är 5 månader. Hon sover ca 10 h på natten och på dagen 30-45 minuterspass som sammanlagt blir mellan 2-3 timmar på en dag. Men hon verkar må bra på alla sätt och vis, och enligt min BVC-sköterska är det det som är det viktiga. Men jag är väldigt nyfiken på vad det är som händer i sömnen efter 30 min, om man går in i en annan fas då eller något? Jag har dock märkt att hon faktiskt kan sova lite längre, en timme eller drygt det, om hon av någon anledning varit vaken lite längre stund än vanligt. Inte för att jag tror det är en värst bra idé att hålla barn vakna om de är trötta, men det är bara en observation jag gjort. 

• Saran81

Ja just det, jag har också en egen teori om att hon kanske kommer ändra sovtiderna lite när vi börjar med mat. Om hon håller sig mättare då en lite längre stund. Man vet ju själv hur svårt det är att sova om man är hungrig!

• roja22

Min dotter på snart tre månader sover också bara 30 min. De senaste veckorna har hon sovit 30-40 min i taget på dagarna och nu har hon de senaste två dagarna börjat sova 25-30 min. På nätterna sover hon bra så jag ska väl inte klaga. De enda gångerna hon sover längre är i bilen, inte ens i vagnen sover hon längre. De gånger hon har sovit mer så sover hon ändå bra på natten så det känns som att hon skulle kunna sova mer men jag vet inte hur jag ska göra, för hon vaknar och är klarvaken. 

Svar på tråden Sova längre än 30 min åt gången...