• Colorado

Hjälp i skolan

Hej!
    Min son på 10 år har en utv. försening / störning som gör att han inte klarar av skolan som alla andra.
    Vi har bestämt att han ska gå integrerad i sin klass men läsa efter särskolans läroplan. Han kommer att
    få annat material som passar honom bättre. Men frågan är vad man kan kräva av skolan? Vet någon något om detta. För jag tycker det är svårt att veta vilken hjälp han ändå har rätt att få i sin skola.
    Mötet där de bestämmer om han har rätt till särskola ska hållas nästa vecka. Men pratade med rektorn nu på måndag för jag hörde att det kommer vara mindre resurs i klassen nu. Vilket verkar konstigt med tanke på att min son och även andra barn såklart behöver mer hjälp än andra. Rektorn sa att han kommer att få hjälp och att de jobbar mycket med honom. Vet också att lärarna i klassen gjort mycket för min son , de bryr sig om honom. Men jag vet också att blir det mindre resurs i klassen kommer han inte hinnas med lika mycket. Så ska det inte vara.
    Känns nästan som att rektorn bara väntar på att pojken ska börja läsa efter särskolans läroplan för det verkar som att han tycker att de inte har lika stort ansvar då. Kan det verkligen stämma?? Om man har möjlighet till integrering så måste man väl ha rätt till den hjälp och extra stöd man behöver? Ska prata med särskolans rektor om detta och även kontakta spec. ped. verksamheten (särskolan) och kolla upp detta. Men tänkte kolla om någon här kanske vet mer om detta och kanske är i samma situation?? Ibland känner man sig så ensam med detta.

• Svar på tråden Hjälp i skolan
  • marienna

Finns ingen automatisk rätt till resurs när barnet går integrerat, i vår kommun satsar de på särskolan med alla resursinsatser. Vill man att ens barn ska gå integrerat får man kämpa rejält för att få resurs till barnet. Rektorn på vanliga skolan sa på ett möte när vi planerade dotterns skolgång och kolla om de hade ngn integrerad elev. Hon sa då att "ja vi har en sån" - dvs ett barn med utvecklingsstörning. Fin inställning - not.

• Phillippa

Jag skulle rekommendera särskola. Han kommer att få ut sååå mycket mer av det. I en vanlig klass med resurs kommer resursen mer eller mindre ofta att bli upptagen av "akuta" behov, varken personen vill eller inte. Jag har jobbat i skola många år och ser allt som oftast hur barn i behov av särskilt stöd, får stå tillbaka (i vissa fall blir även övrigas barns utbildning åsidosatt av "behovsbarnen" om de är utåtagerande). Han kommer att få mer tid och hjälp i särskola!

• Lille Skrutt

Min son med autism går integrerad i vanlig förskoleklass med egen heltidsresurs . Det går även en flicka med downs syndrom i den klassen och även hon har egen resurs. Flickan är från Polen och för språkutvecklingen skull så är det kanske bättre för henne att gå i en klass med barn som pratar.

• Lille Skrutt

Vi har också krävt av skolan att  köpa in handledning i tillämpad beteendeanalys för resursen och klassläraren, dessutom att resursen kontinuerligt får träffa särskolans personal för att lära sig bildstöd, sociala berättelser etc. Resursen och en av lärarna har också fått gå kurs på habiliteringen för att de lättare ska kunna anpassa undervisningen för vår son. Vi ligger på "stackars" rektorn och chefen för barn och hälsa rätt mycket, men de har också lyssnat på oss och vi har fått igenom mycket av det som vi velat ha till sonen hittills. Nu saknar sonen utvecklingsstörning, men autismen i sig innebär en hel del inlärnings- och koncentrationsproblem  och undervisningen måste anpassas.

• UnikFamilj
    Lille Skrutt skrev 2013-01-20 14:10:17 följande:
    Vi har också krävt av skolan att  köpa in handledning i tillämpad beteendeanalys för resursen och klassläraren, dessutom att resursen kontinuerligt får träffa särskolans personal för att lära sig bildstöd, sociala berättelser etc. Resursen och en av lärarna har också fått gå kurs på habiliteringen för att de lättare ska kunna anpassa undervisningen för vår son. Vi ligger på "stackars" rektorn och chefen för barn och hälsa rätt mycket, men de har också lyssnat på oss och vi har fått igenom mycket av det som vi velat ha till sonen hittills. Nu saknar sonen utvecklingsstörning, men autismen i sig innebär en hel del inlärnings- och koncentrationsproblem  och undervisningen måste anpassas.
    Så det går alltså... *mutter mutter* jag började tro att det var HELT omöjligt... ;)
  • Lille Skrutt
    UnikFamilj skrev 2013-01-20 18:54:36 följande:
    Så det går alltså... *mutter mutter* jag började tro att det var HELT omöjligt... ;)
    Det har inte varit helt problemfritt, men rektorn har varit bra och lyssnat på oss.
  • Colorado

Att sätta sonen på särskola är helt uteslutet just nu. Han ska gå integrerad i sin klass så länge det fungerar. Personalen kommer att få handledning av en spec. pedagog från särskolan (en speciell finns anställd för detta) och han kommer att få material som passar honom mer. Så jag hoppas det kommer att funka för han trivs med sina kompisar, är trygg på skolan och har storebror där. Att han tar tid av de andra är inte något jag har dåligt samvete för. Han har rätt att gå där precis som alla andra och  det finns andra som tar tid av andra anledningar ( t ex såna som bråkar och har sig) Min son är väldigt arbetsvillig, lugn och han stör inte fast han sitter sysslolös. Jag vet att de mesta resurserna finns på särskolan men att ta bort en resurs från klassen (det är inte min sons egen resurs) känns konstigt när det finns behov. Skönt att höra att dte inte är omjligt att få hjälp. Vet att fler går integrerade och att det finns resurs åt andra av denna anledning men jag vet att det inte är lätt att få. Vi ska kämpa vidare för vår älskade sons skull.

• Lille Skrutt
    Colorado skrev 2013-01-21 06:22:59 följande:
    Att sätta sonen på särskola är helt uteslutet just nu. Han ska gå integrerad i sin klass så länge det fungerar. Personalen kommer att få handledning av en spec. pedagog från särskolan (en speciell finns anställd för detta) och han kommer att få material som passar honom mer. Så jag hoppas det kommer att funka för han trivs med sina kompisar, är trygg på skolan och har storebror där. Att han tar tid av de andra är inte något jag har dåligt samvete för. Han har rätt att gå där precis som alla andra och  det finns andra som tar tid av andra anledningar ( t ex såna som bråkar och har sig) Min son är väldigt arbetsvillig, lugn och han stör inte fast han sitter sysslolös. Jag vet att de mesta resurserna finns på särskolan men att ta bort en resurs från klassen (det är inte min sons egen resurs) känns konstigt när det finns behov. Skönt att höra att dte inte är omjligt att få hjälp. Vet att fler går integrerade och att det finns resurs åt andra av denna anledning men jag vet att det inte är lätt att få. Vi ska kämpa vidare för vår älskade sons skull.
    Låter som ett bra val för just er pojke. Det är så viktigt att de trivs och känner sig trygga i sin klass. Personligen tycker jag det är bra att man inte automatiskt tänker särskola som det enda alternativet. Vi har en fantastiskt bra särskola, men endel barn funkar och trivs i en vanlig klass och då är det rätt att ge dem den chansen. Jag tycker det är oerhört viktigt att dagens skola lära sig att fixa integreringen av barn med särskilda behov.
Svar på tråden Hjälp i skolan