Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Nagel psoriasis och harbotten psoriasis, nagon?

Jag fick psoriasis när jag var 12 år. Vad jag kommer ihåg så fick jag liksom från ingenstans massa prickar på kroppen. Gick till skolsyster först som snabbt sa att det var psoriasis så blev ett besök på vårdcentralen där det konstaterades att det var psoriasis. De tog även ett halsprov på mig och jag hade streptokocker. Nuförtiden har jag mest i hårbotten och i öronen och ibland lite på kroppen. 
    När jag var yngre så bröt det alltid ut när jag hade halsfluss vilket jag inte har haft som vuxen som tur är. Stressar jag mycket eller mår psykiskt dåligt så flammar det upp direkt.
    Vad som alltid hjälp mig bäst är sol och salta bad.  

• Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-19 23:04:47 följande:
    M: Nar det flammar upp hur mycket har du da? Hur lang tid tar det fran att du marker att det ar pa vag och att det ar pa sin topp? Ja solen har jag forsokt undvika nu i 2 ar for att skydda huden, men nu far jag val njuta av den ist.. Nar du badar salta bad, vart gor du det? Hemma eller pa spa/badhus? Om hemma vad anvander du da i vattnet?
    När jag var 16 år skildes mina föräldrar och då sa det bara pang och så hade jag över hela kroppen. Då gick jag hos läkaren och solade solarium men det hjälpte inte. Sökte och blev beviljad en resa till Spanien tillsammans med andra som hade psoriasis, men det finns nog inte längre. 
    Sist det flammade upp var när jag själv separerade men inte alls i samma utsträckning som när jag var yngre. Det har helt klart blivit mindre med åren. Jag märker inte att det är på väg det bara ploppar upp.
    Sol och salta bad blir på sommaren eller att åka utomlands, det är kombinationen som fungerar.  
    Jag har alltid mer på vintern än på sommaren.  
  • Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-19 23:24:47 följande:
    Usch, hur fick du bukt med det efter dina foraldrars skildsmassa? Ja det ar val en av de fa positiva sakerna med att jag bor dar jag bor, solen och havet finns har. 
    Ja då hade jag extremt mycket. Det var ju en rätt känslig ålder och inte helt kul att vara prickig men hade inte ont av det direkt mer än att jag inte gillade att jag hade det på händerna. I vilket fall som helst så var jag den vintern först på semester i Spanien två veckor med min pappa och sen på våren i tre veckor med alla psoriasis människorna. Efter all den tiden i solen så försvann det och var borta i flera år bortsett från lite i hårbotten. 
  • Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-19 23:41:18 följande:
    sa solen ar sa effektiv.. Men hur ska man hantera solen? ska man sola eller bara vistas i ett soligt land? Kan man sola solarium med?
    För mig funkar inte solarium alls. För att solen ska ge effekt så måste först fjällen bort med mjukgörande kräm för de sitter som ett parasoll över kan man säga. För mig är det sola som gäller men även klimatet är av betydelse min psoriasis trivs mindre bra i kyla. 
  • Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-19 23:53:02 följande:
    ok. Kan man aven anvanda sig av saltskrubb, eller at det for slitande pa de fjallande omradena? tack sa mycket for dina svar!
    Så lite så, bara glad att kunna vara till hjälpGlad
    Har tyvärr ingen aning vad gäller saltskrubb.  
  • Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-20 00:12:26 följande:
    ja det dar med saltskrubb. Pa ett satt sa tankte jag att det kanske ar bra, for det tar bort dod hud. Eftersom det ar det som produceras for snabbt vid Psoriasis(vad jag har forstatt). Men sedan kan man kanske tanka sig att det kan irritera, eftersom det ar salt. Och det haller man inte i ett sar..
    När jag var yngre fick jag testa jag vet inte hur många olika grejer till håret. Nån äcklig grej som luktade tjära och som gjorde håret fett i flera dagar efteråt men inte hjälpte det. Avskydde skiten. 
    Nu har jag en lösning som heter diprosalic, den är riktigt bra!

Jag har haft samma frisör i flera år och hon har full koll på min psoriasis vilket är skönt. Vi har också märkt att hårfärgningsmedel liksom fräter bort psoriasisen, det svider en del men har effekt.  
Svar på tråden Nagel psoriasis och harbotten psoriasis, nagon?