• Sara 426

Kollar soc min deklaration?!

Jag har levt på socialen i lite mer än två år, och jag är fullt medveten om att man måste lämna in kopia på deklarationen till soc varje år. Men det jag undrar är: Jag har haft ett konto soc inte vet om i nästan 1 års tid, har själv överfört pengar på det kontot, men har även fått hjälp med pengar av vänner och familj som satts in på det kontot.. Den totala summan ligger på ca 40000:- Har avslutat kontot för en månad sen. kan socialen se på min deklaration att jag haft ett konto ? Och nu till den VIKTIGASTE frågan!: Om jag avslutar mitt ekonomiska bistånd (så att jag ej får pengar därifrån längre) Har de rätt att gå in och kolla min deklaration då ?! - om jag avslutat ekonomiskt bistånd ? Kan tillägga att min studievägledare också jobbar på soc men inte på den ekonomiska avdelningen..

• Svar på tråden Kollar soc min deklaration?!
  • Nyfiken gul

enda gången dom kan veta om kontot är om dom begär utdrag från banken över samtliga konton men mig veterligen har det aldrig hänt. 

och inga konton syns i deklarationen.  Stora summor pengar du måste skatta för står endast upptagen som just tillgångar/kapital. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Sara 426
    HEARM skrev 2013-01-19 18:33:25 följande:
    men varför ha 40000 på banken och leva på soc?

Jag har ej 40000:- på banken! Den totala summan från det att jag öppna kontot för snart ett är sen tills jag stängde det var 40000:- Det är pengar jag fått hjälp med, lånat, satt in själv av Mina kontanter, fått tillbaka pengar från ev lån mm.
  • Sara 426

Men varför skulle de kolla min deklaration om jag avslutat mitt ekonomiska bistånd ?

• HEARM

aha

Sara 426 skrev 2013-01-19 18:36:19 följande:

Jag har ej 40000:- på banken! Den totala summan från det att jag öppna kontot för snart ett är sen tills jag stängde det var 40000:- Det är pengar jag fått hjälp med, lånat, satt in själv av Mina kontanter, fått tillbaka pengar från ev lån mm.
  • Nyfiken gul
    Sara 426 skrev 2013-01-19 18:38:29 följande:
    Men varför skulle de kolla min deklaration om jag avslutat mitt ekonomiska bistånd ?
    ja du har ju svaret själv, det gör dom inte.
  • Sara 426
    Nyfiken gul skrev 2013-01-19 18:44:45 följande:
    ja du har ju svaret själv, det gör dom inte.

Hur kan du vara så säker ?
  • Nyfiken gul
    Sara 426 skrev 2013-01-19 18:54:17 följande:

Hur kan du vara så säker ?
    för att du inte längre är beviljat bistånd, det har avslutats av olika skäl.

Varför skulle då soc granska en deklaration?
  • Nyfiken gul
    Sara 426 skrev 2013-01-19 19:04:16 följande:
    Det är det jag undrar ...
    vad tror du skulle synas på deklarationen då? 

du vet ju hur dina tidigare deklarationer har sett ut.  Värdepapper som aktier, obligationer och fonder står upptaget om du gått med vinst ett år.

inga bankkonton står över huvud taget med. 
  • MaryEllen

Din deklaration är sekretessbelagd och socialtjänsten har inte rätt att få titta på den. Ingen har rätt att få titta på den (utom Skatteverket som handlägger ditt ärende) om du inte ger tillåtelse till det. Det är därför de ber dig att själv lämna en kopia på deklarationen till dem, du har nämligen själv rätt att bryta sekretessen genom att lämna kopian till socialtjänsten.

I deklarationen finns dina inkomster och avdragsgilla utgifter med. Tillgångar finns som regel inte med, om det inte är en fastighet eller utländsk kapitalförsäkring som du ska betala skatt för. Det som finns med är dina eventuella inkomster från ditt konto, d.v.s. om du har fått ränta på pengarna på kontot.

Däremot är ditt slutskattebesked (till vissa delar) offentligt, och detta kan vem som helst, inklusive socialtjänsten, få uppgift om. På slutskattebeskedet syns om du har haft överskott eller underskott av kapital. Har du haft högre ränteinkomster än ränteutgifter/kapitalförlusten syns det på ditt slutskattebesked att du har haft tillgångar som du har tjänat pengar på. Vilka tillgångar det handlar om syns däremot inte. Det enda som syns är om du har fått större avkastning på dina tillgångar än vad du har haft kostnader (ränteutgifter, förluster på värdepapper m.m.)

• Tonårsmamman1
    Nyfiken gul skrev 2013-01-19 19:28:52 följande:
    vad tror du skulle synas på deklarationen då? 

du vet ju hur dina tidigare deklarationer har sett ut.  Värdepapper som aktier, obligationer och fonder står upptaget om du gått med vinst ett år.

inga bankkonton står över huvud taget med. 
    Men om man har pengar på banken syns det ju på deklarationen, eftersom intäktsräntan redovisas.
  • Nyfiken gul
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-20 11:14:22 följande:
    Men om man har pengar på banken syns det ju på deklarationen, eftersom intäktsräntan redovisas.
    ja men det står ju inte specificerat att man har x antal konton med si och så mycket på varje konto. Det är ju liksom bara en totalsumma som räntan beräknas på. 
  • Tonårsmamman1
    Nyfiken gul skrev 2013-01-20 13:25:32 följande:
    ja men det står ju inte specificerat att man har x antal konton med si och så mycket på varje konto. Det är ju liksom bara en totalsumma som räntan beräknas på. 
    Ja visst är det så. Men om de vill kan du ju fråga om det. Så vitt jag förstår får man ju inte ha sparande om man går på soc, så har man då räntor så kan de ju reagera. 
  • Sara 426

Okej .. Men om jag avslutar mitt ekonomiska bistånd nu, går de då in och kollar mitt slutbesked när deklarationen är färdig ? Jag menar.. Då har jag ju avslutat ekonomiskt bistånd flera månader innan man deklarerar..

• Nyfiken gul
    Sara 426 skrev 2013-01-20 13:38:14 följande:
    Okej .. Men om jag avslutar mitt ekonomiska bistånd nu, går de då in och kollar mitt slutbesked när deklarationen är färdig ? Jag menar.. Då har jag ju avslutat ekonomiskt bistånd flera månader innan man deklarerar..
    deklarationen lämnar man bara in när det är aktuellt med ekonomiskt bistånd inte annars.

i övrigt är det som du redan informerats om ovan - deklarationen är sekretessbelagd.

dom kan inte begära att få granska den i efterhand. 
Svar på tråden Kollar soc min deklaration?!