• navonas

flicka på 10 år med adhd/autistiska svårigheter

Hej!

Jag har en flicka på 10 år som i höstas fick diagnosen ADHD samt autistiska svårigheter, vi har än så länge bara träffat BUP men ska om 1 vecka flytas över till barnhabiliteringen och få mer information om diagnosen samt hur vi kan hjälpa henne.

Det vi funderar på är vad autistiska svårigheter egentligen innebär, jag har googlat på det sedan i höstas men blir inte klokare av det, det finns ju sååååå mycket att läsa. 
    Finns det någon annan som har fått samma diagnos och som kanske kan förklara lite mer, det jag har förstått men i alla fall ADHD är att det skiljer sig ganska mycket mellan flickor och pojkar.

Just nu vill jag bara utrota alla diagnoser från hela jorden alternativt lägga mig och sova och bara skita i allt, men det går ju inte. Men har vi klarat av 10 år så ska vi väl klara av resten också?!       

• Svar på tråden flicka på 10 år med adhd/autistiska svårigheter
  • Paisley

Din flicka är den samma som alltid, diagnos eller ej

Till saken är att eftersom ni kommer till habiliteringen så har hon fått antingen en klassisk autismdiagnos eller autismliknande tillstånd/atypisk autism. Man kommer inte till habiliteringen annars. Man får tex inte komma dit enbart för ADHD utan det måste finnas en autismdiagnos och/eller utvecklingsstörning eller rörelsehinder för att en barn ska kunna bli remitterat dit.

Fick ni inte journalen? Ni har rätt att få den utskriven och läsa igenom själva. Där står den exakta diagnosen. Det är dålig stil om man inte går igenom detta på sammanfattningen, ni borde ha fått mer info tycker jag. Det finns ingen diagnos som heter autistiska svårigheter eller autistiska drag. Finns de dragen men det inte blir någon diagnos så nekar habiliteringen remissen. I journalen står också om hon är sen i utvecklingen eller ej, på vilken nivå hon testar sig, om hon har normal eller hög begåvning eller om det finns misstanke om ett begåvningshandikapp.

ADHD skiljer sig egentligen inte i grunden mellan flickor och pojkar, men den tar ofta ett annorlunda uttryck eftersom det är mer "accepterat pojkbeteende". Sen saknar många den hyperaktiva biten och har bara ADD.

Detaljerna är helheten
  • navonas

Under sammanfattningen fick vi veta att hon har ADHD samt autistiska svårigheter, de på BUP kunde inte säga så mycket mer än de, de menar på att det bara är personalen på HAB som kan uttala sig om autistiska svårigheter. Jag gissar att vi kommer att få veta mer när vi träffar dom men det känns som en evighet.
    Själv misstänker jag att det handlar om autismliknande tillstånd/atypisk autism efter att ha läst om det.

Vi har inte fått någon journal och dottern har ännu inte fått en officiell diagnos eftersom vi inte har fått träffa en läkare än, jag hoppas att vi tid till en läkare så fort som möjligt.

De tester som har gjorts visar att hon är lite senare än jämnåriga barn, men inte särskilt mycket. Hon har svårt med koncentrationen, ordförståelsen är bra men hon har svårt att hitta den röda tråden, även sociala situationer blir svåra för henne.

• Paisley

Man vad konstigt. Man brukar inte ha sammanfattningen innan man vet den exakta diagnosen. Men såhär får jag intrycket att det har gått till:

Hon utreddes för ADHD, det konstaterades av BUP och BUP såg även att det finns svårigheter inom autismspektrat, men i ert landsting är det habiliteringen som står för autismutredningar så ni har skickats tid för få saken närmare kollad.

Kan det stämma kanske? Om du vill säga vart du bor så är det lite lättare att luska ut precis hur det går till hos er.

Jag har förresten en flicka som utretts på BUP för ADHD och en pojke som är 2 år som har utretts för autism (han har det och även en utvecklingsförsening). Vi fick veta att på BUP utreds bara de större barnen, de som har typ ADHD och Aspergers. Resten sker på barnneuropsykiatriska kliniken. I de flesta andra landsting däremot är det habiliteringen som har hand om autismutredningar. Och på vissa ställen utreder BUP alla barn.      

Detaljerna är helheten
  • navonas

Jag bor i Kiruna. Det har gått till precis så som du skriver, med undantaget att dom gick in i utredningen väldigt brett eftersom det inte var helt tydligt från början vad hon hade.

Det är även så att BUP här enbart hanterar ADHD diagnoser, har man något annat så skickas man vidare till HAB.  

• Paisley

Har ni misstänkt det länge, alltså sedan hon var liten, eller kom det mer som en chock? Ofta när man tittar tillbaka ser man ju att det har funnits tidiga tecken, men om man inte har haft "antennen på" så kanske man missar.

Båda barnen här har haft symptom som varit väldigt tydliga sedan låg ålder. Men med dottern så tänkte jag att hon är ju intelligent och bara så aktiv av sig, och det var mitt första barn så jag hade ingenting att jämföra med. Jag tänkte att det växer nog bort. Men det gör inte sånt här, fast man kan visst ta till en massa strategier som kan hjälpa långt på vägen.  

Detaljerna är helheten
  • LillaNovaK

Kan det vara så att hon fått diagnosen ADHD samt atypisk autism?

Atypisk autism innebär att det finns tecken på autism men att hon inte uppfyller tillräckligt många kriterier för att diagnosticeras med autism.

• navonas

Vi har väl haft våra misstankar sedan hon var liten men hela tiden fått höra att hon bara har temperament och att det växer bort, att hon bara är blyg och att vi är för slappa i uppfostran. Det var när hon började i skolan som vi märkte hur stor skillnad det var mellan henne och jämnåriga barn, men det tog ändå 1 år till innan vi kontaktade BUP. Nu i efterhand så kan vi inte förstå hur vi inte kunde veta något tidigare, men det var ju första barnet så vi hade ju inte direkt något att jämföra med.

• navonas

Jag misstänker att diagnosen kommer att bli adhd/atypisk autism, just eftersom hon inte uppfyller alla kriterier för autism.

Svar på tråden flicka på 10 år med adhd/autistiska svårigheter