• navonas

flicka på 10 år med adhd/autistiska svårigheter

Hej!

Jag har en flicka på 10 år som i höstas fick diagnosen ADHD samt autistiska svårigheter, vi har än så länge bara träffat BUP men ska om 1 vecka flytas över till barnhabiliteringen och få mer information om diagnosen samt hur vi kan hjälpa henne.

Det vi funderar på är vad autistiska svårigheter egentligen innebär, jag har googlat på det sedan i höstas men blir inte klokare av det, det finns ju sååååå mycket att läsa. 
    Finns det någon annan som har fått samma diagnos och som kanske kan förklara lite mer, det jag har förstått men i alla fall ADHD är att det skiljer sig ganska mycket mellan flickor och pojkar.

Just nu vill jag bara utrota alla diagnoser från hela jorden alternativt lägga mig och sova och bara skita i allt, men det går ju inte. Men har vi klarat av 10 år så ska vi väl klara av resten också?!       

• Svar på tråden flicka på 10 år med adhd/autistiska svårigheter
  • navonas

Under sammanfattningen fick vi veta att hon har ADHD samt autistiska svårigheter, de på BUP kunde inte säga så mycket mer än de, de menar på att det bara är personalen på HAB som kan uttala sig om autistiska svårigheter. Jag gissar att vi kommer att få veta mer när vi träffar dom men det känns som en evighet.
    Själv misstänker jag att det handlar om autismliknande tillstånd/atypisk autism efter att ha läst om det.

Vi har inte fått någon journal och dottern har ännu inte fått en officiell diagnos eftersom vi inte har fått träffa en läkare än, jag hoppas att vi tid till en läkare så fort som möjligt.

De tester som har gjorts visar att hon är lite senare än jämnåriga barn, men inte särskilt mycket. Hon har svårt med koncentrationen, ordförståelsen är bra men hon har svårt att hitta den röda tråden, även sociala situationer blir svåra för henne.

• navonas

Jag bor i Kiruna. Det har gått till precis så som du skriver, med undantaget att dom gick in i utredningen väldigt brett eftersom det inte var helt tydligt från början vad hon hade.

Det är även så att BUP här enbart hanterar ADHD diagnoser, har man något annat så skickas man vidare till HAB.  

• navonas

Vi har väl haft våra misstankar sedan hon var liten men hela tiden fått höra att hon bara har temperament och att det växer bort, att hon bara är blyg och att vi är för slappa i uppfostran. Det var när hon började i skolan som vi märkte hur stor skillnad det var mellan henne och jämnåriga barn, men det tog ändå 1 år till innan vi kontaktade BUP. Nu i efterhand så kan vi inte förstå hur vi inte kunde veta något tidigare, men det var ju första barnet så vi hade ju inte direkt något att jämföra med.

• navonas

Jag misstänker att diagnosen kommer att bli adhd/atypisk autism, just eftersom hon inte uppfyller alla kriterier för autism.

Svar på tråden flicka på 10 år med adhd/autistiska svårigheter